Siirry sisältöön

Sosiaalipäivystys

Sosiaalipäivystys huolehtii ja auttaa, kun tilanteesi vaatii kiireellisten ja välttämättömien sosiaalipalvelujen tarpeiden arviointia ja järjestämistä. Palvelu on kohdistettu kaikille väestöryhmille sosiaalisissa hätä- ja kriisitilanteissa. Henkeä ja terveyttä uhkaavissa hätätilanteissa ota yhteyttä suoraan hätäkeskukseen 112.

Ota yhteyttä sosiaalipäivystykseen esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

  • olet huolissasi lapsen tai nuoren kasvuolosuhteista tai sen laiminlyönnistä
  • lastensuojelun tarve pitäisi arvioida
  • hoidon ja huolenpidon kiireellinen tarve on arvioitava
  • olet huolissasi toisen aikuisen tai vanhuksen selviytymisestä kotona
  • olet huolestunut kaltoinkohtelusta, lähisuhde- tai perheväkivallasta
  • päihde- tai mielenterveysasiat tuottavat ongelmia.

Sosiaalipäivystys toimii yhteistyössä terveydenhuollon päivystyksen, pelastustoimen, poliisin, hätäkeskuksen ja muiden viranomaisten kanssa.

Toimi näin

Soita sosiaalipäivystykseen, kun tarvitset kiireellistä ja välttämätöntä apua sosiaalisissa hätä- ja kriisitilanteissa. Jos tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan uhattuna tai vaarassa, soita suoraan hätäkeskukseen 112.

Virka-aikana soita "Sosiaalipäivystys virka-aikana" -numeroon ja muina ajankohtina Keski-Uudenmaan sosiaali- ja kriisipäivystykseen.

Kiireettömät lastensuojeluilmoitukset sekä muut sosiaalihuoltolain mukaiset ilmoitukset kaikkia ikäryhmiä koskien tehdään käyttäen sähköistä asiointia.

Kun otat yhteyttä omasta tilanteestasi:

  1. Kerro ammattilaiselle tilanteestasi omin sanoin. 
  2. Sovi ammattilaisen kanssa jatkotoimenpiteistä ja toimi saamiesi ohjeiden mukaan.

Ottaessasi yhteyttä jonkun toisen tilanteesta:

  1. Pyri keskustelemaan huolenaiheesta suoraan asianomaisen kanssa. Mikäli keskustelu onnistuu, mutta tilanne on silti vaikea ja kiireellinen, kannusta henkilöä itseään ottamaan yhteyttä sosiaalipäivystykseen. Kiireettömissä tilanteissa yhteydenotto tehdään ikäryhmäkohtaisiin neuvonnan ja ohjauksen palvelunumeroihin, taikka sähköisesti "Yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi" -lomakkeella.
  2. Joskus huolenaiheesta puhuminen ei tuota toivottua tulosta. Kun keskustelu asianomaisen kanssa ei auta ja tilanne vaatii kiireellistä puuttumista, voit ottaa yhteyttä suoraan sosiaalipäivystykseen. Ilmoituksen voit tehdä haluamallasi tavalla ja sen voi tehdä myös nimettömänä, ilman kohteena olevan henkilön suostumusta.

Kenelle ja millä ehdoin

Sosiaalipäivystys on tarkoitettu kaikille, jotka asuvat tai oleskelevat Keusoten alueella Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Nurmijärvellä, Mäntsälässä, Pornaisissa tai Tuusulassa ja tarvitsee kiireellistä ja välttämätöntä apua tai tukea. Henkeä ja terveyttä uhkaavissa hätätilanteissa ota yhteyttä hätäkeskukseen 112.

Puhelinasiointi

Sosiaali- ja kriisipäivystys (Keski-Uusimaa)

Palveluajat

  • Aina avoinna

Sosiaalipäivystys virka-aikana

Palveluajat

Avoinna arkipäivinä. Arkipyhien aattoina klo 13 saakka.
  • Maanantai 8:00 - 15:00
  • Tiistai 8:00 - 15:00
  • Keskiviikko 8:00 - 15:00
  • Torstai 8:00 - 15:00
  • Perjantai 8:00 - 13:00