Siirry sisältöön

Aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen hoidon tarpeen arviointi ja asiakasohjaus

Palvelussa voit keskustella tilanteestasi ammattilaisen kanssa. Hän arvioi hoidon tarpeen ja sen kiireellisyyden. Saat tarvitessasi heti neuvontaa ja ohjausta tilanteesi ratkaisemiseksi, tai ohjeet, kuinka hakeudut oikeiden palveluiden piiriin.

Mikäli sinulla jo on asiakkuus tai hoitosuhde mielenterveys- ja päihdepalveluihin, ole suoraan yhteydessä omahoitajaasi tai vastuutyöntekijääsi.

Hae rohkeasti apua, kun tuntuu, että omat voimasi eivät enää riitä.

Toimi näin

Uuden asiakkaan yhteydenotto

Mikäli olet uusi asiakas mielenterveys- ja päihdepalveluissa ja tarvitset apua mielenterveyteen tai päihteidenkäytöstä aiheutuviin ongelmiin tai kaipaisit tukea jaksamiseesi, käy ensin täyttämässä terapianavigaattori.

Terapianavigaattorin täyttäminen on vapaaehtoista. Se sujuvoittaa hoidon tarpeen arviointia ja nopeuttaa oikeaan hoitoon tai palveluun pääsyä.

Täytettyäsi terapianavigaattorin, saat lopussa henkilökohtaisen koodin, jolla ammattilainen voi avata tuloksesi yhden kuukauden ajan. Ota koodi varmaan talteen ja anna se pyydettäessä ammattilaiselle. Älä kirjaa navigaattoriin henkilötietojasi kuten nimeä tai henkilötunnusta!

Täytettyäsi terapianavigaattorin soita mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjaukseen.
Mikäli olet jo jättänyt soittopyynnön numeroon, sinun ei tarvitse soittaa uudestaan vaan me otamme yhteyttä sinuun.

Kiiretilanteessa soita hätäkeskukseen numeroon 112 tai sosiaalipäivystykseen. Ikäihmisten asioissa voit olla yhteydessä myös Ikäihmisten neuvontaan ja ohjaukseen.

Olen jo asiakkuudessa tai hoitosuhteessa

Mikäli sinulla jo on aktiivinen asiakkuus tai hoitosuhde, ota yhteyttä suoraan omahoitajaasi. Tarvittaessa voit tiedustella omahoitajasi yhteystietoja aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakasohjauksesta.

Ilmoitan aikuisesta, jolla on mielenterveyteen tai päihteiden käyttöön liittyviä haasteita

  1. Keskustele asianomaisen kanssa. Mikäli asiasta puhuminen onnistuu, mutta tilanne on edelleen huolestuttava, kannusta henkilöä itseään ottamaan yhteyttä työikäisten neuvontaan ja ohjaukseen.
  2. Joskus huolen puheeksi otto ei ole mahdollista, tai keskustelu toisen henkilön kanssa ei tuota toivottua tulosta. Jos sinulla on edelleen huoli toisesta ihmisestä, ilmoita asiasta työikäisten neuvontaan ja ohjaukseen valitsemallasi tavalla. Ilmoituksen voi tehdä myös nimettömänä.

Kenelle ja millä ehdoin

Palvelu on tarkoitettu ensisijaisesti yli 18-vuotiaille henkilöille ja heidän läheisilleen, jotka asuvat tai oleskelevat Keusoten alueella Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Nurmijärvellä, Mäntsälässä, Pornaisissa tai Tuusulassa.

Alaikäisten mielenterveyspalvelut hoidetaan nuorisoasemilla.

Mikäli sinulla on alaikäisiä huollettavia lapsia ja mielenterveyden ongelmat, tai liiallinen päihteiden käyttö vaikuttavat koko perheesi tilanteeseen, ota yhteyttä lapsiperheiden ja nuorten neuvontaan ja ohjaukseen.

Sähköposti

Huomioithan, että sähköpostin kautta ei voida aloittaa asiakkuuksia tai tehdä hoidon tarpeen arviointeja! Sähköposti on ensisijaisesti yleistä tiedustelua, neuvontaa ja yhteistyökumppaneita varten.

Voit lähettää meille sähköpostia tietoturvallisesti suojatulla yhteydellä käyttäen Keusoten turvapostipalvelua: https://turvaposti.keusote.fi/ . Syötä lähettäjäkenttään oma sähköpostiosoitteesi, ja nelinumeroinen tunniste numerokenttään. Lisää vastaanottajakenttään sähköpostiosoite neuvonta.mipa@keusote.fi. Kirjoita haluamasi viesti ja lähetä.

Puhelinasiointi

Aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakasohjaus

Palveluajat

Avoinna arkipäivinä.
  • Maanantai 9:00 - 12:00
  • Tiistai 9:00 - 12:00
  • Keskiviikko 9:00 - 12:00
  • Torstai 9:00 - 12:00
  • Perjantai 9:00 - 12:00
30.11. avoinna klo 9-11
  • Maanantai 9:00 - 11:00

2.12.2022 suljettu koko päivän
2.12.2022
Suljettu

Palvelupaikat

Järvenpään uusi sosiaali- ja terveyskeskus JUST

Lääkärinkuja 1, 04410 JÄRVENPÄÄ

Lisätiedot

Kuvaus

Järvenpään uuden sosiaali- ja terveysaseman (JUST) toisessa kerroksessa on sosiaali- ja terveydenhuollon yhteinen lähineuvontapiste, josta saat neuvontaa ja ohjausta, sekä tukea hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen. Lähineuvontapisteeltä saa apua myös sähköisten asiointikanavien käyttöön ja autamme myös paperisten lomakkeiden täytössä. Lisäksi pisteeltä löytyy tietoa kolmannen sektorin tarjoamista palveluista. Palvelemme vuoronumerolla. Kyseistä palvelua kokeillaan vuoden 2022 loppuun asti.

Maksullisuus

Ilmainen

Palveluajat
Lähineuvontapiste avoinna arkipäivisin
  • Maanantai 9:00 - 15:00
  • Tiistai 9:00 - 15:00
  • Keskiviikko 9:00 - 15:00
  • Torstai 9:00 - 15:00
  • Perjantai 9:00 - 15:00

Palvelusta vastaa

Keusote