Siirry sisältöön

Tena-tuotteissa saatavuushäiriö

Saatavuushäiriön vuoksi toimitukset ovat 1–1,5 viikkoa myöhässä ja osa tuotteista voi jäädä jälkitoimitukseen.

Hoitotarvikejakelu

Hoitotarvikkeilla edistetään kotihoitoa ja terveydentilan seurantaa tai parannetaan toimintakykyä. Asiakkaalle jaettavia hoitotarvikkeita ovat mm. avanne-, haavanhoito-, diabetes-, urologiset, uniapneatarvikkeet sekä inkontinenssisuojat eli vaipat. Yleisesti normaaliin hygieniaan ja perushoitoon kuuluvat tuotteet eivät kuulu hoitotarvikejakelun piiriin.

Hoitotarvikkeita saavat maksutta pitkäaikaissairaat, joilla on ainakin 3 kk kestävä hoitotarvikkeiden tarve. Hoitotarvikkeita jaetaan vain kotona asuville tai kotihoitoon rinnastettavan palveluasumisen piirissä oleville henkilöille. Hoitotarvikkeiden tarpeen määrittää henkilön hoidon toteutuksesta ja seurannasta vastaava terveydenhuollon ammattilainen. Hän laatii myös tarkemman hoitosuunnitelman tai lähetteen. Hoitotarvikejakelussa käytetään kulloinkin voimassa olevien hankintapäätösten mukaisia hoitotarvikkeita.

Toimi näin

1. Lähete tai hoitosuunnitelma

Hoitotarvikkeiden tilaamiseen tarvitset lähetteen tai hoitosuunnitelman. Sen tekee terveyskeskuksen tai erikoissairaanhoidon lääkäri, sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja hoitavasta tahostasi riippuen. Jos lähete tai hoitosuunnitelma on tehty Keusotessa, ovat tarvittavat tiedot myös hoitotarvikejakelun käytettävissä. Jos taas lähete on tehty erikoissairaanhoidosta, tulee se toimittaa ensin hoitotarvikejakeluun. Kerran toimitettua dokumenttia ei tarvitse toimittaa enää uusien tilausten yhteydessä. Kun käytetyt tuotteet tai niiden tarve muuttuu, tulee toimittaa päivitetty lähete tai hoitosuunnitelma.

Lähetteen tai hoitosuunnitelman voi toimittaa hoitotarvikejakeluun joko asiakas itse tai hoitava taho. Toimitustavat ovat: skannattuna turvasähköpostina (omahoitotarvikejakelu@keusote.fi), skannattuna sähköisen tilauksen liitteenä tai kirjeenä (Keusote, Hoitotarvikejakelu, Hyryläntie 13 A, 04300 Tuusula).

2. Tilaaminen

Digitaalisia tilauslomakkeita on kaksi versiota, joista toinen edellyttää vahvan tunnistautumisen ja toinen ei. Vahvan tunnistautumisen etuna on, että voit käyttää aiempaa tilausta uuden tilauksen pohjana, muokata keskeneräisiä tilauksia ja seurata tilauksen käsittelyvaihetta. Katso tarkemmat tilausohjeet jäljempänä verkkosivulla. Puhelinasioinnissamme voit jättää takaisinsoittopyynnön tai sanella tilauksesi vastaajaan.

3. Toimitus

Hoitotarvikkeiden toimitus kestää tuotteesta riippuen 2-4 viikkoa. Posti toimittaa lähetyksen valitsemaasi noutoautomaattiin tai postitoimipis­teeseen, josta se on noudettavissa 7 vrk ajan. Hoitotarvikkeet voidaan toimittaa myös suoraan kotiin, mikäli sinulle on myönnetty tähän oikeus toiminta-­ tai liikkumiskyvyn rajoitteiden vuoksi.

Vaippatilaukset

Vaippoja jaetaan keskivaikeaan tai vaikeaan virtsa- ja ulosteinkontinenssiin. Tilaukset edellyttävät diagnoosin ja lääkärin kannanoton. Ole yhteydessä hoitovastaavaan tai muuhun hoitavaan sairaanhoitajaan, kotihoidon asiakkaiden osalta kotihoitoon. Asian etenemistä edistää, että virtsaamispäiväkirja ja haitta-astelomake on täytetty valmiiksi. Lomakkeet ja toimitusohjeet löydät kohdasta Vaippatilaus ensimmäisellä kerralla.

