Siirry sisältöön

Nuorisoasema

Nuorisoasemalla saat ohjausta, tukea ja hoitoa seuraavissa asioissa

  • mielenterveys
  • päihteidenkäyttö
  • liiallinen pelaaminen
  • ahdistus tai masennus
  • elämäntilanteen aiheuttama kriisi
  • nuoren kehitys ja kasvatus
  • perheen sisäiset vuorovaikutusongelmat.

Nuorisoasemilla saat apua sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöiltä. Käyt keskustelutapaamisilla, mitkä voivat olla lähi- tai etätapaamisia. Lähitapaamiset ovat yleensä nuorisoasemalla. Etätapaamiset toteutetaan videoyhteydellä tai puhelimitse. Perheesi ja muu tukiverkosto voivat olla osa työskentelyä ja osallistua tapaamisiin tarvittaessa.

Toimi näin

Voit olla itse yhteydessä nuorisoasemalle puhelimitse tai sähköisen lomakkeen kautta. Yhteydenoton voi tehdä myös esimerkiksi vanhempasi tai muu läheinen. Nuorisoasemalle saat yhteyden soittamalla ja jättämällä viestin automaattiseen vastaajaamme. Keskitetty yhteydenottonumeromme löytyy kohdasta puhelinasiointi hieman alempaa tältä sivulta. Vastaajaa avoinna arkisin klo 8-20. Vaihtoehtoisesti voit täyttää sähköisen yhteydenottolomakkeen verkkosivuiltamme. Olemme sitten sinuun yhteydessä kolmen arkipäivän sisällä klo 8-16 välillä.

Kenelle ja millä ehdoin

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän alueella asuvat tai opiskelevat nuoret ja heidän perheensä voivat käyttää nuorisoaseman palveluja.

Nuorisoasemien ikärajat poikkeavat tällä hetkellä kunnittain toisistaan. Ikärajat ovat

  • Hyvinkää: 13–22 vuotta
  • Järvenpää: 13–18 vuotta
  • Mäntsälä ja Pornainen: 13–18 vuotta
  • Nurmijärvi: 13−17 vuotta
  • Tuusula: 12–21 vuotta

Tietoa sinulle Nuorisoasemasta

Nuorisoaseman käynnit ovat sinulle maksuttomia ja ne perustuvat vapaaehtoisuuteen. Sinua asiakkaana suojaa lait potilaan ja asiakkaan oikeuksista. Työntekijämme ovat vaitiolovelvollisia ja salassapitovelvollisia. Vointisi ja tuen tarve kartoitetaan yhteistyössä kanssasi. Käynneilläsi pyrimme menemään kohti yhdessä luotuja tavoitteita. Nuorisoasemalla on myös tarvittaessa lääkäri nuorisoaseman asiakkaita varten.

  1. Asiakkuuden alku

    Kun olet ollut Nuorisoasemalle yhteydessä puhelimitse tai verkkolomakkeella, sinulle soitetaan takaisin ja tehdään ensiarvio tilanteestasi. Tarvittaessa tässä kohtaa sinua ohjataan muiden palveluiden piiriin; esim. kiireellisissä tilanteissa voit saada nopeammin avun paikkakuntasi terveysasemalta tai lastensuojelusta.

    Ensiarvion jälkeen asiasi käsitellään oman kuntasi Nuorisoaseman tiimissä, jonka jälkeen sinuun ollaan ajanvarauksesta yhteydessä. Ensiaikaa saattaa joskus joutua hetken odottamaan. Ensiajalle alaikäinen tulee yleensä vanhempien/toisen vanhemman tai muun aikuisen kanssa. Ensimmäisellä tapaamiskerralla sinun kanssasi käydään läpi perusasiat liittyen asiakkuuteen Nuorisoasemalla, mietitään missä voisimme olla avuksesi ja sovitaan jatkoista yksilöllisesti.

  2. Asiakkuutesi aikana

    Nuorisoaseman asiakkaana sinulla on aina nimetty omatyöntekijä. Omatyöntekijäsi tapaa sinua sovitusti ja tapaamisilla työskentelette yhdessä sovittuja tavoitteita kohden. Tapaamiset voivat olla Nuorisoasemalla tai etänä. Etätapaamisiin käytämme Teams- sovellusta tai puhelinta ja tietosuoja-asiat on otettu huomioon. Kun olet asiakkaana Nuorisoasemalla ja sinulla tulee asiaa omalle työntekijällesi, niin voit olla suoraan yhteydessä häneen puhelimitse, eikä sinun tarvitse käyttää yleistä yhteydenottonumeroa.

    Nuorisoaseman asiakkaana saatat tarvita myös lääkärin palveluita. Tarve arvioidaan yhdessä sinun, omatyöntekijäsi ja muun verkostosi kanssa. Nuorisoaseman lääkäri keskittyy psyykkisten pulmien arviointiin ja hoitoon. Muunlaisissa vaivoissa olethan yhteydessä kouluterveydenhuoltoon tai terveysasemalle.

    Jos sinulla on sovittu aika sovittuna ja jostain syystä, et pääsekään tulemaan, niin ilmoitathan siitä omalle työntekijällesi ajoissa; mielellään viimeistään edellisenä päivänä.

  3. Asiakkuutesi päättyminen

    Asiakkuutesi Nuorisoasemalla voi päättyä eri tavoin. Se voi päättyä yhteisestä sopimuksesta, koska tapaamisille ei ole enää tarvetta, koska vointisi kohentunut ja tavoitteisiin on päästy.

    Nuorisoasemalta sinut voidaan kuitenkin ohjata myös muiden palveluiden tai hoidon piiriin. Tällöin asiakkuutesi myös Nuorisoasemalla yleensä päättyy ja tuki jatkuu muualla.

    Voit aina olla uudestaan yhteydessä Nuorisoasemalle, jos tilanteesi muuttuu tai vointisi huononee asiakkuutesi päättymisen jälkeen.

Puhelinasiointi

Palvelupaikat

Palvelusta vastaa

Keusote