Apuvälinepalvelut
Voit saada apuvälineen lainaksi, kun arkesi on vaikeutunut sairauden, vamman ikääntymisen tai kehitysviivästymän vuoksi. Tarjoamme apuvälineitä myös toipumisen tueksi esimerkiksi lonkka- tai polvileikkauksen jälkeen.
Asiantuntijamme arvioivat yksilölliset tarpeesi, suosittelevat sinulle sopivat apuvälineet ja opastavat niiden käytössä. Apuvälineitä ei tarvitse varata etukäteen eikä käynnille apuvälineyksikössä tarvitse ajanvarausta.
Toimipisteet
Lisätietoa palvelusta
Apuvälinepalvelut (apuvälinelainaamot) ovat avoinna:
- Hyvinkää: ma 9–11, ti 13–15 ja pe 9–11
- Järvenpää: ma 13–15, ke 9–11 ja to 13–15
- Mäntsälä: ma 13–15 ja ke 13–15
- Nurmijärvi: ti 9–11, ke 9–11 ja to 13–15
- Tuusula: ti 13–15 ja pe 9–11
Apuvälinepalveluiden puhelinasiointi p. 019 226 0202.
Voit asioida missä tahansa apuvälinelainaamossa Keusoten alueella niiden aukioloaikoina.
Et tarvitse käynnille ajanvarausta eikä apuvälineitä tarvitse varata etukäteen. Katso tarkemmat apuvälinelainaamokohtaiset yhteystiedot toimipisteiden tiedoista.
Apuvälinelainaamot ovat suljettu arkipyhinä.
- Voit vaihtaa rikkoutuneen apuvälineen ehjään asioimalla Keusoten apuvälinelainaamossa.
- Mikäli tarvitset huoltoa tai korjausta apuvälineellesi, ole yhteydessä HUSin Hyvinkään alueelliseen apuvälineyksiköön: p. 019 4587 2640 (ma–pe klo 9–11). Voit toimittaa apuvälineen suoraan Hyvinkäälle HUSin alueelliseen apuvälineyksiköön tai lähimpään Keusoten apuvälinelainaamoon.
- Jos kyseessä on maksusitoumuksella saadun yksilöllisen apuvälineen korjaus, ole suoraan yhteydessä HUSin Apuvälinekeskukseen: p. 019 4587 2300 (ma–pe klo 12–14).
Jos sinulla on tarve jatkaa apuvälineen laina-aikaa, ole yhteydessä HUSin Hyvinkään alueelliseen apuvälineyksiköön:
- p. 019 4587 2640
- Puhelinpalvelu toimii takaisinsoittoperiaatteella. Voit jättää soittopyynnön arkisin ma–pe klo 9–11.
Palauta tarpeettomaksi käynyt apuväline puhdistettuna mihin tahansa Keusoten terveysaseman palautuspisteeseen tai HUSin Hyvinkään alueelliseen apuvälineyksikköön.
- Jätä apuväline palautuksille merkittyyn paikkaan.
- Voit palauttaa vain Keusoten lainaamia apuvälineitä. Muiden hyvinvointialueiden lainaamat apuvälineet tulee palauttaa kyseisen hyvinvointialueen lainaamoon.
Yksilöllisiä maksusitoumuksella hankittavia apuvälineitä ovat esimerkiksi hoitosukat ja -hihat, rintaproteesit, peruukit, selkätuet, rinta- ja kaularangan tuet, tyrävyöt, ylä- ja alaraajan ortoosit, tukipohjalliset, yksilölliset jalkineet, proteesit ja silmälasit. Henkilökohtaiseen käyttöön myönnettäviä apuvälineitä ei palauteta.
Mikäli tarvitset ensimmäistä kertaa henkilökohtaiseen käyttöön myönnettävän yksilöllisen apuvälineen, ole yhteydessä omatiimiisi. Terveydenhuollon ammattihenkilö arvioi apuvälinetarpeesi. Voit saada apuvälineen vastaanottokäynnin yhteydessä tai HUS Apuvälinekeskuksesta.
Pienapuvälineitä, kuten pukeutumisen ja ruuanlaiton apuvälineitä, voit lainata toimintaterapiasta.
Lasten apuvälinepalveluilla tarkoitamme alle 16-vuotiaiden lasten ja nuorten apuvälinepalveluita.
Kyynärsauvat ja pyörätuolit:
- Jos tarvitset lainaan lasten kyynärsauvat, asioi suoraan apuvälinelainaamossa.
- Jos tarvitset kiireellisesti lainaan lapsen pyörätuolin, otathan etukäteen yhteyttä apuvälinelainaamoon. Lasten pyörätuolien varastointi on keskitetty Hyvinkäälle, mutta voimme tilata yhteydenottosi perusteella pyörätuolin valmiiksi lähimpään apuvälinelainaamoon.
Muut lasten apuvälineet:
Jos tarvitset lapsellesi muun apuvälineen kuin kyynärsauvat tai pyörätuolin, ole yhteydessä lasten ja nuorten kuntoutuspalveluihin. Varaamme yhteydenottosi perusteella lapsellesi ajan apuvälineen tarpeen arviointia varten.
Kehitysvammaisten asiakkaiden apuvälineiden tarve arvioidaan Kehitysvammavastaanotolla.
Hyödyllisiä linkkejä
Keusoten palvelut tutuiksi: Kuntoutuspalvelut (siirryt toiseen palveluun)
Kuntoutuspalveluiden esittelyvideo YouTubessa
Hyvinkään alueellinen apuvälineyksikkö (siirryt toiseen palveluun)
HUSin alueellinen apuvälineyksikkö Hyvinkäällä
HUSin Apuvälinekeskus (siirryt toiseen palveluun)
HUSin Apuvälinekeskus Helsingissä
Ajankohtaista
- Kotihoidon ja omaisten välistä viestintää kehitetään kokeilujen kautta
- Uudistetut hyvinvointisivut ja uusi toimintakalenteri nyt käytössä!
- Pärjäisitkö 72 tuntia omin avuin?
- Keusote kommentoi: Hoitotarvikejakelun asiakkailla mahdollisuus henkilökohtaiseen ohjaukseen ja neuvontaan
- Keusote.fi:n palvelusivut uudistuneet – selkeyttä ja helppokäyttöisyyttä arkeesi