Lääkärin tai hoitajan vastaanotto
Hoitovastaavasi koordinoi hoitoasi yhdessä moniammatillisen tiimin kanssa. Mikäli sinulla ei ole vielä nimettyä hoitovastaavaa, saat sen ensimmäisen yhteydenottosi yhteydessä.
Hoitosi alkaa heti yhteydenotostasi. Teemme sinulle hoidon tarpeen arvion, jonka perusteella ohjaamme sinut tarvittaessa lääkärin tai hoitajan vastaanotolle. Jos sinulla on äkillisiä oireita tuki- tai liikuntaelimissä, voimme ohjata sinut myös fysioterapeutin suoravastaanotolle.
Jos tilanteesi edellyttää välitöntä arviota ja hoitoa eikä niitä voida siirtää ilman sairauden pahenemista tai vamman vaikeutumista, hakeudu kiireelliseen hoitoon.
Tämän sivun sisältö
Toimi näin
- Ensisijaisesti asioi Omaolossa. Omaolon oirearvioiden avulla voit selvittää, millaista apua vaivasi vaatii ja jättää tarvittaessa sähköisen yhteydenottopyynnön ammattihenkilölle.
- Vaihtoehtoisesti ota yhteyttä hoitovastaavaasi sähköisessä asiointipalvelussa tai puhelimitse.
- Jos sinulla ei ole vielä hoitovastaavaa, asioi Omaolossa tai soita vastaanottopalveluiden puhelinpalveluun.
- Jos et ole saanut takaisinsoittoa ja tarvitset ratkaisun asiaasi vielä samana päivänä, saavu terveysasemallesi ajanvarauksettomalle vastaanotolle (tällä hetkellä ei Jokelassa, Kellokoskella ja Pornaisissa).
Palveluiden sujuvuuden vuoksi käytäthän vain yhtä yhteydenottokanavaa ja soitathan vain yhdestä puhelinnumerosta. Lue tarkemmat ohjeet puhelinasiointiin kohdista Asiointi hoitovastaavan kanssa ja Asiointi keskitetyssä puhelinpalvelussa.
Asioi ensisijaisesti Omaolossa. Omaolon oirearviot auttavat arvioimaan, milloin ja millaiseen hoitoon sinun tulee hakeutua sekä miten voit hoitaa oirettasi itse.
Oirearviot perustuvat lääketieteelliseen tutkimustietoon ja soveltuvat yli 15-vuotiaille. Voit asioida alaikäisen puolesta vain, kun teet koronavirustaudin oirearvion.
Voit lähettää oirearviosi terveydenhuollon henkilöstölle, jos oirekuvasi sitä edellyttää. Käsittelemme yhteydenottoja terveysasemilla arkisin klo 8-16. Jos oirekuvasi edellyttää pikaista yhteydenottoa muuna aikana, ohjaa Omaolo sinut olemaan yhteydessä Päivystysapuun.
Käsittelemme Omaolon yhteydenottoja kiireellisyysjärjestyksessä, joten odotathan rauhassa yhteydenottoamme. Omaolossa viestiminen tapahtuu tietoturvallisesti vahvan tunnistautumisen avulla.
Sähköinen asiointi hoitovastaavan kanssa
Asioi hoitovastaavasi kanssa ensisijaisesti sähköisessä asiointipalvelussa.
Puhelinasiointi hoitovastaavan kanssa
Soita hoitovastaavallesi arkisin klo 8-16 välillä. Jos hoitovastaavasi ei ehdi vastata puheluusi suoraan, kuuntele nauhoite rauhassa ja valitse seuraavista vaihtoehdoista:
- Jätä takaisinsoittopyyntö sulkemalla puhelimen. Voit sulkea puhelimen, kun olet kuullut tämän kohdan nauhoitteesta. Järjestelmä tallentaa puhelinnumerosi automaattisesti.
- Jos haluat takaisinsoiton toiseen puhelinnumeroon tai soitat salaisesta puhelinnumerosta (numerosi ei tallennu automaattisesti), valitse nauhoitteen mukaisesti vaihtoehto 1 ja seuraa ohjeita.
