Terveysasemien vastaanottopalvelut
Missä sijaitsee Hyvinkään yhteispäivystys?
Hyvinkään sairaalan yhteispäivystys sijaitsee osoitteessa Sairaalakatu 1, B-rakennus.
Sisäänkäynti tapahtuu klo 7–21.30 B-sairaalan pääovesta (ovi B1) ja klo 21.30–7 päivystyksen ambulanssiovesta (ovi B3).
Miten jätän soittopyynnön omatiimiini?
Lääkärin ja hoitajan vastaanottopalveluissa palvelemme arkisin klo 8-16.
Soita omatiimisi puhelinnumeroon.
Kun soitat, kuulet nauhoitteen, jossa kerrotaan takaisinsoittopyynnön jättämisestä. Sulje puhelin vasta tämän jälkeen, jotta takaisinsoittopyyntö rekisteröityy. Järjestelmä tallentaa puhelinnumerosi automaattisesti.
Jos soitat salaisesta puhelinnumerosta (numero ei tallennu) tai haluat takaisinsoiton toiseen puhelinnumeroon, näppäile puhelinnumerosi seuraamalla nauhoitteen ohjeita.
Voit halutessasi jäädä odottamaan linjalle 30 minuutiksi. Tämän jälkeen puhelu katkeaa, mutta puhelinnumerosi tallentuu takaisinsoittoa varten.
Voit jättää kerrallaan vain yhden soittopyynnön.
Tavoittelemme sinua kaksi kertaa eri ajankohtina. Jos et pääse vastaamaan, soita uudelleen ja jätä uusi takaisinsoittopyyntö.
Kuulovammaisia palvelemme tekstiviestitse p. 045 490 4515.
Lääkärin ja hoitajan vastaanottopalveluiden ollessa suljettuna, soita kiireellisen hoidon tarpeessa Päivystysapuun p. 116 117.
Miten voin tarkistaa rokotustietoni?
Näet rokotustietosi OmaKannasta vuodesta 2013 alkaen. Kirjauduttuasi OmaKantaan, mene Terveystiedot-osioon ja valitse Rokotustiedot-osio. Tiedot voivat näkyä käyntipäivän mukaan tai yhteenvetoina rokotussuojan mukaan.
Joidenkin saamiesi rokotusten tietoja voi olla kirjattu myös hoitokäyntiesi yhteydessä tallennettuihin teksteihin. Voit hakea näitä tietoja aihehaulla, joka löytyy OmaKannan Terveystiedot-osiosta.
Jos rokotustietosi eivät näy OmaKannassa, voit tiedustella niitä paikasta, josta olet rokotuksen saanut. Olet voinut saada rokotuksen terveyskeskuksestasi, työterveydestä, yksityiseltä lääkäriasemalta tai esimerkiksi armeijasta. Rokotustiedot voivat löytyä myös omasta neuvola- tai rokotuskortistasi.
Voit pyytää rokotustietojasi Keusotelta täyttämällä digitaalisen tai paperisen julkisuuslain mukaisen tiedonsaantipyynnön.
Miten voin kuulovammaisena ottaa yhteyttä terveyspalveluihin?
Useimmissa asioissa voit asioida digitaalisesti. Täyttämällä Omaolon oirearvion saat tarvittaessa yhteyden terveydenhuollon ammattilaiseen. Ajanvaraukseen liittyviä asioita voit hoitaa OmaKeusote asioinnissa. Kuntoutuspalveluihin voit olla yhteydessä digilomakkeella. Katso lisää digiasioinnista OmaKeusoten sivuilta.
Vaihtoehtoisesti saat yhteyden terveysaseman hoitajaan tekstiviestitse. Kuulovammaisten tekstiviestilinja palvelee arkisin klo 8–16 numerossa 045 490 4515. Kirjoita viestiin koko nimesi, syntymäaikasi ja yhteydenoton syy.
Terveysaseman ollessa kiinni ole kiireellisissä asioissa yhteydessä Päivystysavun tekstipalveluun osoitteessa 116117.fi.
Miten voin uusia lapsen/nuoren ADHD-lääkkeen reseptin?
