Siirry sisältöön

Tervetuloa Keusoten uuteen digiasiointiin!

OmaKeusote kokoaa sosiaali- ja terveydenhuollon digiasioinnin kätevästi yhteen paikkaan. OmaKeusotesta löydät sekä Keusoten että valtakunnalliset sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasioinnit mobiilisti tai tietokoneella. Palveluvalikoimaa kehitetään ja täydennetään vielä tämän vuoden aikana. Digiasiointi ei korvaa perinteisiä palvelujamme, vaan toimii niiden rinnalla.

Siirry sisältöön

Suosituimmat digipalvelumme

Tee oirearvio Omaolon oirearvio ja Terapianavigaattori

Omaolossa voit täyttää erilaisia oirearviolomakkeita. Saat lomakkeen pohjalta toimintaohjeet, milloin ja millaiseen hoitoon sinun tulisi hakeutua sekä miten voit hoitaa oirettasi itse. Oirearviot perustuvat lääketieteelliseen tutkimustietoon ja soveltuvat yli 15-vuotiaille.

Jos oirekuvasi sitä edellyttää, voit lähettää oirearviosi terveydenhuollon ammattilaiselle. Käsittelemme yhteydenottoja terveysasemilla kiireellisyysjärjestyksessä arkisin klo 8-16.


Mikäli olet uusi asiakas mielenterveyspalveluissa ja tarvitset apua mielenterveyteen, päihteidenkäytöstä aiheutuviin ongelmiin tai kaipaisit tukea jaksamiseesi, aloita täyttämällä terapianavigaattori.

Terapianavigaattorin täyttäminen on vapaaehtoista. Täytettyäsi terapianavigaattorin, saat lopussa henkilökohtaisen koodin, jolla ammattilainen voi avata tuloksesi yhden kuukauden ajan. Ota koodi talteen ja anna se pyydettäessä ammattilaiselle. Älä kirjaa navigaattoriin henkilötietojasi kuten nimeä tai henkilötunnusta!

Täytettyäsi terapianavigaattorin soita mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjaukseen p. 019 226 0404 ja toimi ohjeiden mukaisesti.


Myös Terveyskylä-palvelun Päivystystalo neuvoo äkillisissä terveysongelmissa. Sivuston Päivystyshelppi tukee ja neuvoo yli 16-vuotiaiden ja Lasten oirenavigaattori alle 10-vuotiaiden hoitoon hakeutumisessa ja itsehoidossa. Päivystystalon kautta ei voi suoraan olla yhteydessä terveydenhuoltoon.

Tee hoitotarviketilaus

Sähköisiä tilauslomakkeita on kaksi vaihtoehtoa, joista toinen edellyttää vahvan tunnistautumisen ja toinen ei. Vahvan tunnistautumisen etuna on, että voit käyttää aiempaa tilausta uuden tilauksen pohjana, muokata keskeneräisiä tilauksia ja seurata tilauksen käsittelyvaihetta. Katso tarvittaessa tarkemmat tilausohjeet Hoitotarvikejakelu-sivultamme.

Tarkista tai peru aika Lääkärin, hoitajan, suun terveydenhuollon, neuvolan tai kuntoutuksen vastaanotot

OmaKeusote asioinnissa voit tarkistaa terveyspalveluihin varatun vastaanottoajan ja perua sen tarvittaessa. Voit myös siirtää suuhygienistille varattua vastaanottoaikaa. Palvelu edellyttää vahvaa tunnistautumista. Voit asioida palvelussa omasta puolestasi, alle 12-vuotiaan huollettavasi puolesta ja yli 18-vuotiaan puolesta Suomi.fi-valtuutuksella.

Muista perua vastaanottoaika viimeistään edellisenä päivänä klo 15. Perumattomasta ajasta peritään 18 vuotta täyttäneiltä hinnaston mukainen maksu.

Asioi hoitovastaavan kanssa Kiireetön asiointipalvelu

Voit jättää kiireettömän viestin hoitovastaavallesi pitkäaikaissairauteesi tai meneillään olevaan hoitojaksoosi liittyen. Palvelu edellyttää asiakkuutta, joka mahdollistaa viestin lähettämisen. Vastaamme viesteihin 14 vuorokauden kuluessa.

Muissa asioissa tai jos sinulla ei ole viestin lähettämistä mahdollistavaa asiakkuutta (palvelussa ei avaudu valikkoa Asiakkuus-kentässä tai saat virheilmoituksen), asioi Omaolossa tai soita vastaanottopalveluiden puhelinpalveluun.

Palvelu edellyttää vahvaa tunnistautumista.

Hyvä tietää

  • Palvelu toimii parhaiten tietokoneelta käytettynä. Emme suosittele Safari-verkkoselaimen käyttöä.
  • Palvelun käyttö edellyttää suostumusta, jonka voit antaa suoraan palvelussa. Suostumuksen käsittely kestää muutaman arkipäivän, joten se kannattaa laatia jo ennakkoon.
  • Palvelussa voit asioida myös toisen henkilön puolesta mukaan lukien 12 vuotta täyttäneet lapset. Tämä edellyttää, että olette laatineet sopimuksen puolesta asioinnista. Lue lisää sivulta Puolesta-asiointi.
Ota yhteyttä sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi Yhteydenotto omasta tilanteesta tai toisesta henkilöstä hänen suostumuksellaan

Tällä lomakkeella voit ottaa yhteyttä sosiaalihuoltoon.