- Voit jäädä odottamaan linjalle 30 minuutiksi. Tämän jälkeen puhelu katkeaa, mutta puhelinnumerosi tallentuu takaisinsoittoa varten.
Jos jätät takaisinsoittopyynnön, tavoittelee hoitovastaavasi sinua kaksi kertaa. Jos takaisinsoittopyyntösi ei enää myöhemmin ole ajankohtainen, ei sitä vielä tällä hetkellä voi perua.
Soita vastaanottojen keskitettyyn puhelinpalveluun arkisin klo 8-16 välillä. Valitse ensiksi puheluvalikosta seuraavista vaihtoehdoista:
- Kiireellisen hoidon tarve. Valitse tämä, kun tilanteesi edellyttää arviota ja hoitoa vielä samana päivänä eikä niitä voida siirtää ilman sairauden pahenemista tai vamman vaikeutumista.
- Kiireettömän hoidon tarve tai ajan peruutus. Valitse tämä muissa kuin kiireellisissä tilanteissa. Ajan voit perua myös sähköisellä lomakkeella Terveysasemien sähköisessä asioinnissa.
- Korona. Valitse tämä koronaepäilyssä tai hengitystieinfektioissa.
Seuraavaksi valitse kotikuntasi. Tämän jälkeen puhelusi yhdistyy terveysasemalle. Jos asiakaspalvelija ei ehdi vastata puheluusi suoraan, kuuntele nauhoite rauhassa ja valitse seuraavista vaihtoehdoista:
- Jätä takaisinsoittopyyntö sulkemalla puhelimen. Voit sulkea puhelimen, kun olet kuullut tämän kohdan nauhoitteesta. Järjestelmä tallentaa puhelinnumerosi automaattisesti.
- Jos haluat takaisinsoiton toiseen puhelinnumeroon tai soitat salaisesta puhelinnumerosta (numerosi ei tallennu automaattisesti), valitse nauhoitteen mukaisesti vaihtoehto 1 ja seuraa ohjeita.
- Voit jäädä odottamaan linjalle 30 minuutiksi. Tämän jälkeen puhelu katkeaa, mutta puhelinnumerosi tallentuu takaisinsoittoa varten.
Jos jätät takaisinsoittopyynnön, saat siitä tekstiviestivahvistuksen. Tekstiviestissä ilmoitetaan keskimääräinen jonotilanne, joten takaisinsoitto voi tulla sinulle viestissä ilmoitettua ajankohtaa aikaisemmin tai myöhemmin. Jos sinulla on jo aktiivinen takaisinsoittopyyntö järjestelmässä, ei uudesta soitostasi tule tekstiviestiä.
Järjestelmään voi jättää samasta puhelinnumerosta vain yhden soittopyynnön kerrallaan. Jos kuitenkin olet soittanut kiireettömän hoidon linjalle ja tilanteesi on muuttunut akuutiksi ennen kuin olet saanut takaisinsoittoa, voit jättää uuden soittopyynnön kiireellisen hoidon linjalle.
Tavoittelemme sinua sinua kaksi kertaa. Jos et pääse vastaamaan, soita uudelleen ja jätä uusi soittopyyntö. Jos takaisinsoittopyyntösi ei enää myöhemmin ole ajankohtainen, ei sitä vielä tällä hetkellä voi perua.
Huomioithan, että mm. seuraaville palveluille on omat puhelinnumerot:
Korona-sivuiltamme saat kootusti tietoa ja apua koronavirustilanteeseen.
Jos epäilet koronaa tai sinulla on hengitystieinfektio, tee ensisijaisesi oirearvio Omaolo-palvelussa. Vaihtoehtoisesti voit tarvittaessa soittaa Koronahoitopuhelimeen tai Vastaanottopalveluiden keskitettyyn puhelinpalveluun (valinta 3 Korona).
Jos sinulla on äkillisissä oireita tuki- ja liikuntaelimissä, voidaan sinut ohjata fysioterapeutin suoravastaanotolle. Suoravastaanoton fysioterapeutit ovat saaneet lisäkoulutuksen tutkimuksen tekemiseen sekä kipua lievittävien ja liikkumista helpottavien ohjeiden antamiseen.