Jos lapsen/nuoren ADHD-lääkitys on aloitettu ja seuranta toteutuu kouluterveydenhuollossa, ota yhteys hänen kouluterveydenhoitajaansa.
Jos lapsella on hoitosuhde perheneuvolassa, ota yhteys perheneuvolanne sairaanhoitajaan.
ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö (attention-deficit/hyperactivity disorder) on kehityksellinen neuropsykiatrinen häiriö, joka haittaa jokapäiväistä toimintakykyä. Lue lisää Käyvän hoidon potilasversiosta ADHD – varhaisella tuella arki toimivaksi (terveyskirjasto.fi).
Miten voin suojautua punkkien levittämiltä taudeilta?
Punkkeja eli puutiaisia esiintyy lähes koko Suomessa pohjoisinta Lappia lukuun ottamatta. Niitä esiintyy sekä metsässä että ruohikossa, erityisesti siellä missä on varjoista ja kosteaa. Riski punkin puremalle riippuu ympäristöstä. Punkki odottaa esimerkiksi ruohonkorrella ohi kulkevaa eläintä tai ihmistä, johon sitten tarrautuu.
Punkeilta voi suojautua:
- hyönteiskarkottein
- oikeaoppisella pukeutumisella, kun liikutaan riskialueilla: valitse vaaleat, pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet ja laittaa housunlahkeet sukkien sisään
- ihon ja vaatteiden säännöllisellä tarkastamisella punkkien varalta.
Ihoon kiinnittynyt punkki pitäisi poistaa mahdollisimman nopeasti esimerkiksi pinseteillä. Kun punkki poistetaan nopeasti, vähenee riski borrelioositartunnalle. Punkista mahdollisesti ihoon jäävät osat eivät enää voi aiheuttaa tartuntaa.
Borrelioosi on punkin välityksellä tarttuva bakteerin aiheuttama tauti, jota voidaan hoitaa antibiootein. Borrelioosin ei ole olemassa rokotetta, mutta sen tarttumista voi ehkäistä edellä mainituilla keinoilla. Tartunta tapahtuu vasta, kun punkki on ollut kiinnittyneenä iholle useamman tunnin. Kun punkin poistaa nopeasti, voi välttyä tartunnalta. Borrelioosille tyypillinen oire on yli 5 cm:n läpimittainen, laajentuva rengasmainen ihottuma puremakohdan ympärillä.
Puutiaisaivotulehdus eli TBE on punkin välityksellä tarttuva virustauti, jolle ei ole olemassa lääkehoitoa. Puutiaisaivotulehdukseen on kuitenkin olemassa rokote, joka suojaa taudilta. Ihon tarkistaminen punkkien varalta ei suojaa puutiaisaivotulehdukselta, sillä virus tarttuu ihmiseen minuuteissa. Kaikki punkin kehitysmuodot (toukat, nymfit ja aikuiset) voivat välittää tautia. Puutiaisaivotulehdus voi vaatia sairaalahoitoa.
TBE-rokotteita (“punkkirokotteita”) annetaan Keusotessa vain omakustanteisena. Jos haluat rokotteen omakustanteisena, soita rokotuspalveluiden puhelinasiointiin reseptiä ja ajanvarausta varten. Jos olet oikeutettu kansallisen rokotusohjelman mukaisesti maksuttomaan rokotukseen oleilemalla pitkiä aikoja riskialueella, saat rokotteen kyseisen riskialueen hyvinvointialueelta. Keusote ei kuulu riskialueeseen.
Miten seuraan verenpainettani?
Verenpaineen seuranta on tärkeää terveyden ylläpitämiseksi ja mahdollisten ongelmien havaitsemiseksi ajoissa. Voit mitata verenpaineesi kotimittarin lisäksi useimmilla terveysasemilla olevilla omahoitopisteillä.
Jos olet huolissasi verenpaineestasi, soita omatiimisi.
Jos olet saanut hoidostasi vastaavalta ammattilaiselta kehotuksen seurata verenpainettasi, mittaa verenpaine ohjeen mukaisesti ja kirjaa tulokset esimerkiksi sivuiltamme löytyvään seurantataulukkoon.
