Siirry sisältöön

Sosiaali- ja potilasasiavastaava

Sosiaali- ja potilasasiavastaava neuvoo asiakkaita, omaisia ja henkilökuntaa asiakkaan kohteluun, osallistumiseen ja oikeusturvaan liittyvissä asioissa. Sosiaali- ja potilasasiavastaava on puolueeton henkilö, jonka tehtävä on neuvoa-antava ja hän voi toimia myös sovittelevassa roolissa. Palvelu on asiakkaille maksutonta.

Sosiaali- ja potilasasiavastaava:

  • Neuvoo Keski-Uudenmaan alueen asiakkaita sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista sekä terveydenhuollon potilasta potilaan asemasta ja oikeuksista annetuissa laissa liittyvissä asioissa sekä neuvoo varhaiskasvatuslain soveltamiseen liittyvissä asioissa.
  • Neuvoo ja avustaa asiakasta ja potilasta sekä heidän laillista edustajaansa, omaista tai muuta läheistä muistutuksen tekemisessä.
  • Neuvoo, miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus, potilas- tai lääkevahinkoa koskeva korvausvaatimus, tai muut asiakkaan ja potilaan oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa.
  • Kokoaa tietoa asiakkaiden ja potilaiden yhteydenotoista sekä seuraa asiakkaiden ja potilaiden oikeuksien ja aseman kehitystä hyvinvointialueella ja antaa selvitykset vuosittain aluehallitukselle ja kunnille.
  • Toimii asiakkaan ja potilaan oikeuksien edistäjänä ja toteuttajana.
  • Ei tee päätöksiä tai myönnä etuuksia
  • Ei ota kantaa potilaan hoitoratkaisuihin tai siihen, onko hoidossa tapahtunut vahinko

Toimi näin

Ota yhteyttä sosiaali- ja potilasasiavastaavaan puhelimitse, sähköpostitse, kirjeitse tai käytä turvapostipalvelua. Huomaathan, että sähköposti ei ole tietoturvallinen palvelukanava ja sen käyttöä ei suositella arkaluonteisten tietojen lähettämiseen. Sähköpostitse voi kysyä yleisiä asioita, ohjeita tai neuvoja. Puhelimitse, kirjeitse ja turvapostin kautta voit viestiä sosiaali- ja potilasasiavastaavan kanssa tietoturvallisesti.

Asiakasvastaanotto voidaan järjestää tarvittaessa ajanvarauksella hyvinvointialueen järjestämissä tiloissa.

Kenelle ja millä ehdoin

Palvelu on tarkoitettu julkisessa ja yksityisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa, työterveyshuollossa ja varhaiskasvatuksessa asioiville henkilöille sekä HUS terveyssosiaalityön asiakkaille Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Nurmijärvellä, Mäntsälässä, Pornaisissa tai Tuusulassa.

HUS-yhtymä järjestää potilasasiavastaavien toiminnan järjestämässään ja tuottamassaan terveydenhuollossa

HUS-yhtymän potilasasiavastaavat neuvovat erikoissairaanhoitoon liittyvissä asioissa. Potilasasiavastaavat tavoitat maanantaista torstaihin klo 10-14 ja perjantaina klo 10–13.

Palvelunumero suomeksi: 09 471 71262
Palvelunumero ruotsiksi: 09 471 71263
Sähköposti potilasasiavastaava@hus.fi

Sosiaali- ja potilasasiavastaavien yhteystiedot

Puhelinasiointi on avoinna maanantaisin klo 12.30–15.00, tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 8.30–12.00  sekä torstaisin klo 9.00–15.00.

Turvaposti

Voit lähettää meille sähköpostia tietoturvallisesti suojatulla yhteydellä käyttäen Keusoten turvapostipalvelua: https://turvaposti.keusote.fi/. Syötä lähettäjäkenttään oma sähköpostiosoitteesi ja nelinumeroinen tunniste numerokenttään. Lisää vastaanottajakenttään sosiaali.potilasasiavastaava@keusote.fi, kirjoita haluamasi viesti, lisää mahdolliset liitteet ja lähetä. 

Potilaan oikeuksien päivää vietetään 18.4.2024

Jokaisella Suomessa pysyvästi asuvalla henkilöllä on oikeus ilman syrjintää hänen terveydentilansa edellyttämään terveyden- ja sairaanhoitoon niiden voimavarojen rajoissa, jotka kulloinkin ovat terveydenhuollon käytettävissä. Suomessa tilapäisesti oleskelevien henkilöiden oikeudesta hoitoon sovelletaan, mitä siitä erikseen säädetään tai valtioiden välillä vastavuoroisesti sovitaan.

(Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 1992/785.)

Lue lisää tämän linkin kautta

Anna palautetta sosiaali- ja potilasasiavastaavan toiminnasta

Sosiaali- ja potilasasiavastaavat ovat tavoitettavissa Keusoten terveysasemilla kevään 2024 aikana.