Suoravastaanotolla fysioterapeutti arvioi myös erilaisten tukien ja muiden apuvälineiden, lääkärin vastaanoton ja muiden jatkotutkimusten tarvetta.
Tuki- ja liikuntaelimistöllä tarkoitetaan kehon lihaksia, luurankoa, niveliä, nivelrustoa, nivelsiteitä ja jänteitä sekä sellaista kudosta, oka tukee ja pitää muun kudoksen ja elimet paikoillaan.
Voit tehdä reseptin uusimispyynnön Omakannassa. Näet kaikki uusittavissa olevat reseptisi Omakannastasi kohdasta Reseptit. Reseptin uusimispyyntö kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennen lääkkeiden loppumista, sillä käsittely voi kestää 8 vuorokautta.
Voit pyytää reseptin uusintaa myös missä tahansa apteekissa käyntisi yhteydessä. Osa apteekeista perii välitysmaksun reseptin uusimisesta.
Jos resepti ei ole uusittavissa Omakannan/apteekin kautta, et pysty asioimaan Omakannassa/apteekissa tai saat Omakannan kautta kielteisen päätöksen reseptin uusimisesta, ole yhteydessä hoitovastaavaasi sähköisesti tai puhelimitse. Jos sinulla ei ole hoitovastaavaa, soita vastaanottopalveluiden puhelinpalveluun.
Reseptin uusimispyyntö Omakannassa
- Omakanta-palvelussa voit lähettää reseptistäsi uusimispyynnön terveysasemallesi. Huoltaja voi lähettää uusimispyynnön myös alle 10-vuotiaan lapsen reseptistä.
- Avaa Omakannassa kohta Reseptit ja paina linkkiä Reseptien uusiminen. Valitse uusittavat reseptit ja reseptipyyntöjen vastaanottaja. Halutessasi voit antaa puhelinnumerosi tekstiviestivahvistusta varten.
- Reseptin uusimispyynnön käsittely voi kestää 8 vuorokautta. Jos annat puhelinnumerosi uusimispyyntöä tehdessäsi, saat tekstiviestillä tiedon reseptin uusimisesta. Voit seurata uusimisen tilannetta myös Omakannassa sivulta Reseptit. Valitse hakuehto Reseptit, joista on tehty uusimispyyntö ja paina Hae reseptit -painiketta.
- Jos uusimispyyntö on hyväksytty, näet uuden reseptin reseptilistassa valitsemalla esimerkiksi hakuehdon Reseptit, joissa on lääkettä saamatta.
Lue lisää ohjeita reseptin uusimispyynnön lähettämiseen Kanta.fi-sivustolta.
Omakanta
Omakannasta voit tarkistaa hoitoosi liittyviä tietoja kuten hoitosuunnitelmat, laboratoriovastaukset, reseptit ja potilasasiakirjamerkinnät. Omakanta on valtakunnallinen palvelu.
Asiakaslomakkeet
Lääkärin ja hoitajan vastaanottopalvelujen asiakaskäyttöön tarkoitetut lomakkeet löydät sivulta Vastaanottopalveluja tukevat lomakkeet.
Terveystodistukset, sairauspoissaolotodistukset
Sivulta löydät lisätietoa terveysasemilta laadittavista terveystodistuksista kuten sairauspoissaolotodistuksista.
Sähköinen terveystarkastus
Sähköinen terveystarkastus arvioi elintapojasi ja henkistä hyvinvointiasi. Sähköinen terveystarkastus tehdään Omaolo-palvelussa.
Omahoidon nettimenetelmät
Sähköiset omahoidon menetelmillä voit edistää ja ylläpitää omaa tai läheisesi hyvinvointia ja terveyttä. Menetelmien käyttö on maksutonta ja mahdollista pääsääntöisesti vuorokauden ympäri.
