Siirry sisältöön

Työikäisten palvelutarpeen arviointi

Yhteydenotolla alkuun

Tilanteen ratkominen alkaa yhteydenotosta Työikäisten neuvontaan ja ohjaukseen tai kiireellisessä tilanteessa puhelimitse Sosiaalipäivystykseen. Heränneestä huolesta voi ilmoittaa sähköisellä lomakkeella tai soittamalla, nimettömänä tai omalla nimellä. Yhteydenotto voi tulla myös viranomaiselta tai muulta taholta.

Jos olet jo sosiaalipalvelujen asiakas tai sinulla on nimetty omatyöntekijä tai vastuutyöntekijä, ota yhteyttä suoraan häneen. Yhteystietoja löydät palvelukohtaisesti Keusoten www-sivuilta.

Tilanteen ensiarviointi

Yhteydenoton tai ilmoituksen perusteella tehdään ensiarviointi. Ensiarvioinnissa selvitetään mm. kiireellisen avun tarve. Jatkotoimenpiteet sovitaan aina tilanteen mukaan.

Ensiarviointi voidaan toteuttaa yhtenä tai useampana kontaktina puhelimitse, etäyhteydellä tai tapaamisena.

Mikäli ensiarvioinnin aikana tilanteeseesi ei löydy sopivaa ratkaisua, aloitetaan palvelutarpeen arviointi, jossa tilanteesi selvitetään kokonaisvaltaisemmin.

Palvelutarpeen arviointi

Tavoitteena on luoda yhteinen ymmärrys sinun kokonaiselämäntilanteestasi ja löytää yhdessä ratkaisuja, jotka tukisivat sinua parhaiten.

Palvelutarpeen arviointi toteutetaan yhtenä tai useampana tapaamisena. Tapaamiset voidaan tarvittaessa järjestää etäyhteydellä. Tarvittaessa tai halutessasi palvelutarpeen arviointiin voidaan pyytää osallistumaan sinulle läheisiä ihmisiä kuten perheenjäseniä, joita voidaan tavata tilanteen mukaan yhdessä tai erikseen. Lisäksi voidaan olla tarvittaessa yhteydessä muihin ammattilaisiin tai tukihenkilöihin.

Saat tietoa arkeasi tukevista vaihtoehdoista

Palvelutarpeen arvioinnin aikana sinulle kerrotaan erilaisista keinoista haastavan tilanteen ratkaisemiseksi sekä eri palveluvaihtoehdoista, jotka voisivat tukea sinun arkeasi parhaalla mahdollisella tavalla.

Koska jokaisen ihmisen tilanne on erilainen ja yksilöllinen, myös jokainen palvelutarpeen arviointi on erilainen. Arviointi toteutetaan huomioiden sekä sinun että läheistesi yksilölliset tarpeet, toiveet ja mielipiteet.

Palvelutarpeen arvioinnin päätyttyä sinulle nimetään tarvittaessa omatyöntekijä. Hän vastaa sinun tukesi koordinoinnista ja palvelujesi yhteensovittamisesta sekä toimii yhteyshenkilönä, mikäli tilanteesi muuttuu tai sinulle herää kysymyksiä.

Toimi näin

Kun otat yhteyttä omasta tilanteesta

  1. Ota yhteyttä Työikäisten neuvontaan ja ohjaukseen haluamallasi tavalla. Kiireellisessä tilanteessa ota yhteyttä hätäkeskukseen 112 tai Sosiaalipäivystykseen.
  2. Kerro ammattilaiselle tilanteestasi omin sanoin.
  3. Sovi ammattilaisen kanssa ensiarvioinnin tai palvelutarpeen arvioinnin toteuttamisesta ja toimi annettujen ohjeiden mukaan.

Kun ilmoitat huolesi työikäisestä henkilöstä

  1. Pyri ottamaan huoli puheeksi asianomaisen kanssa. Mikäli keskustelu onnistuu ja tilanne aiheuttaa edelleen yhteisesti huolta, kannusta henkilöä itseään ottamaan yhteyttä Työikäisten neuvontaan ja ohjaukseen.
  2. Joskus huolen puheeksi otto ei ole mahdollista tai yhteinen keskustelu toisen henkilön kanssa ei tuota toivottua tulosta. Jos sinulla on edelleen huoli toisesta ihmisestä, ilmoita asiasta Työikäisten neuvontaan ja ohjaukseen haluamallasi tavalla. Kiireellisessä tilanteessa ota yhteyttä hätäkeskukseen 112 tai Sosiaalipäivystykseen. Voit tehdä ilmoituksen halutessasi nimettömänä.

Kenelle ja millä ehdoin

Palvelu on tarkoitettu ensisijaisesti 18-64 vuotiaille henkilöille, jotka asuvat tai oleskelevat Keusoten alueella Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Nurmijärvellä, Mäntsälässä, Pornaisissa tai Tuusulassa.

Jos olet 18-64 vuotias henkilö, jolla on alaikäisiä huollettavia lapsia, voit olla yhteydessä myös Lapsiperheiden neuvontaan ja ohjaukseen. Sitä kautta palvelutarpeen arvioinnissa voidaan huomioida paremmin koko perheen tilanne.

Puhelinasiointi

Palvelusta vastaa

Keusote