Palauta seurantataulukko seuraavalla käynnilläsi tai muulla sovitulla tavalla esimerkiksi digitaalisesti. Kaikilla terveysasemilla on myös postilaatikko täytettyjen lomakkeiden palauttamista varten.
Mitä teen, jos epäilen kuuloni heikentyneen?
Jos koet, että kuulosi on alentunut tai huomaat vaikeuksia kuulla puheääniä tai muita ääniä, on hyvä hakeutua kuulotutkimukseen. Jos epäilet tarvitsevasi kuulokojetta, selvitämme kanssasi, millainen kuulon apuväline sopii juuri sinulle.
Ole yhteydessä omatiimisi.
Jos epäilet kuulon aleneman liittyvän työperäiseen altistukseen, ole ensisijaisesti yhteydessä omaan työterveyshuoltoosi.
Lasten ja nuorten kuulotutkimuksissa ole ensisijaisesti yhteydessä neuvolaan tai kouluterveydenhuoltoon.
Miten asioin geriatrisen poliklinikan etävastaanotolla?
Keusoten geriatrisella poliklinikalla lääkärin vastaanotto tapahtuu yhdessä muistihoitajan
kanssa etävastaanottona (Teams). Potilas saapuu vastaanotolle geriatrian poliklinikalle,
jossa muistihoitaja huolehtii etäyhteyden avaamisesta ja on mukana vastaanotolla koko
etätapaamisen ajan.
Lääkärin vastaanotto on maksullinen. Kasto hinnat Asiakasmaksut-sivulta kohdasta Erikoislääkärin vastaanotto.
Tietosuoja:
- Etävastaanotossa ja tapaamisissa noudatetaan tietosuojalainsäädäntöä.
Etävastaanoton tai etätapaamisessa tietojen käsittelyn perusteena ovat Keusoten
lakisääteiset tehtävät ja palvelut. - Etävastaanoton tai etätapaamisen aikana esille tulleet asiat ja tarvittavat tiedot
ammattihenkilö kirjaa asiakas- ja potilastieto-järjestelmiin jatkotoimenpiteitä varten.
Tiedot ovat salassa pidettäviä. - Tarkemmin tietosuoja-asioihin voi perehtyä etävastaanoton ja etätapaamisen
tietosuojaselosteessa.
Miten hallinnoin ajanvarauksia OmaKeusote asioinnissa?
Kirjaudu OmaKeusote asiointiin. Voit asioida palvelussa omasta puolestasi, alle 12-vuotiaan huollettavasi puolesta ja yli 18-vuotiaan puolesta Suomi.fi-valtuutuksella.
Näet varatut ajanvaraukset kohdassa Aikajana.
Voit tarvittaessa perua suurimman osan vastaanottoajoista Peru-painikkeella. Jos kyseinen painike ei ole näkyvissä, ei aikaa voi perua palvelussa. Peru vastaanottoaika siinä tapauksessa puhelimitse.
Voit siirtää vastaanottoaikoja, jotka on varattu suuhygienistille tai hammaslääkärille (pois lukien erikoishammaslääkärille tai oikomiseen varatut ajat). Voit siirtää vastaanottoaikaa uuteen ajankohtaan samassa hammashoitolassa, jonne alkuperäinen aika on varattu. Voit siirtää varattua aikaa kolme kertaa. Tämän jälkeen voit siirtää aikaa soittamalla.
Muista perua tai siirtää varattu vastaanottoaika viimeistään edellisenä päivänä klo 15 mennessä.
Milloin voin saada Kelalta matkakorvauksia?
Lue tarkemmat ohjeet Kelan matkakorvauksista Kelan verkkosivuilta kohdasta Matkakorvaukset.
Voit saada Kelasta korvausta matkastasi terveydenhuoltoon, kun matkan syy on sairaus, raskaus, synnytys tai kuntoutus, johon sinulla on kuntoutuspäätös Kelalta tai julkisesta terveydenhuollosta. Yksisuuntaisen matkan omavastuuosuus on 25 euroa. Omavastuun vuosittainen maksukatto on 300 euroa.