Terveysaseman vaihto
Hoidostasi vastaava terveysasema määräytyy kotiosoitteesi mukaan. Sinulla on oikeus vaihtaa terveysasemaa. Vaihto sitoo sinua vuoden ajaksi.
Hoitovastaavan vaihto
Sinulla on oikeus vaihtaa hoitovastaavaasi. Ota yhteyttä terveysasemasi hoitotyön esimieheen. Yhteystiedot löydät sivuiltamme Yhteystiedot / Johto, esimiehet kohdasta Terveyspalvelut ja sairaanhoito.
Puolesta-asiointi
Tarvitset puolesta-asiointisopimuksen, jos haluat asioida Keusoten terveyspalveluissa 12-17-vuotiaan puolesta sähköisissä palveluissa tai yli 18-vuotiaan puolesta sähköisissä palveluissa ja/tai terveyspalveluissa.
Vastaanottoajan peruutus
Peru tarvittaessa vastaanottoaika viimeistään edellisenä päivänä klo 15. Perumattomasta ajasta peritään 18 vuotta täyttäneiltä 51,50 €. Tee peruutus ensisijaisesti sähköisesti Terveysasemien sähköisessä asioinnissa. Vaihtoehtoisesti ilmoita peruutuksesta hoitovastaavallesi sähköisessä asiointipalvelussa tai puhelimitse. Jos sinulla ei ole hoitovastaavaa, soita vastaanottopalveluiden puhelinpalveluun. Puhelimitse aikaa peruessasi riittää, että olet jättänyt takaisinsoittopyynnön määräaikaan mennessä.
Palvelun maksullisuus
Lääkärin ja terapeuttien vastaanottopalvelut ovat maksullisia 18 vuotta täyttäneille. Katso tarkemmat tiedot ja palveluhinnasto sivultamme Asiakasmaksut.
Puhelinasiointi
Keskitetty puhelinpalvelu, lääkärin ja hoitajan vastaanottopalvelut
Palveluajat
Kuvaus
Puhelinpalvelu palvelee arkisin klo 8-16. Muina aikoina kiireellisissä asioissa soita Päivystysapuun p. 116117.
Maksullisuus
Maksullinen
Puhelinnumero
Palveluajat
- Maanantai 8:00 - 16:00
- Tiistai 8:00 - 16:00
- Keskiviikko 8:00 - 16:00
- Torstai 8:00 - 16:00
- Perjantai 8:00 - 16:00
Keusoten koronahoitopuhelin
Palveluajat
Maksullisuus
Puhelusta veloitetaan normaali paikallisverkkomaksu tai matkapuhelinmaksu.
Palveluajat
- Maanantai 8:00 - 16:00
- Tiistai 8:00 - 16:00
- Keskiviikko 8:00 - 16:00
- Torstai 8:00 - 16:00
- Perjantai 8:00 - 16:00
Puhelinasiointi hoitovastaavan kanssa
Palvelupaikat
Hyryläntie 13, 04300 TUUSULA
Lisätiedot
Palveluajat
- Maanantai 8:00 - 16:00
- Tiistai 8:00 - 16:00
- Keskiviikko 8:00 - 16:00
- Torstai 8:00 - 16:00
- Perjantai 8:00 - 16:00
Sandelininkatu 1 A, 05800 HYVINKÄÄ
Lisätiedot
Palveluajat
- Maanantai 8:00 - 16:00
- Tiistai 8:00 - 16:00
- Keskiviikko 8:00 - 16:00
- Torstai 8:00 - 16:00
- Perjantai 8:00 - 16:00
Opintie 1, 05400 JOKELA
Lisätiedot
Kuvaus
Terveysasemalla on saatavilla hoitajan vastaanottopalvelut ajanvarauksella. Lääkärivastaanotto ja ajanvaraukseton hoitajan vastaanotto on keskitetty Hyrylän terveysasemalle.
Maksullisuus
Maksullinen
Palveluajat
- Maanantai 8:00 - 16:00
- Tiistai 8:00 - 16:00
- Keskiviikko 8:00 - 16:00
- Torstai 8:00 - 16:00
- Perjantai 8:00 - 16:00
Lääkärinkuja 1, 04410 JÄRVENPÄÄ
Lisätiedot
Kuvaus
Terveysasema on auki arkisin klo 8-16.