Kun päätös vaippojen saamisesta on tehty, voi vaipat tilata suoraan Tenan asiakaspalvelusta p. 02 437 9660. Vaippatilauksia voi tehdä aikaisintaan 3 kk välein tarpeen mukaisesti. Vaipat toimitetaan suoraan asiakkaan kotiin. Vaippoihin liittyvissä muutoksissa ota aina yhteys hoitotarvikejakeluun.

Kiireellinen hoitotarvikkeen tarve

Jos hoitotarvikkeesi on lopussa tai jo loppu ja tilanne uhkaa terveyttäsi (esim. katetrit ja insuliininpistotarvikkeet), jätä takaisinsoittopyyntö Hoitotarvikejakelun kiireelliseen puhelinasiointiin. Käsittelemme soittopyyntöjä ma-to klo 8-15 ja pe klo 8-14. Jos et saa yhteyttä puhelimitse tai tarvitset hoitotarviketta kiireellisesti ilta-aikaan tai viikonloppuna, asioi Keusoten Akuutissa (Järvenpään Just, ma-su klo 8-20). Varastossamme on kriittisimpiä hoitotarvikkeita hätätilanteita varten.

Tarkemmat tilausohjeet

Mikä REF-koodi?

Tilauksessa käytetään tuotenimeä ja REF-koodia (tuotenumero). Koodi löytyy tuotepakkauksesta. Se sijaitsee usein viivakoodin läheltä. Edellinen pakkaus kannattaa ottaa lähelle tilausta tehdessä, jotta tarvittavat tiedot on helppo etsiä.

Esimerkkejä REF-koodeista
Kuvassa on kaksi esimerkkiä pakkauksen REF-koodista.

Digitaalinen tilaus vahvalla tunnistautumisella

Tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla, VRK-kortilla tai mobiilivarmenteella. Jos haluat asioida tunnistautuen ja tehdä tilauksen läheisesi puolesta, käytä omia pankkitunnuksiasi.

Tilauksen aloittaminen

Ohjaudut Keusoten asiointipalveluun, jossa voit muokata mahdollista keskeneräistä tilausta tai aloittaa uuden tilauksen. Uuden tilauksen voit aloittaa tyhjällä lomakkeella tai käyttää aiemmin täytettyä tilausta pohjana. Valitse haluamasi lomake ja paina Aloita.

Asiakkaan yhteystiedot

Kirjaa yhteystietosi. Jos asioit toisen henkilön puolesta, täytä tähän kohtaan hoitotarvikkeiden käyttäjän yhteystiedot ja valitse Tilaan toisen henkilön puolesta. Tällöin lomakkeeseen avautuvat myös kentät tilaajan nimelle ja puhelinnumerolle, johon myös Postin saapumisilmoitus toimitetaan.

Toimitustapa

Valitse Noudan tarvikkeet Postin toimipisteestä. Klikkaa Palvelupisteet kartalla -linkkiä ja etsi sinulle sopivin Postin noutopiste. Kirjoita valitsemasi noutopiste kohtaan Kirjoita noutopiste kenttään.

Tilaus

Valitse tarvikeryhmä ja kirjoita tuotteen nimi ja tilausmäärä. Tilausmääräksi voit ilmoittaa kappale- tai pakettimäärän sillä tarkkuudella kuin tiedät. Kirjoita tuotenumero kenttään Tuotteen ref koodi tai jätä kenttä tyhjäksi, jos et tiedä koodia. Jos tilaat useampia hoitotarvikkeita, lisää uusi rivi vihreästä +-merkistä.

Kirjoita lisätietokohtaan, jos hoitotarvikejakelun olisi hyvä tietää jotain tilaukseesi liittyvä. Tällaisia lisä Kirjoita kohtaan Lisätiedot, jos hoitotarvikejakelun olisi hyvä tietää jotain tilaukseesi liittyvä. Tällaisia lisätietoja voivat olla esimerkiksi syy, jos teet tilauksen normaalista aikataulusta poiketen tai jos tarve ylittää normaalin 3 kk määrän.

Kohdasta Liite voit lisätä liitteen, kuten esimerkiksi lähetteen. Klikkaa kohtaa Lisää ja valitse liitettävä tiedosto. Paina lopuksi Tallenna.

