Siirry sisältöön

Keusoten chat-palvelut ovat laajentuneet! – Kokeile chat-asiointia!

Kuvassa sininen nuoli ja teksti Avaa chat oranssilla taustalla.

Keusote.fi-sivustoltamme löytyvät chat-palvelut ovat laajentuneet! Automaattinen chatbot vastaa kysymyksiisi koko sivustollamme vuorokauden ympäri. Lisäksi uudistetut live-chatit palvelevat sinua arkipäivinä ma–pe klo 9–11, jolloin kysymyksiisi vastaavat Keusoten sote-ammattilaiset. Live-chat palvelujen kautta tavoitat Keusoten neuvolapalvelujen, lapsiperheiden ja aikuisten sosiaalityön sekä nuorten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen ammattilaisia!

Reaaliaikainen live-chat palvelee seuraavissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa:

Live-chat palvelee asiakkaita arkisin ma–pe klo 9–11 ja kysymyksiin vastaa aina Keusoten sote-ammattilainen.

  • Äitiys- ja lastenneuvola:
    • Päivystämässä neuvolapalvelujen terveydenhoitajat.
    • Chatissa saat neuvontaa ja ohjausta raskauteen ja neuvolaikäisten lapsiperhearkeen liittyvissä asioissa.
    • Voit myös kysyä lapsiperheille suunnatuista palveluista ja niihin hakeutumisesta.
  • Ehkäisy, seksuaaliterveys ja perhesuunnittelu:
    • Päivystämässä neuvolapalvelujen terveydenhoitajat.
    • Chatissa saat neuvontaa ja ohjausta raskauden ehkäisyyn, seksuaaliterveyteen ja perhesuunnitteluun liittyen.
  • Vanhemmuuden tuki ja lasten kasvatus:
    • Päivystämässä perhetyön sosiaalihuollon ammattihenkilöt.
    • Chatissa saat neuvontaa ja ohjausta vanhemmuuden haasteisiin, kasvatuspulmiin ja lapsiperheen kuormittavaan arkeen liittyvissä asioissa.
    • Voit myös kysyä lapsiperheille suunnatuista palveluista, ryhmätoiminnasta ja niihin hakeutumisesta.
  • Mielenterveys- ja päihde-chat 18–29-vuotiaille:
    • Päivystämässä nuorten aikuisten asiakasohjauksen sairaanhoitajat.
    • Chatissa voit keskustella omaan tai läheisen mielenterveyteen tai päihteiden käyttöön liittyvistä asioista ja huolista.
    • Voit myös kysyä mielenterveys- ja päihdepalveluista sekä niihin hakeutumisesta.
  • Sosiaalipalvelut aikuisille:
    • Päivystämässä lähineuvontapisteen sosiaalihuollon ammattihenkilöt.
    • Chatissa voit keskustella omaan tai läheisen hyvinvointiin tai sosiaaliseen tilanteeseen liittyvissä asioissa ja huolissa.
    • Voit myös kysyä aikuisten sosiaalipalveluista ja niihin hakeutumisesta.

Asiakkaat käyttävät chat-palvelua anonyymisti

On hyvä huomioida, että Keusoten chat-palvelut toimivat toistaiseksi ilman vahvaa tunnistautumista eli asiakkaat käyttävät palvelua anonyymisti. Chatin kautta ei voi kysyä vahvaa tunnistautumista vaativia tietoja tai tehdä varauksia. Chat-palvelujen seuraava kehitysaskel tulevaisuudessa on tunnistautumisen lisääminen ja aukioloaikojen laajentaminen.

– Tätä uudistusta on odotettu innolla! Chat-palvelut ovat osa Keusoten kehittyvää digiasioinnin kokonaisuutta ja tämä uudistus laajentaa digitaalisen asiakaspalvelumme tarjontaa. Olemme kouluttaneet reaaliaikaisiin chatteihin yhteensä noin 70 ammattilaista, joista puolet on uusia chat-asiakaspalvelijoita. Myös he ovat erittäin hyvissä fiiliksissä uudistuksesta ja uudesta työmuodosta! Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin asiakaskokemusta ja vaikuttavuutta seuraten sekä jatkuvasti parantaen, iloitsee Keusoten asiakasohjauksen erityisasiantuntija Roni Nukarinen.

Chatbot osaa vastata jo yli 600 kysymykseen

Chatbot on ollut rajatusti saatavilla Keusote.fi-sivustolla toukokuusta 2023 alkaen. Käyttäjiä on kuitenkin löytynyt hyvin, sillä chatbot on käynyt keskimäärin 450 keskustelua kuukausittain.

– Chatbot on kehittynyt jatkuvasti ensiversion julkaisun jälkeen. Sen tietomäärä on kasvanut hyvin: toukokuussa 2023 chatbot osasi vastata 300 kysymykseen ja nyt vastaus löytyy jo yli 600 kysymykseen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että chatbot on löytänyt tietokannastaan vastauksen 83 %:iin siltä kysytyistä avoimista kysymyksistä. Kehitämme chatbotia joka päivä: aina kun se ei tiedä jotain, kehitystiimimme tarttuu toimeen ja chatbotin osaamista kehitetään, täsmentää ICT-asiantuntija Eetu Laitinen chat-palvelujen kehitystiimistä.

Lisätietoja chat-palveluistamme:

https://www.keusote.fi/kysy-neuvoa-chatissa/

Kuvassa sininen nuoli ja teksti Chat oranssilla taustalla sekä Keusoten logo.

Tiedotenosto Keusoten etusivulle 16.2.2024.

Tiedote päivitetty 22.11.2023, Lisätty tieto: Uudistetut live-chatit palvelevat sinua nyt arkipäivisin ma–pe klo 9–11, jolloin kysymyksiisi vastaavat Keusoten sote-ammattilaiset. Live-chat palvelujen kautta tavoitat Keusoten neuvolapalvelujen, lapsiperheiden ja aikuisten sosiaalityön sekä nuorten aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen ammattilaisia.

Tiedote päivitetty 9.11.2023, korjattu tieto, että live-chat-palvelut laajenevat viikon 47 aikana teknisistä syistä johtuen (ei viikolla 45).

Tiedote päivitetty 1.11.2023, korjattu tieto, että live-chat-palvelut laajenevat viikon 45 aikana teknisistä syistä johtuen (ei viikolla 44).

Tiedote päivitetty 31.10.2023, korjattu tieto, että live-chat-palvelut laajenevat viikon 44 aikana teknisistä syistä johtuen (ei 31.10.)

Tiedote julkaistu 30.10.2023