Siirry sisältöön

Ilmoita avun tai tuen tarpeesta

Tietoa avun tai tuen tarpeen ilmoittamisesta sosiaalihuoltoon.

Useimmille meistä tulee elämässä vastaan tilanteita, jolloin olemme huolissamme läheisestämme. Jokin asia perheenjäsenen, kaverin tai tuttavan käytöksessä herättää huolta ja vaivaa mieltä. Huoli kertoo myötätunnosta ja herättää tunteita. Asiaa ei kannata jäädä kovin pitkäksi aikaa yksin pohtimaan.

  1. Pyri ottamaan huoli puheeksi asianomaisen kanssa

    Valitse keskustelulle sopiva aika ja paikka. Jos mahdollista, lähtekää yhdessä vaikka kävelylle, pelaamaan tai kahville. Monesti jonkun tekemisen yhteydessä on rennompaa keskustella.

    Mieti etukäteen, miten aloitat keskustelun ja ilmaiset huolesi.

    Kuuntele. Pohtikaa yhdessä ratkaisuja.

    Huolehdi myös omasta jaksamisestasi ja hyvinvoinnistasi.

    Mikäli keskustelu luonnistuu ja tilanne aiheuttaa edelleen yhteisesti huolta, kannusta henkilöä ottamaan itse yhteyttä tarvittaviin palveluihin. Jos ei tiedä, mistä kannattaisi aloittaa, voi soittaa Keusoten neuvonnan ja ohjauksen palveluihin.

  2. Jos huolen puheeksiotto ei onnistu – apua on tarjolla

    Joskus huolen puheeksi otto ei ole mahdollista tai yhteinen keskustelu toisen henkilön kanssa ei tuota toivottua tulosta. Jos sinulla on edelleen huoli tilanteesta, soita Keusoten neuvontaan ja ohjaukseen ja keskustele asiasta ammattilaisen kanssa. Voitte ratkaista yhdessä, kuinka asiassa kannattaa edetä.

    Mikäli asian käsittely voi odottaa korkeintaan seitsemän arkipäivää, tee sähköisesti ilmoitus sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi tai lastensuojeluilmoitus. Ammattilainen on yhteydessä asianomaiseen. Yksityishenkilönä voit tehdä ilmoituksen halutessasi nimettömänä.

    Kiireellisessä tilanteessa, joka vaatii välittömiä toimia ota yhteyttä puhelimitse Sosiaalipäivystykseen tai suoraan hätäkeskukseen 112. Terveydenhuollon asioissa hakeudu terveyspalveluihin.

Otan yhteyttä omasta tilanteestani

Ota yhteyttä Keusoten neuvontaan ja ohjaukseen ikä-/asiakasryhmäsi mukaisesti.

Mikäli asian käsittely voi odottaa korkeintaan seitsemän arkipäivää, tee sähköisesti yhteydenotto sosiaalihuoltoon tuen tarpeen arvioimiseksi. Ammattilainen on sinuun yhteydessä.

Kiireellisessä tilanteessa, joka vaatii välittömiä toimia ota yhteyttä puhelimitse Sosiaalipäivystykseen tai suoraan hätäkeskukseen 112. Terveydenhuollon asioissa hakeudu terveyspalveluihin.