Terveysasemien sähköinen asiointi
Voit asioida sähköisesti esimerkiksi tekemällä oirearvion, viestimällä hoitovastaavan kanssa, perumalla ajan tai uusimalla reseptin.
Asioi ensisijaisesti Omaolossa. Omaolon oirearviot auttavat arvioimaan, milloin ja millaiseen hoitoon sinun tulee hakeutua sekä miten voit hoitaa oirettasi itse.
Oirearviot perustuvat lääketieteelliseen tutkimustietoon ja soveltuvat yli 15-vuotiaille. Voit asioida alaikäisen puolesta vain, kun teet koronavirustaudin oirearvion.
Voit lähettää oirearviosi terveydenhuollon henkilöstölle, jos oirekuvasi sitä edellyttää. Käsittelemme yhteydenottoja terveysasemilla arkisin klo 8-16. Jos oirekuvasi edellyttää pikaista yhteydenottoa muuna aikana, ohjaa Omaolo sinut olemaan yhteydessä Päivystysapuun.
Käsittelemme Omaolon yhteydenottoja kiireellisyysjärjestyksessä, joten odotathan rauhassa yhteydenottoamme. Omaolossa viestiminen tapahtuu tietoturvallisesti vahvan tunnistautumisen avulla.
Asioi hoitovastaavasi kanssa kiireettömissä asioissa ensisijaisesti sähköisessä asiointipalvelussa. Siirry asiointipalveluun alla olevista kuntakohtaisista linkeistä. Jos sinulla ei vielä ole nimettyä hoitovastaavaa, asioi Omaolossa tai soita vastaanottopalveluiden puhelinpalveluun.
Hyvinkään sähköinen asioinnissa muutoksia
Hyvinkään sähköinen asiointi siirtyi uuteen asiointiportaaliin 2.6. Vanhat viestit eivät siirry uuteen portaaliin, mutta ne ovat luettavissa vanhasta portaalista vielä 9.6. asti.
Uuteen asiointiportaaliin siirtyminen edellyttää uutta sähköisen asioinnin sopimusta. Hyvinkään asiointi liittyy samaan asiointiportaaliin, johon on liitetty alkuvuoden aikana jo Mäntsälä, Pornainen, Järvenpää ja Tuusula. Asiointi edellyttää palvelusopimuksen täyttöä. Löydät sen asiointiportaalin välilehdeltä kohdasta Sähköisen asioinnin sopimus. Aiemman asiointiportaalin viestit ja kirjaukset eivät ole enää luettavissa uudesta asiointiportaalista.
Hyvä tietää sähköistä asioinnista
- Palvelu toimii parhaiten tietokoneelta käytettynä. Emme suosittele Safari-verkkoselaimen käyttöä.
- Palvelun käyttö edellyttää suostumusta, jonka voit antaa suoraan palvelussa. Suostumuksen käsittely kestää muutaman arkipäivän, joten se kannattaa laatia jo ennakkoon.
- Palvelussa voit asioida myös toisen henkilön puolesta mukaan lukien 12 vuotta täyttäneet lapset. Tämä edellyttää, että olette laatineet sopimuksen puolesta asioinnista. Lue lisää sivulta Puolesta-asiointi.
Voit tarvittaessa perua ajan sähköisesti lääkärin tai hoitajan, suun terveydenhuollon, fysioterapian, toimintaterapian tai puheterapian vastaanotolle. Muista perua aika viimeistään edellisenä päivänä klo 15. Perumattomasta ajasta peritään 18 vuotta täyttäneiltä 51,50 €. Valitse alta palvelu, jonka vastaanottoajan haluat perua.
Lääkärin/hoitajan tai suun terveydenhuollon vastaanottoaika
Kuntoutuksen vastaanottoaika
OmaKannasta voit tarkistaa hoitoosi liittyviä tietoja kuten hoitosuunnitelmat, laboratoriovastaukset, reseptit ja potilasasiakirjamerkinnät. Palvelussa voit myös uusia reseptejäsi. Omakanta on valtakunnallinen palvelu.
Omat asiakirjasi OmaKannassa
Sivullamme Omat asiakirjani on lisätietoa OmaKannassasi näkyvistä asiakirjoista. Sivustolla on myös ohjeet, miten voit tehdä tietoihin tarvittaessa esim. tarkastuspyynnön tai oikaisuvaatimuksen.
Reseptin uusimispyyntö OmaKannassa
Reseptin uusimispyyntö kannattaa tehdä hyvissä ajoin, vähintään 8 vuorokautta ennen lääkkeen loppumista. Yleisimmin uusimispyynnöt kohdennetaan terveysasemien vastaanotoille. Uusimispyyntöjä voi kohdentaa myös esimerkiksi äitiys- ja lastenneuvolaan, jos resepti on alun perin siellä kirjoitettu. Huoltaja voi lähettää uusimispyynnön myös alle 10-vuotiaan lapsen reseptistä.
Avaa OmaKannassa kohta Reseptit ja paina linkkiä Reseptien uusiminen. Valitse uusittavat reseptit ja paina Jatka-painiketta. Valitse uusimispyyntöjen vastaanottaja:
- Ehdotetut vastaanottajat: OmaKanta ehdottaa uusimispyynnön vastaanottajiksi niitä terveydenhuollon yksiköitä, jotka ovat määränneet sinulle aiemmin reseptejä. Jos ehdotettu vastaanottaja ei vastaa hoidostasi, valitse uusimispyynnön vastaanottaja kohdasta Muut vastaanottajat.
- Muut vastaanottajat: Valitse kunta ja palveluyksiköksi julkinen terveydenhuolto. Jos kunnan terveysasemalla on useampi vaihtoehto ja tiedät olevasi avovastaanoton kantatiimin asiakas, voit valita oman terveysasemasi kantatiimin. Muussa tapauksessa valitse episoditiimi.
Anna vielä halutessasi puhelinnumero, jolloin saat tekstiviestillä tiedot reseptin uusimisesta. Klikkaa Jatka. Lopuksi tarkista, että antamasi tiedot ovat oikein ja klikkaa Lähetä.
Voit seurata uusimisen tilannetta myös OmaKannassa sivulta Reseptit. Valitse hakuehto Reseptit, joista on tehty uusimispyyntö ja paina Hae reseptit -painiketta. Jos uusimispyyntö on hyväksytty, näet uuden reseptin reseptilistassa valitsemalla esimerkiksi hakuehdon Reseptit, joissa on lääkettä saamatta.
Lue lisää ohjeita reseptin uusimispyynnön lähettämiseen Kanta.fi-sivustolta.
Laboratoriotutkimusten näkyminen OmaKannassa
Voit tarkastella laboratoriotutkimustesi vastauksia OmaKannasta, kun ne on ensin terveydenhuollossa kirjattu ja hyväksytty Kanta-palveluun tallennettaviksi. Valitse OmaKannasta Terveystiedot-osio ja sen alta aukeavasta listasta Laboratoriotutkimukset. Lue tarkemmat ohjeet alta.
Maisa on Apotti-järjestelmään luotu asiakasportaali. Se on käytössä esimerkiksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirillä (HUS). Maisaa käyttää esim. Hyvinkään sairaala. Maisa ei ole käytössä Keusotessa.
Maisa-sovelluksen avulla käyttäjä voi muun muassa tarkastella varattuja aikoja, valmistautua käynnille täyttämällä esitietokyselyjä, osallistua etävastaanotolle, seurata terveyteen liittyviä tietoja, katsoa tutkimustuloksia ja käyntiyhteenvetoja sekä viestiä ammattilaisen kanssa suojatusti ja turvallisesti. Lue lisää Maisasta alla olevista linkeistä.
Sähköinen terveystarkastus
Sähköinen terveystarkastus arvioi elintapojasi ja henkistä hyvinvointiasi. Sähköinen terveystarkastus tehdään Omaolo-palvelussa.
Omahoidon nettimenetelmät
Sähköiset omahoidon menetelmillä voit edistää ja ylläpitää omaa tai läheisesi hyvinvointia ja terveyttä. Menetelmien käyttö on maksutonta ja mahdollista pääsääntöisesti vuorokauden ympäri.
Terveyskylä.fi-palvelun Päivystystalo neuvoo äkillisissä terveysongelmissa. Se tukee itsehoidossa ja hoitoon hakeutumisessa sekä tekee päivystyksen toimintaa tutuksi. Päivystyshelppi tukee ja neuvoo hoitoon hakeutumisessa.
Terveyskylä.fi-palvelun Päivystystalo neuvoo äkillisissä terveysongelmissa. Se tukee itsehoidossa ja hoitoon hakeutumisessa sekä tekee päivystyksen toimintaa tutuksi. Päivystyshelppi tukee ja neuvoo hoitoon hakeutumisessa.
Hoidostasi vastaava terveysasema määräytyy kotiosoitteesi mukaan. Sinulla on oikeus vaihtaa terveysasemaa. Vaihto sitoo sinua vuoden ajaksi.