Saat matkakorvausta halvimman matkustustavan mukaan kotiosoitettasi lähimpään terveydenhuoltoon. Jos et voi käyttää julkista liikennettä terveydentilasi tai puutteellisten liikenneolosuhteiden vuoksi, voit saada korvausta esimerkiksi oman auton tai taksin käytöstä. Jos olet valinnut hoitopaikan oman hyvinvointialueesi ulkopuolelta terveydenhuollon valinnanvapauden perusteella, saat korvauksia vain sen mukaan, mitä matka maksaisi oman hyvinvointialueesi terveysasemalle tai julkiseen sairaalaan.
Tarvitset terveydenhuollosta todistuksen matkakorvausta varten (SV 67), kun matkustat omalla autolla yhteen suuntaan yli 100 km tai tarvitset taksia terveydentilasi vuoksi. Pyydä todistusta asioidessasi terveydenhuollossa. Voit saada todistuksen etukäteen esimerkiksi tulevaa sairaalamatkaa tai Kelan kuntoutusmatkaa varten. Jos sinulla on tarve matkustaa terveydenhuoltoon usein ja terveydentilasi edellyttää pitkäaikaisesti esimerkiksi taksin käyttöä, saat todistuksen toistaiseksi voimassa olevana.
Jos olet matkustanut terveydenhuoltoon taksilla ja tilannut matkan alueellisesta tilausnumerosta, saat korvauksen suoraan taksissa. Muussa tapauksessa hae korvausta jälkikäteen Kelasta.
Voiko alaikäinen päättää rokotuksestaan itse?
Useimpien 5–11-vuotiaiden kohdalla rokottamiseen tarvitaan suostumus lapsen huoltajilta. Alaikäinen voi itse päättää rokottamisesta, jos rokotteen antava terveydenhuollon ammattilainen arvioi, että lapsi tai nuori ikänsä ja kehitystasonsa perusteella kykenee päättämään rokotuksestaan. Lapsen itsemääräämisoikeudelle ei ole laissa ikärajaa, vaan asia arvioidaan tapauskohtaisesti. Jos alaikäinen ei kykene itse päättämään rokotuksestaan tai hän ei halua päättää asiasta, rokotukseen kysytään suostumusta huoltajalta.
Huomaa, että suostumus pitää saada kaikilta niiltä, joilla on oikeus päättää lapsen terveydenhuollosta, jos
- alaikäisellä on enemmän kuin yksi huoltaja tai
- huoltajien oikeutta päättää lapsen terveydenhuollosta on rajoitettu tai se on annettu muulle taholle.
Rokottajan pitää olla vakuuttunut, että huoltajien suostumus rokottamiselle on saatu.
Lasten ja nuorten koronarokotuksissa Keusote suosittaa THL:n koronarokotuksen suostumuslomakkeen käyttöä, jos molemmat huoltajat eivät ole mukaan rokotuksessa. Lomakkeen löydät THL:n sivuilta.
Miten toimin toivoessani raskaudenkeskeytystä eli aborttia?
Jos toivot raskaudenkeskeytystä, ole suoraan yhteydessä HUS Naistentautien poliklinikkaan. Keskeytyksiä hoitavien HUSin yksiköiden yhteystiedot ja lisätietoa raskaudenkeskeytyksistä löytyy verkkosivuiltamme osoitteesta:
Jos tarvitse keskusteluapua aiheeseen liittyen ennen tai jälkeen toimenpiteet, voit hakea sitä omalta terveysasemalta, seurakunnasta tai kriisiavusta. Akuutissa tilanteessa kuntien kriisipäivystykset ovat tavoitettavissa vuorokauden ympäri.
Lisätietoja raskaudenkeskeytyksistä löydät myös Terveyskylän Naistalosta:
Miten voin hoitaa äkillisiä terveysongelmia itse?
Päivystystalon itsehoito-ohjeet on tarkoitettu itsehoidon tueksi äkillisissä terveysongelmissa. Lisäksi ne auttavat arvioimaan milloin on syytä hakeutua ammattilaisen hoidon tarpeen arvioon. Ohjeet on tuotettu yhteistyössä Duodecim Terveyskirjaston kanssa.
Milloin hakeutua päivystykseen?
Voit arvioida oireita tekemällä Omaolon oirearvion. Oirearviot auttavat arvioimaan, milloin ja millaiseen hoitoon sinun tulee hakeutua sekä miten voit hoitaa oirettasi itse.
Terveyskylä.fi-palvelun Päivystystalo neuvoo äkillisissä terveysongelmissa. Se tukee itsehoidossa ja hoitoon hakeutumisessa sekä tekee päivystyksen toimintaa tutuksi.
Päivystyshelppi tukee ja neuvoo hoitoon hakeutumisessa.
Miten ja milloin näen laboratoriotulokseni Omakannasta?
Voit tarkastella laboratoriokokeidesi tuloksia Omakannasta. Tulokset ovat nähtävissäsi, kun ne on ensin terveydenhuollossa kirjattu ja hyväksytty Kanta-palveluun tallennettaviksi. Tämä kestää yleensä joitain päiviä, mutta joissain tilanteissa tulosten näkyminen voi kestää kauemmin. Tulosten valmistumisessa sekä tietojen kirjaamisessa, tallentamisessa ja siirtymisessä voi esiintyä viivettä.
Jos laboratoriotuloksesi eivät näy Omakannassa senkään jälkeen, kun olet saanut niistä vastaukset, ole yhteydessä omatiimiisi.
Näin löydät laboratoriotutkimustesi tulokset Omakannasta
Kirjaudu Omakantaan. Valitse sivun vasemmassa reunassa olevasta valikosta Terveystiedot-osio ja sen alta aukeavasta listasta Laboratoriotutkimukset. Terveydenhuolto uudistaa parhaillaan tutkimusten tallentamista. Sen takia Omakannan sivulla näytetään sekä uudella että vanhalla tavalla tallennettuja laboratoriotietoja.
Uudella tavalla tallennetut tutkimustulokset: Uudella tavalla tallennetut tutkimustulokset löytyvät tutkimusajankohdan mukaan. Klikkaamalla tutkimusajankohdan nimeä, näet kaikki kyseisellä kerralla otetut tutkimukset. Klikkaamalla tutkimuksen nimeä, saat lisätietoja kyseisestä tutkimuksesta.
Vanhalla tavalla tallennetut tutkimukset: Vanhalla tavalla tallennetut tutkimukset on liitetty terveydenhuollon palvelutapahtumaan eli käyntiin tai hoitojaksoon. Tulokset näkyvät näin ollen sen palvelutapahtuman päiväyksellä, johon tutkimukset liittyvät. Ajankohta-sarakkeessa voi siis olla päivämäärä, jolloin tutkimuslähete on tehty eikä päivämäärä, jolloin tutkimus on tehty. Klikkaa otsikon Ajankohta alta palvelutapahtuma, johon liitettyjä laboratoriotutkimuksia haluat tarkastella.
Miksi tulokset eivät voi näkyä heti Omakannassa?
Tulosten kuittaaminen on pakollinen ominaisuus käytössämme olevassa potilastietojärjestelmässä. Keusote ei ole asettanut erillisiä viivästyksiä laboratoriotulosten näkymiseen Omakannassa. Olemme esittäneet järjestelmän toimittajalle yhdessä muiden organisaatioiden kanssa toiveen automaattikuittauksen mahdollistamisesta, mikä nopeuttaisi laboratoriotulosten näkymistä OmaKannassa. Vielä ei kuitenkaan ole tiedossa, millaisella aikataululla järjestelmän toimittaja pystyisi automaattikuittaukset mahdollistamaan.
Voinko vaihtaa omatiimiä tai terveysasemaa?
Omatiimin vaihto
Sinulla on oikeus vaihtaa omatiimiä. Ota asia puheeksi asiointisi yhteydessä tai ota yhteyttä terveysasemasi hoitotyön esimieheen. Yhteystiedot löydät oheiselta sivulta kohdasta Terveyspalvelut ja sairaanhoito.
Terveysaseman vaihto
Hoidostasi vastaava terveysasema määräytyy kotiosoitteesi mukaan. Sinulla on oikeus vaihtaa terveysasemaa. Vaihto sitoo sinua vuoden ajaksi.
Mitä teen, kun tarvitsen tikkien poistoa, korvahuuhtelua tai muuta pientoimenpidettä?
Kun tarvitset vastaanottoaikaa pientoimenpiteelle, soita omatiimisi.
Mistä löydän diabeteshoitajan, Marevan-hoitajan, haavahoitajan tai uniapneahoitajan yhteystiedot?
Pitkäaikaissairauksien hoitoa koordinoivat omatiimit, joten ole yhteydessä pitkäaikaissairautesi hoitoon liittyen omatiimiisi. Tarvittaessa sinut ohjataan eteenpäin asiaan erityisesti perehtyneelle ammattilaiselle, jolloin saat myös tarvittavat yhteystiedot.
Esimerkiksi diabeteksen hoito toteutetaan ensisijaisesti omatiimin toimesta. Erillisille diabeteshoitajille ohjataan henkilöt, joilla on ykköstyypin diabetes tai vakava kakkostyypin diabetes. Marevan-hoitoa, haavahoitoa ja CPAP-hoitoa koordinoi myös ensisijaisesti omatiimisi.
Pitkäaikaissairaudella tarkoitetaan vähintään puoli vuotta kestävää sairautta, jonka takia henkilö saa säännöllistä hoitoa ja on terveydenhuollon henkilöstön seurannassa. Tällaisia ovat esimerkiksi verenpainetauti, sepelvaltimotauti, astma, allergiat, krooniset keuhkosairaudet ja diabetes.
Mikä on Maisa?
Maisa on Apotti-järjestelmään luotu asiakasportaali. Se on käytössä esimerkiksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirillä (HUS). Maisaa käyttää esim. Hyvinkään sairaala. Maisa ei ole käytössä Keusotessa.
Maisa-sovelluksen avulla käyttäjä voi muun muassa tarkastella varattuja aikoja, valmistautua käynnille täyttämällä esitietokyselyjä, osallistua etävastaanotolle, seurata terveyteen liittyviä tietoja, katsoa tutkimustuloksia ja käyntiyhteenvetoja sekä viestiä ammattilaisen kanssa suojatusti ja turvallisesti. Lue lisää Maisasta alla olevista linkeistä.
Voiko itse varata ajan lääkärille tai hoitajalle?
Tällä hetkellä lääkärin tai hoitajan vastaanotolle ei voi varata itse aikaa sähköisesti. Pyydämme olemaan yhteydessä omatiimiisi. Vaihtoehtoisesti voit täyttää oirearvion Omaolo-palvelussa.
Miten saan korjattua Omakannassa näkyvät virheelliset kirjaukset, tiedot tai diagnoosit?
Sinulla on oikeus vaatia, että sinua koskevat virheelliset ja epätarkat henkilötiedot oikaistaan tai täydennetään ilman aiheetonta viivytystä. Lisäksi sinulla on oikeus vaatia, että tarpeettomat henkilötiedot poistetaan. Tarpeettomuutta ja virheellisyyttä arvioidaan tietojen tallennushetken mukaan.
Voit pyytää korjaamaan potilasasiakirjoissa olevia tietoja, jos ne ovat mielestäsi virheellisiä. Potilaalle ei kuitenkaan oikeutta vaatia lääkäriä muuttamaan tämän potilasasiakirjoihin kirjaamaa taudinmääritystä ja hoito-ohjeita.
Ellei Keusote hyväksy oikaisupyyntöä, annetaan asiasta kirjallinen päätös, jossa mainitaan ne syyt, joihin perustuen vaatimusta ei ole hyväksytty. Samoin tiedotamme oikeudesta oikeussuojakeinoihin, esimerkiksi mahdollisuudesta tehdä valitus valvontaviranomaiselle.
Lisätietoja aiheesta:
Miten voin uusia reseptin?
Voit tehdä reseptin uusimispyynnön Omakannassa. Näet kaikki uusittavissa olevat reseptisi Omakannastasi kohdasta Reseptit. Reseptin uusimispyyntö kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennen lääkkeiden loppumista, sillä käsittely voi kestää 8 vuorokautta.
Voit pyytää reseptin uusintaa myös missä tahansa apteekissa käyntisi yhteydessä. Osa apteekeista perii välitysmaksun reseptin uusimisesta.
Jos resepti ei ole uusittavissa Omakannan/apteekin kautta, et pysty asioimaan Omakannassa/apteekissa tai saat Omakannan kautta kielteisen päätöksen reseptin uusimisesta (uusintapyyntö on hylätty tai palautunut), soita omatiimiisi.
Päihdelääkärin määräämien lääkkeiden reseptiuusinnassa ota yhteyttä päihdehoitajaasi. Tarvittaessa voit tiedustella omahoitajasi yhteystietoja aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelujen asiakasohjauksesta.
Kuinka ohjaan reseptini uusittavaksi oikeaan paikkaan käyttäen OmaKantaa?
OmaKannan käyttö vaatii vahvan tunnistautumisen verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla. Kirjaudu OmaKantaan osoitteessa https://www.kanta.fi/omakanta. Valitse oikealta Reseptit ja Reseptien uusiminen. Valitse reseptilistalta haluamasi resepti ja paina Jatka-painiketta.
Valitse uusimispyynnön vastaanottaja:
- Ehdotetut vastaanottajat – OmaKanta ehdottaa uusimispyynnön vastaanottajiksi niitä terveydenhuollon yksiköitä, jotka ovat määränneet sinulle aiemmin reseptejä. Jos ehdotettu vastaanottaja ei vastaa hoidostasi, valitse uusimispyynnön vastaanottaja kohdasta Muut vastaanottajat.
- Muut vastaanottajat – Voit valita valikosta haluamasi vastaanottajan, jonne haluat välittää uusimispyyntösi. Valitse kunta ja palveluyksiköksi julkinen terveydenhuolto. Valitse oikea vastaanottaja. Jos kunnan terveysasemalla on useampi vaihtoehto ja tiedät olevasi avovastaanoton kantatiimin asiakas, voit valita oman terveysasemasi kantatiimin. Muussa tapauksessa valitse episoditiimi.
Jos haluat, voit antaa puhelinnumerosi. Jos annat puhelinnumerosi uusimispyyntöä tehdessäsi, saat tekstiviestillä tiedon reseptin uusimisesta. Voit seurata uusimisen tilannetta myös OmaKannassa. Klikkaa Jatka. Tarkista, että antamasi tiedot ovat oikein ja klikkaa Lähetä.
Miten etävastaanotolla asiointi tapahtuu?
Etävastaanotolla voidaan monessa tapauksessa korvata fyysinen vastaanottokäynti tai tapaaminen. Etävastaanotto soveltuu monien kiireettömiä asioiden hoitoon kuten esimerkiksi pitkäaikaissairauksien seurantaan. Etävastaanotolla voidaan hoitaa myös monia akuutteja sairauksia, esimerkiksi virtsatietulehduksia, silmätulehduksia, ylähengitystieinfektioita tai ihottumia. Terveydenhuollon ammattihenkilöt arvioivat aina yksilöllisesti etäyhteyden soveltumisen vastaanottotavaksi.
Etävastaanoton käytöstä sovitaan aina erikseen asiakkaan kanssa. Etävastaanotto edellyttää aina asiakkaan omaa suostumusta.
Lue aiheesta tarkemmin:
Miten saan kausi-influenssarokotuksen?
Jos olet oikeutettu maksuttomaan influenssarokotukseen, varaa aika soittamalla rokotusajanvarausnumeroon p. 019 226 0665 (ma-pe klo 8-16).
Jos et ole oikeutettu maksuttomaan influenssarokotukseen, voit ostaa rokotteen omakustanteisesti apteekista noin 15 euron hintaan. Rokotetta varten tarvitset reseptin, jonka saat soittamalla rokotusajanvarausnumeroon p. 019 226 0665 (ma-pe klo 8-16). Rokotuskäynti on sinulle maksuton.
Sähköisen asioinnin linkit ja tarkemmat tiedot influenssarokotuksista löydät Rokotuspalvelut-sivultamme.