KEUSOTEN AKUUTTI. Iltaisin ja viikonloppuisin palvelee Keusoten Akuutti, jossa hoidetaan välitöntä kiireellistä hoitoa tarvitsevia asiakkaita asuinkunnasta riippumatta. Soita aina ennen hoitoon hakeutumista vastaanottopalveluiden puhelinpalveluun.
LÄHINEUVONTAPISTE. Toisessa kerroksessa on sosiaali- ja terveydenhuollon yhteinen lähineuvontapiste, josta saat neuvontaa ja ohjausta sekä tukea hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen. Palvelu on maksutonta.
Maksullisuus
Maksullinen
Palveluajat
- Maanantai 15:00 - 20:00
- Tiistai 15:00 - 20:00
- Keskiviikko 15:00 - 20:00
- Torstai 15:00 - 20:00
- Perjantai 15:00 - 20:00
- Lauantai 8:00 - 20:00
- Sunnuntai 8:00 - 20:00
- Maanantai 9:00 - 15:00
- Tiistai 9:00 - 15:00
- Keskiviikko 9:00 - 15:00
- Torstai 9:00 - 15:00
- Perjantai 9:00 - 15:00
- Maanantai 8:00 - 16:00
- Tiistai 8:00 - 16:00
- Keskiviikko 8:00 - 16:00
- Torstai 8:00 - 16:00
- Perjantai 8:00 - 16:00
Kuntotaival 2, 04500 KELLOKOSKI
Lisätiedot
Kuvaus
Terveysasemalla on saatavilla hoitajan vastaanottopalvelut ajanvarauksella. Lääkärivastaanotto ja ajanvaraukseton hoitajan vastaanotto on keskitetty Hyrylän terveysasemalle.
Maksullisuus
Maksullinen
Palveluajat
- Maanantai 8:00 - 16:00
- Tiistai 8:00 - 16:00
- Keskiviikko 8:00 - 16:00
- Torstai 8:00 - 16:00
- Perjantai 8:00 - 16:00
Vaskomäentie 2, 01800 KLAUKKALA
Lisätiedot
Palveluajat
- Maanantai 8:00 - 16:00
- Tiistai 8:00 - 16:00
- Keskiviikko 8:00 - 16:00
- Torstai 8:00 - 16:00
- Perjantai 8:00 - 16:00
Kivistöntie 14, 04600 MÄNTSÄLÄ
Lisätiedot
Palveluajat
- Maanantai 8:00 - 16:00
- Tiistai 8:00 - 16:00
- Keskiviikko 8:00 - 16:00
- Torstai 8:00 - 16:00
- Perjantai 8:00 - 16:00
Sairaalantie 2, 01900 NURMIJÄRVI
Lisätiedot
Palveluajat
- Maanantai 8:00 - 16:00
- Tiistai 8:00 - 16:00
- Keskiviikko 8:00 - 16:00
- Torstai 8:00 - 16:00
- Perjantai 8:00 - 16:00
Latiskantie 3, 07170 PORNAINEN
Lisätiedot
Kuvaus
Terveysasemalla on saatavilla hoitajan vastaanottopalvelut ajanvarauksella. Lääkärivastaanotto ja ajanvaraukseton hoitajan vastaanotto on keskitetty Mäntsälän terveysasemalle.
Maksullisuus
Maksullinen
Palveluajat
- Maanantai 8:00 - 16:00
- Tiistai 8:00 - 16:00
- Keskiviikko 8:00 - 16:00
- Torstai 8:00 - 16:00
- Perjantai 8:00 - 16:00
Kievarintie 2, 05200 RAJAMÄKI
Lisätiedot
Maksullisuus
Maksullinen
Palveluajat
- Maanantai 8:00 - 16:00
- Tiistai 8:00 - 16:00
- Keskiviikko 8:00 - 16:00
- Torstai 8:00 - 16:00
- Perjantai 8:00 - 16:00
Palvelusta vastaa
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue