Siirry sisältöön

Oletko tyytymätön saamaasi palveluun?

Sinulla on oikeus saada hyvää ja asianmukaista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelua lain määrittämässä ajassa. Hoidon tai toimenpiteiden eri vaihtoehdoista tulee kertoa sinulle avoimesti ja niin, että ymmärrät ne helposti.

Sinua tulee kohdella kunnioittavasti – ilman että ihmisarvoasi, vakaumustasi tai yksityisyyttäsi loukataan.

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakirjat sekä niissä olevat tiedot ovat salaisia. Sinulla on oikeus tietää, mihin tarkoitukseen tietojasi käytetään.

Jos olet tyytymätön Keusoten palveluun, hoitoon tai saamaasi kohteluun, voit esimerkiksi antaa palautetta tai tehdä muistutuksen. Apunasi ovat sosiaali- ja potilasasiavastaavat.

  1. Anna palautetta

    Jos olet tyytymätön palveluun, voit antaa suoran palautteen sinua hoitaneen tai palvelleen yksikön henkilökunnalle, jolloin ongelma voi ratketa nopeasti.

    Palautelomakkeella voit antaa palautetta joko omalla nimelläsi tai nimettömästi. Jos jätät yhteystietosi, vastaamme palautteeseesi.

  2. Keskustele sosiaali- ja potilasasiavastaavan kanssa

    Sosiaali- ja potilasasiavastaavalta saat ohjeita ja neuvoja potilaan ja asiakkaan oikeuksiin ja asemaan liittyvissä asioissa. Asiavastaava on puolueeton henkilö, jonka tehtävä on antaa neuvoja, ja hän voi toimia myös sovittelevassa roolissa. Palvelu on asiakkaalle maksutonta.

  3. Tee muistutus tai käytä muita oikeussuojakeinoja

    Sinulla on sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaana ja potilaana oikeus käyttää lakiin perustuvia oikeussuojakeinoja, jos olet tyytymätön saamaasi palveluun, hoitoon ja kohteluun.

    Oikeussuojakeinoja on erilaisia eri tilanteita varten. Saat tarvittaessa apua niiden hyödyntämiseen sosiaali- ja potilasasiavastaavalta.