Mikäli teet yhteydenoton toisesta henkilöstä tai toisen henkilön puolesta, sinulla tulee olla yhteydenottoa koskevan henkilön, hänen huoltajan tai laillisen edustajan suostumus. Mikäli sinulla ei ole suostumusta, tee aikuisista yli 18-vuotiaista henkilöistä Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta (huoli-ilmoitus aikuisesta) tai alaikäisistä lapsista ja nuorista Lastensuojeluilmoitus.

Yhteydenotot käsitellään viimeistään seitsemän arkipäivän aikana. Mikäli on kyse kiireellisestä tilanteesta ja asian käsittely ei voi odottaa enintään seitsemää arkipäivää, ota yhteyttä puhelimitse Sosiaalipäivystykseen.

Tee huoli-ilmoitus täysi-ikäisestä henkilöstä

Tällä lomakkeella voit tehdä ilmoituksen sosiaalihuollon palveluja tarvitsevasta yli 18-vuotiaasta henkilöstä, kun henkilö on ilmeisen kykenemätön vastaamaan omasta huolenpidostaan, terveydestään tai turvallisuudestaan eikä henkilön suostumusta yhteydenottoon sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen voida saada. Ilmoituksen voi tehdä Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Nurmijärvellä, Mäntsälässä, Pornaisissa tai Tuusulassa asuvasta tai oleskelevasta henkilöstä.

Mikäli sinulla on ilmoituksen kohteena olevan henkilön suostumus yhteydenottoon, tee Yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi.

Yhteydenotot käsitellään viimeistään seitsemän arkipäivän aikana. Mikäli on kyse kiireellisestä tilanteesta ja asian käsittely ei voi odottaa enintään seitsemää arkipäivää, ota yhteyttä puhelimitse Sosiaalipäivystykseen.

Lisätietoa Ilmoita avun tai tuen tarpeesta -sivultamme.

Tee lastensuojeluilmoitus

Tällä lomakkeella voit tehdä lastensuojeluilmoituksen. Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä tarvittaessa ilman lapsen tai perheen suostumusta, mutta mikäli mahdollista, pyri keskustelemaan asiasta lapsen tai huoltajien kanssa. Mikäli on kyse kiireellisestä tilanteesta ja asian käsittely ei voi odottaa enintään seitsemää arkipäivää, ota yhteyttä puhelimitse Sosiaalipäivystykseen. Lisätietoa Lastensuojeluilmoitus -sivultamme.

Hae toimeentulotukea Perustoimeentulotuki haetaan Kelasta, täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki Keusotesta

Hakeaksesi täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea, sinulla on oltava Kelan perustoimeentulotuesta voimassaoleva päätös kyseiselle kuukaudelle. Perustoimeentulotuki haetaan Kelasta.

Palvelu edellyttää vahvaa tunnistautumista. Täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea voidaan myöntää erilaisista elämäntilanteista johtuviin menoihin, joihin Kela ei myönnä perustoimeentulotukea. Esimerkiksi henkilön tai perheen erityisistä tarpeista tai olosuhteista aiheutuviin menoihin tai toimeentulon ja itsenäisen suoriutumisen turvaamiseksi. Täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki haetaan Keusotesta.

Lisätietoa Toimeentulotuki-sivultamme.

Ota yhteyttä Nuorisoasema, perheneuvola tai kuntoutuspalvelut

Voit olla itse yhteydessä nuorisoasemalle tai yhteydenoton voi tehdä myös vanhempasi tai muu läheinen. Nuorisoaseman palveluja voivat käyttää Keusoten alueella asuvat tai opiskelevat 13-17 -vuotiaat nuoret ja heidän perheensä.


Palvelu edellyttää vahvaa tunnistautumista. Perheneuvolasta saat apua perheenjäsenten välisiin vuorovaikutussuhteisiin sekä lapsen tunne-elämän kehitykseen ja käytökseen liittyvissä asioissa. Perheneuvolan palvelut on tarkoitettu alle 13-vuotiaille lapsille perheineen. Palveluun voivat hakeutua myös lasta odottavat perheet. 


Voit olla yhteydessä digitaalisesti yllä mainittuihin kuntoutuspalveluihin. Voit jättää viestin apuvälinepalveluihin, toimintaterapiaan, puheterapiaan ja kehitysvammavastaanotolle. Voit myös toimittaa esitiedot lasten ja nuorten fysioterapiaan, toimintaterapiaan ja puheterapiaan sekä kehitysvammavastaanotolle. Lasten apuvälinepalveluihin liittyvissä asioissa jätä viesti lasten ja nuorten fysioterapiaan.

Ohjeita

Linkkejä muihin palveluihin

Kuvituskuva. Kuvassa asiakasohjaaja.

Kysy neuvoa chatissa tai pistäydy lähineuvontapisteellä!

Chatissa voit keskustella ammattilaisen kanssa anonyymisti ja kahden kesken arkisin klo 9-11. Löydät chatit painamalla sivun oikeassa alalaidassa sijaitsevaa “Avaa chat” -painiketta ja valitsemalla “Yhdistä ammattilaiselle”.

Lähineuvontapisteeltä saat apua sähköisten asiointikanavien käyttöön sekä lomakkeiden ja hakemusten täyttämiseen. Voit asioida paikan päällä ilman ajanvarausta.

Lähineuvontapisteiden yhteystiedot ja aukioloajat