Siirry sisältöön

Kiireellinen hoito

Kiireellistä hoitoa tarvitset tilanteissa, joissa ei ole välitöntä hengenvaaraa, mutta tilanne vaatii hoitoa vuorokauden sisällä.
Hoidon tarpeesi voi aiheutua äkillisestä sairastumisesta tai vammautumisesta, pitkäaikaissairauden vaikeutumisesta tai toimintakyvyn heikkenemisestä. Äkillisissä tuki ja liikuntaelinoireissa ohjaamme sinut hoidontarpeen arvion perusteella fysioterapeutin vastaanotolle, josta saat asiantuntijan avun.

Toimi näin

Henkeä ja terveyttä uhkaavissa hätätilanteissa SOITA 112

(esim. kova rintakipu, hengenahdistus, kouristelu, tajuttomuus, halvausoireet).

Muissa kiireellistä hoitoa vaativissa tilanteissa (ei välitöntä hengenvaaraa), soita keskitettyyn puhelinpalveluun, lääkärin ja hoitajan vastaanottopalveluihin tai ole meihin yhteydessä Nettipalvelun kautta.
Puhelinpalvelun ollessa suljettuna ilta ja yöaikaan (klo 20-8), hoito tapahtuu Hyvinkään ja Porvoon sairaaloiden päivystyksissä. Ennen hakeutumista päivystykseen, soita palvelutarpeen arviota ja ohjausta varten Päivystysapu -puhelinpalveluun.

Otan ensimmäistä kertaa yhteyttä, minulla ei ole hoitovastaavaa

  • Asioi sähköisesti Nettipalvelussamme. Saat nopean hoitoon ohjauksen, kun vastaat oirekyselyyn.
  • Soita keskitettyyn puhelinpalveluun, lääkärin ja hoitajan vastaanottopalvelu, avoinna joka päivä klo 8-20, klo 16-20 toivomme yhteydenottoa vain kiireellisissä asioissa. Jätä takaisinsoittopyyntö, niin vältyt turhalta jonottamiselta.
  • Puhelinpalvelun ollessa suljettuna ilta- ja yöaikaan, saat palvelutarpeen arvion Päivystysapu-puhelinpalvelusta.
    Ensimmäisen asiointisi yhteydessä, nimeämme sinulle oman hoitovastaavan, johon olet jatkossa suoraan yhteydessä.

Minulla on hoitovastaava, johon voin olla suoraan yhteydessä

  • Viesti hoitovastaavasi kanssa sähköisessä asiointipalvelussamme, johon pääset kuntakohtaisista linkeistä. Palvelu vaatii vahvan tunnistautumisen.
  • Asioi sähköisesti Nettipalvelussamme. Saat nopean hoitoon ohjauksen, kun vastaat oirekyselyyn. Mikäli et tiedä hoitovastaavasi nimeä, voit kysyä sitä Nettipalvelussa.
  • Soita hoitovastaavallesi arkisin klo 8-15 ja jätä takaisinsoittopyyntö.

Kenelle ja millä ehdoin

Kiireellistä hoitoa saat kaikilla terveysasemilla asuinpaikastasi huolimatta. Kiireelliseen hoitoon on päästävä viipymättä.

Yhteydenotto kiireellisessä hoidon tarpeessa

  1. Hätätilanteessa soita 112

    Soita hätänumeroon 112, kun kohtaat hätätilanteen tai tarvitset kiireellisesti viranomaisapua paikalle tai kun tiedät tai epäilet hengen, terveyden, omaisuuden tai ympäristön olevan uhattuna tai vaarassa.

  2. Koronaepäilyssä

    Soita koronahoitopuhelimeen p. 019 226 0099 (joka päivä 8-16), kun epäilet koronavirustartuntaa ja tarvitset hoitajan tai lääkärin neuvoja ja ohjeita.

  3. Ota yhteyttä hoitovastaavaasi

    Kiireellisessä hoidon tarpeessa ole ensisijaisesti yhteydessä omaan hoitovastaavaasi. Katso tarkemmat ohjeet yhteydenottoihin lääkärin tai hoitajan vastaanottosivuiltamme.

    Mikäli sinulla ei ole omaa hoitovastaavaa, ota yhteyttä Nettipalvelussa tai soita lääkärin ja hoitajan keskitettyyn puhelinpalveluumme (joka päivä 8-20).

  4. Virka-ajan ulkopuolella

    Soita Päivystysapuun 116117, kun tarvitset neuvoja äkillisiin terveysongelmiin terveysaseman ollessa suljettuna, ja aina ennen päivystykseen hakeutumista. Vaihtoehtoisesti voit soittaa Uudenmaan Päivystysapuun numeroon 09 471 72328.

Puhelinasiointi

Keskitetty puhelinpalvelu, lääkärin ja hoitajan vastaanottopalvelut

Päivystysapu 116117

Puhelinasiointi hoitovastaavan kanssa

Palvelupaikat

Palvelusta vastaa

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä