Siirry sisältöön

Kesän poikkeusaukioloajat

Palvelujen aukioloajoissa on kesällä poikkeuksia – tarkista palvelukohtaiset tiedot.

Tekoälyä vastuullisesti – Keusote turvaa yksityisyyden ja ihmislähtöisyyden myös digitaalisessa kehityksessä

Tekoälyn käyttö sosiaali- ja terveyspalveluissa yleistyy nopeasti, ja samalla kasvaa tarve varmistaa, että sen hyödyntäminen tapahtuu vastuullisesti ja tietoturvallisesti.  

Keusoten tietosuoja-asiantuntija Iina Muikun mukaan tekoäly voi tarjota monia mahdollisuuksia palvelujen kehittämiseen, mutta sen käyttöön liittyy aina myös velvoitteita. 

— Tekoälyllä on merkittävä potentiaali parantaa Keusoten palveluita, mutta sen käyttö edellyttää erityistä vastuullisuutta, toteaa Iina Muikku. 

Tekoäly on apuväline, ei päätöksentekijä 

Keusoten linjauksen mukaan tekoälyn käytön tulee olla läpinäkyvää ja lainmukaista – ja ennen kaikkea sellaista, joka ei vaaranna yksilön oikeuksia tai yksityisyyttä. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettei asiakas- ja potilastietojärjestelmän ulkopuolisiin tekoälysovelluksiin saa syöttää asiakas- tai potilastietoja, jotka ovat salassa pidettäviä tai joiden perusteella henkilö olisi tunnistettavissa. 

— Tietosuojan näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että henkilötietojen käsittely tekoälyn avulla on läpinäkyvää, lainmukaista ja tarkoituksenmukaista. Eettisesti kestävä tekoälyn käyttö edellyttää myös, että yksilön oikeudet ja itsemääräämisoikeus säilyvät keskiössä – tekoäly ei saa korvata ihmisen tekemää harkintaa tilanteissa, joissa päätöksillä on merkittäviä vaikutuksia asiakkaan elämään. 

Tekoälyn käytössä suurimmat tietosuojariskit liittyvät arkaluonteisen asiakas- ja potilastiedon käsittelyyn. Keusote muistuttaa henkilöstöään siitä, ettei yksilöiviä tai luottamuksellisia tietoja saa syöttää generatiivisiin järjestelmiin, kuten Microsoft Copilotiin. 

— Keusotessa käsitellään paljon asiakas- ja potilastietoa, ja esimerkiksi Copilotiin tai muihin generatiivisen (uutta sisältöä luovan) tekoälyn järjestelmiin ei saa syöttää salassa pidettäviä tai asiakkaan tai potilaan yksilöiviä tietoja. 

Tekoäly vaatii tarkistusta ja eettistä harkintaa 

Muikku muistuttaa, että tekoäly voi tuottaa myös virheellistä tai harhaanjohtavaa sisältöä. 

— Lisäksi on tärkeää muistaa, että tekoäly ei ole täysin luotettava ja sen tuotokset tulee aina tarkistaa ihmisen toimesta. Tekoäly toimii hyvänä apuvälineenä, mutta sen vastauksiin ei tule luottaa sokeasti. 

Keusote hallitsee tekoälyyn liittyviä riskejä kouluttamalla henkilöstöä ja tekemällä tietosuojan vaikutustenarviointeja ennen uusien järjestelmien käyttöönottoa. 

— Riskejä ehkäistään muun muassa henkilöstön koulutuksella sekä tietosuojan vaikutustenarvioinneilla (DPIA), joka tehdään aina ennen uuden tekoälyratkaisun käyttöönottoa. Tietosuojaan ja tekoälyyn liittyvää koulutusta on saatavilla esimerkiksi Eduhousessa. 

Tekoälyn käyttö vaatii erityistä eettistä harkintaa varsinkin silloin, kun sitä hyödynnetään työn tukena tai automaattisessa päätöksenteossa. 

— Eettistä harkintaa vaaditaan erityisesti silloin, kun käytetään generatiivisen tekoälyn järjestelmiä työn tukena. Tällöin on varmistettava, että kaikki yksilöitävissä oleva asiakas- tai potilastieto on poistettu. On huomioitava, että myös tietojen yhdistely voi johtaa tilanteeseen, jossa asiakas on tunnistettavissa. 

— Erityistä huomiota vaativat myös tilanteet, joissa tekoäly analysoi asiakas- tai potilastietoja ja tekee oletuksia henkilön terveydestä tai elämäntilanteesta. Automaattisen päätöksenteon hyödyntäminen esimerkiksi palveluiden myöntämisessä tai priorisoinnissa edellyttää, että tekoälyn käyttö on läpinäkyvää, ja että ihminen tarkistaa aina sen tuotokset. 

Koulutus ja ohjeistus tekevät käytöstä turvallista 

Keusoten henkilöstö saa koulutusta tekoälyn vastuulliseen käyttöön. Ohjeet ja toimintamallit korostavat ammatillista vastuuta, ihmisen roolia sekä läpinäkyvää viestintää asiakkaalle. 

— Tekoälystä on nopeasti kehittymässä arjen työväline, mutta sen käytössä on aina varmistettava tietosuojan toteutuminen ja lainsäädännön noudattaminen. Henkilöstölle tulee tarjota koulutusta ja ohjeistusta, jotta tekoälyä osataan käyttää turvallisesti. 

— Ohjeistuksissa on tärkeää kuvata selkeästi, millaista tietoa tekoälylle ei saa syöttää. Samalla on korostettava ihmisen vastuuta tekoälyn käytön valvonnassa ja tuotosten tarkistamisessa. 

— Tietosuoja sekä eettiset periaatteet tulisi ottaa jo suunnitteluvaiheessa osaksi kehitystyötä, jotta voidaan huomioida yksilön oikeudet, riskienhallinta ja läpinäkyvyys. Näin varmistetaan, että ratkaisut ovat kestäviä, luotettavia ja ihmislähtöisiä. 

Selvitämme koko henkilöstön tekoälyn osaamis- ja koulutustarvetta alkusyksystä 2025, ja kehitämme tulosten pohjalta tekoälyn käytön osaamista henkilöstömme keskuudessa. 

Vinkkejä sote-palveluiden käyttäjille: mitä sinun on hyvä tietää tekoälystä 

  • Tekoäly ei tee päätöksiä puolestasi. 
    Kaikki palveluihin liittyvät päätökset, kuten hoitoon pääsy tai palvelujen myöntäminen, tekee aina koulutettu ammattilainen – ei tekoäly. 
  • Yksityisyytesi on turvattu. 
    Henkilökohtaisia tietojasi ei syötetä avoimiin tekoälyohjelmiin. Keusote käyttää vain turvallisia järjestelmiä, joissa tietosuoja on tarkasti varmistettu. 
  • Voit kysyä, jos jokin mietityttää. 
    Jos sinua askarruttaa tekoälyn käyttö omassa asiassasi, voit aina kysyä asiaa hoitavalta työntekijältä. Sinulla on oikeus tietää, miten tietojasi käsitellään. 
  • Tekoäly tukee työntekijöitä, ei korvaa heitä. 
    Tekoäly voi auttaa ammattilaisia esimerkiksi muistuttamaan rutiinitehtävistä tai kokoamaan taustatietoa – mutta ihmiskontakti ja kohtaaminen ovat aina palvelun ytimessä. 
  • Luottamuksellisuus säilyy kaikissa tilanteissa. 
    Tekoälyn käyttö ei heikennä oikeuksiasi asiakkaana tai potilaana. Samat luottamuksellisuuden ja tietosuojan periaatteet pätevät kaikissa palveluissa. 
Keusoten tietosuoja-asiantuntija Iina Muikku.
Keusoten tietosuoja-asiantuntija Iina Muikku.