Siirry sisältöön

HUS laboratorioiden ajanvarausjärjestelmä on uudistunut

Hoitaja ottaa verinäytteen asiakkaalta.

HUS laboratorioiden ajanvarausjärjestelmä sai maaliskuussa uuden ilmeen. Myös järjestelmän toiminnallisuuksia on kehitetty.

Laboratorioiden ajanvarausjärjestelmän uudistuksella haluttiin tehdä sähköinen ajanvaraus entistä helpommaksi. Uudistettu järjestelmä ehdottaa automaattisesti ensimmäisiä vapaita aikoja asiakkaan valitsemaan palveluun. Vapaita aikoja on lisäksi mahdollista suodattaa alueittain. 

Suosituksena on tulla tutkimuksiin ajanvarauksella, mutta osa HUSin laboratoriosta palvelee myös vuoronumerolla.

”Kun ajan varaa sähköisesti, on se myös helppo tarvittaessa siirtää tai perua. Toivomme, että asiakkaat muistaisivat aina perua ajan, jos eivät pääsekään tulemaan”, sanoo HUSin asiakaspalvelupäällikkö Juha Westerholm

Laboratorioaikaa varatessa on hyvä huomioida, että useimmat laboratoriokokeet eivät vaadi paastoa. Ajan voi siis hyvin varata myös iltapäivälle, jolloin aikoja on yleensä parhaiten saatavilla.

”Ennen ajan varaamista on hyvä tarkistaa lähettävästä yksiköstä, vaatiiko tutkimus esimerkiksi paastoa”, jatkaa Westerholm. 

HUSin laboratorioiden ajanvarausjärjestelmän kautta varattiin vuonna 2023 lähes 1,6 miljoonaa laboratoriokäyntiä.

HUSin verkkosivuilla asiakkaita palvellaan myös chatissa

Ajanvarausjärjestelmän lisäksi asiakkaita palvellaan myös HUSin verkkosivuilla chatbot- ja chat-palveluissa. 

”Asiantuntijamme vastaavat chatissa kysymyksiin esimerkiksi ajanvarauksesta ja toimipisteiden aukioloajoista”, kertoo Westerholm. 

Chatbot palvelee asiakkaita ympäri vuorokauden. Asiakaspalvelijat vastaavat live-chatissa arkisin ma–pe klo 8–15.

Sähköisen ajanvarausjärjestelmän lisäksi laboratorioaika on mahdollista varata puhelimitse asiakaspalvelusta (p. 09 471 86800, arkisin ma–pe klo 7.30–15.30).

”Puheluita tulee keskimäärin vajaa 2 000 päivässä ja erityisesti aamupäivisin jonotusajat saattavat olla pitkiä. Paras aika soittaa on iltapäivisin ja loppuviikosta. Suosittelemmekin ajanvarauksen tekoa sähköisesti ajanvarausjärjestelmän kautta”, Westerholm täsmentää. 

Asiakaspalvelulla on käytössä takaisinsoittopalvelu. Takaisin soitetaan saman päivän aikana. Jos asiakasta ei saada kiinni ensimmäisellä yrityksellä, häntä yritetään tavoitella vielä kaksi kertaa tämän jälkeenkin. 

Siirry tästä laboratorioiden ajanvarausjärjestelmään (HUS)

Lisätietoja:

Laboratorion ajanvaraus ja neuvonta -sivu (HUS)

Hoitaja ottaa verinäytteen asiakkaalta.

Aiheeseen liittyvät palvelut