Tilauksen tarkistaminen ja lähetys

Klikkaa Lähetä-painiketta. Edellinen-painikkeesta pääset vielä tarvittaessa muuttamaan tilausta. Vahvistus-kohdassa klikkaa vielä ruutua vahvistaaksesi, että tiedot ovat oikein. Peruuta-painikkeesta voit vielä palata muokkaamaan tilausta. Klikkaa lopuksi Lähetä. Halutessasi voit vielä avata tilauksesi PDF-muodossa ja tallentaa sen tietokoneelle tai tulostaa.

Tilauksesi näkyy Keusoten asiointipalvelussa

Voit tarkastella tilaustasi kohdassa Omat asiat. Kohdassa Lähetetyt asiat näkyy tilauksesi vastaanottaminen tai käsittelyvaihe. Kirjaudu ulos oikeasta yläkulmasta oman nimen kohdalta avaamalla valikon.

Digitaalinen tilaus ilman tunnistautumista

Asiakkaan yhteystiedot

Kirjaa yhteystietosi. Jos asioit toisen henkilön puolesta, täytä tähän kohtaan hoitotarvikkeiden käyttäjän yhteystiedot ja valitse Tilaan toisen henkilön puolesta. Tällöin lomakkeeseen avautuvat myös kentät tilaajan nimelle ja puhelinnumerolle, johon myös Postin saapumisilmoitus toimitetaan.

Toimitustapa

Valitse Noudan tarvikkeet Postin toimipisteestä. Klikkaa Palvelupisteet kartalla -linkkiä ja etsi sinulle sopivin Postin noutopiste. Kirjoita valitsemasi noutopiste kohtaan Kirjoita noutopiste kenttään.

Tilaus

Valitse tarvikeryhmä ja kirjoita tuotteen nimi ja tilausmäärä. Tilausmääräksi voit ilmoittaa kappale- tai pakettimäärän sillä tarkkuudella kuin tiedät. Kirjoita tuotenumero kenttään Tuotteen ref koodi tai jätä kenttä tyhjäksi, jos et tiedä koodia. Jos tilaat useampia hoitotarvikkeita, lisää uusi rivi vihreästä +-merkistä.

Kirjoita kohtaan Lisätiedot, jos hoitotarvikejakelun olisi hyvä tietää jotain tilaukseesi liittyvä. Tällaisia lisätietoja voivat olla esimerkiksi syy, jos teet tilauksen normaalista aikataulusta poiketen tai jos tarve ylittää normaalin 3 kk määrän.

Kohdasta Liite voit lisätä liitteen, kuten esimerkiksi lähetteen. Klikkaa kohtaa Lisää ja valitse liitettävä tiedosto. Paina lopuksi Tallenna.

Tilauksen tarkistaminen ja lähetys

Klikkaa ruutua kohdassa En ole robotti. Tämä varmistaa, että lomakkeen täyttäjä on ihminen ja ehkäisee esim. roskapostia.

Klikkaa Lähetä-painiketta. Edellinen-painikkeesta pääset vielä tarvittaessa muuttamaan tilausta. Vahvistus-kohdassa klikkaa vielä ruutua vahvistaaksesi, että tiedot ovat oikein. Peruuta-painikkeesta voit vielä palata muokkaamaan tilausta. Klikkaa lopuksi Lähetä. Halutessasi voit vielä avata tilauksesi PDF-muodossa ja tallentaa sen tietokoneelle tai tulostaa.

Tilauksen tehtyäsi odota rauhassa, että lomake on lähetetty ennen kuin suljet lomaketta, jotta tilauksesi menee varmasti perille. Kun tilaus on onnistunut, tulee näytölle kuittaus hoitotarviketilaus – asia lähetetty.

Tilaaminen puhelimitse

Puhelinasioinnissamme voit jättää takaisinsoittopyynnön tai sanella tilauksesi vastaajaan. Seuraa nauhoitettuja ohjeita ja odota äänimerkkiin asti. Tämän jälkeen valitse seuraavista toimintatavoista.

Takaisinsoittopyyntö

Jos haluat, että soitamme sinulle takaisin, sulje puhelin äänimerkin jälkeen. Puhelinnumerosi tallentuu ja soitamme sinulle 6 arkipäivän sisällä.

Tilauksen jättäminen

Jos haluat jättää tilauksen, sanele äänimerkin jälkeen nimesi, syntymäaikasi, osoitteesi, puhelinnumerosi, tilaamasi tuotteen nimen, tuotenumeron ja kappalemäärän sekä postitoimipaikan, josta haluat tilauksesi noutaa.

Soittaminen salatusta numerosta

Jos soitat salatusta puhelinnumerosta, valitse vaihtoehto 2 (sanele tilaus) ja sanele numerosi vastaajaviestiin, niin soitamme sinulle takaisin.

Vaippatilaus ensimmäisellä kerralla

Tulosta ja täytä vaippahakemusta varten alla olevat lomakkeet. Kaikki lomakkeet löytyvät samasta PDF-tiedostosta. Toimita kaikki lomakkeen Hoitotarvikejakeluun osoitteeseen: Keusote, Hoitotarvikejakelu, Hyryläntie 13 A, 04300 Tuusula.

Vaippahakemus liitteineen -tiedosto sisältää seuraavat dokumentit:

  • Vaippahakemus
  • Haitta-astelomake virtsainkontinenssin selvittelyyn
  • Virtaamispäiväkirja

Tarkemmat läheteohjeet

Läheteohjeet ammattilaiselle

Hoitotarvikkeiden tarpeen määrittää henkilön hoidon toteutuksesta ja seurannasta vastaava terveydenhuollon ammattilainen. Hoitotarvikejakelussa käytetään kulloinkin voimassa olevien hankintapäätösten mukaisia hoitotarvikkeita. Hoitotarvikelähetteestä tulee käydä ilmi:

  • asiakkaan yhteystiedot
  • asiakkaan kotikunta
  • hoitotarvikkeen tuotetiedot
  • tuotenumerot
  • kulutusmäärä

Lähete toimitetaan hoitotarvikejakeluun joko asiakkaan tai hoitavan tahon toimesta. Jos lähete tai hoitosuunnitelma on tehty Keusotessa, ovat tarvittavat tiedot myös hoitotarvikejakelun käytettävissä. Jos taas lähete on tehty erikoissairaanhoidosta, tulee se toimittaa ensin hoitotarvikejakeluun:

  • skannattuna turvasähköpostina (omahoitotarvikejakelu@keusote.fi)
  • skannattuna sähköisen tilauksen liitteenä tai
  • kirjeenä (Keusote, Hoitotarvikejakelu, Hyryläntie 13 A, 04300 Tuusula).

Palvelun maksullisuus

Palvelu on maksuton.

Puhelinasiointi

Hoitotarvikejakelun puhelinasiointi

Palveluajat

Puhelusta veloitetaan normaali paikallisverkkomaksu tai matkapuhelinmaksu.

Kuvaus

Käytössämme on takaisinsoittopalvelu. Seuraa puhelinvastaajan ohjeita:

  • Halutessasi jättää takaisinsoittopyynnön, valitse vaihtoehto 1. Soitamme sinulle takaisin.
  • Halutessasi sanella tilauksen suoraan vastaajaan, valitse vaihtoehto 2. Katsothan erilliset ohjeet tilauksen jättämiseksi.
  • Jos soitat salatusta puhelinnumerosta, valitse vaihtoehto 2 (sanele tilaus) ja sanele numerosi vastaajaviestiin, niin soitamme sinulle takaisin.
Maksullisuus

Muu

Palveluajat
  • Aina avoinna

Hoitotarvikejakelun puhelinasiointi (kiireelliset asiat)

Palveluajat

Puhelusta veloitetaan normaali paikallisverkkomaksu tai matkapuhelinmaksu.

Kuvaus

Puhelinpalvelu on tarkoitettu vain tilanteisiin, kun hoitotarvikkeesi on lopussa tai jo loppu, ja tilanne uhkaa terveyttäsi (esim. katetrit ja insuliininpistotarvikkeet). Muissa tilanteissa soita Hoitotarvikejakelun puhelinpalveluun.

Käytössämme on takaisinsoittopalvelu. Voit jättää soittopyynnön haluamanasi ajankohtana. Käsittelemme soittopyyntöjä ma-to klo 8-15 ja pe klo 8-14.

Maksullisuus

Muu

Palveluajat
  • Aina avoinna