Siirry sisältöön

Nuorisoasema

Nuorisoasemalla saat ohjausta, tukea ja hoitoa seuraavissa asioissa:

  • mielenterveys (kuten masennus tai ahdistus)
  • päihteidenkäyttö
  • liiallinen pelaaminen
  • sukupuoli-identiteetin pohdinta
  • elämäntilanteen aiheuttama kriisi
  • vuorovaikutusongelmat perheessä
  • vanhemmuus

Nuorisoasemilla saat apua sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöiltä. Käyt keskustelutapaamisilla, mitkä voivat olla lähi- tai etätapaamisia. Lähitapaamiset ovat yleensä nuorisoasemalla. Etätapaamiset toteutetaan videoyhteydellä tai puhelimitse. Perheesi ja muu tukiverkosto voivat olla osa työskentelyä, osallistua tapaamisiin ja käydä omilla tukikäynneillä tarvittaessa. Vanhempien on mahdollista saada myös yksilöllistä ohjausta ja neuvontaa vanhemmuuden kysymyksissä.

Toimi näin

Voit olla itse yhteydessä nuorisoasemalle sähköisen lomakkeen kautta tai puhelimitse. Yhteydenoton voi tehdä myös esimerkiksi vanhempasi tai muu läheinen. Nuorisoasemalle saat yhteyden täyttämällä verkkosivujemme oikeasta laidasta löytyvän sähköisen yhteydenottolomakkeen. Vaihtoehtoisesti voit soittaa ja jättää viestin automaattiseen vastaajaamme. Keskitetty yhteydenottonumeromme löytyy kohdasta puhelinasiointi hieman alempaa tältä sivulta. Vastaaja on avoinna arkisin klo 8-20. Yhteydenottosi jälkeen olemme sinuun yhteydessä kolmen arkipäivän sisällä klo 8-16 välillä.

Kenelle ja millä ehdoin

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella asuvat tai opiskelevat 13-17 -vuotiaat nuoret ja heidän perheensä voivat käyttää nuorisoaseman palveluja. Nuorisoasema toteuttaa 13-17 -vuotiaiden mielenterveys- ja päihdehoitoa sekä tarjoaa tukea vanhemmuuteen ja perheensisäisiin vuorovaikutusongelmiin. Nuorisoasemalla ei tehdä neuropsykiatrisia tutkimuksia. Voit tehdä yhteydenoton myös, jos kaipaat ohjausta ja neuvoa tilanteeseesi.

Tietoa sinulle Nuorisoasemasta

Nuorisoaseman käynnit ovat sinulle maksuttomia ja ne perustuvat vapaaehtoisuuteen. Sinua asiakkaana suojaa lait potilaan ja asiakkaan oikeuksista. Työntekijämme ovat vaitiolovelvollisia ja salassapitovelvollisia. Vointisi ja tuen tarve kartoitetaan yhteistyössä kanssasi. Käynneilläsi pyrimme menemään kohti yhdessä luotuja tavoitteita. Nuorisoasemalla on myös tarvittaessa lääkäri nuorisoaseman asiakkaita varten.

  1. Asiakkuuden alku

    Kun olet ollut Nuorisoasemalle yhteydessä puhelimitse tai verkkolomakkeella, sinulle soitetaan takaisin ja tehdään ensiarvio tilanteestasi. Tarvittaessa tässä kohtaa sinua ohjataan muiden palveluiden piiriin; esim. koulun palveluihin tai kiireellisissä tilanteissa voit saada nopeammin avun paikkakuntasi terveysasemalta tai sosiaalipalveluista.

    Ensiarvion jälkeen asiasi käsitellään oman kuntasi Nuorisoaseman tiimissä, jonka jälkeen sinuun ollaan ajanvarauksesta yhteydessä. Saatat joskus joutua odottamaan ensiaikaasi. Ensiajalle alaikäinen tulee yleensä vanhempien/toisen vanhemman tai muun aikuisen kanssa. Ensimmäisellä tapaamiskerralla sinun kanssasi käydään läpi perusasiat liittyen asiakkuuteen Nuorisoasemalla, mietitään missä voisimme olla avuksesi ja sovitaan jatkoista yksilöllisesti.

  2. Asiakkuutesi aikana

    Nuorisoaseman asiakkaana sinulla on aina nimetty omatyöntekijä. Omatyöntekijäsi tapaa sinua sovitusti ja tapaamisilla työskentelette yhdessä sovittuja tavoitteita kohden. Tapaamiset voivat olla Nuorisoasemalla tai etänä. Etätapaamisiin käytämme Teams- sovellusta tai puhelinta ja tietosuoja-asiat on otettu huomioon.

    Nuorisoaseman asiakkaana saatat tarvita myös lääkärin palveluita. Tarve arvioidaan yhdessä sinun, omatyöntekijäsi ja muun verkostosi kanssa. Nuorisoaseman lääkäri keskittyy psyykkisten pulmien arviointiin ja hoitoon. Muunlaisissa vaivoissa olethan yhteydessä kouluterveydenhuoltoon tai terveysasemalle.

    Jos et pääse tulemaan sovitulle ajallesi, ilmoitathan siitä omalle työntekijällesi ajoissa; mielellään viimeistään edellisenä päivänä. Kun olet asiakkaana Nuorisoasemalla ja sinulla tulee asiaa omalle työntekijällesi voit olla suoraan yhteydessä häneen puhelimitse, eikä sinun tarvitse käyttää yleistä yhteydenottonumeroa.

  3. Asiakkuutesi päättyminen

    Asiakkuutesi Nuorisoasemalla voi päättyä eri tavoin. Se voi päättyä yhteisestä sopimuksesta, koska tapaamisille ei ole enää tarvetta, vointisi on kohentunut ja/tai tavoitteisiin on päästy.

    Nuorisoasemalta sinut voidaan ohjata myös muiden palveluiden tai hoidon piiriin. Tällöin asiakkuutesi Nuorisoasemalla yleensä päättyy ja tuki jatkuu muualla.

    Voit aina olla uudestaan yhteydessä Nuorisoasemalle, jos tilanteesi muuttuu tai vointisi huononee asiakkuutesi päättymisen jälkeen.

Vanhemmuuden tuki

Nuoren vanhempana ei aina ole helppoa. Varsinkin nuoren paha olo voi olla vaikeaa käsitella myös aikuisen. Nuoren kuntoutumisessa vanhemmalla tai muulla nuorelle läheisellä aikuiselle on myös usein iso ja tärkeä rooli. Nuorisoasemalla on mahdollista käydä myös omilla vanhemmuudenohjaus- ja tukikäynneillä tai tavata koko perhettä/osaa perheestä yhdessä.

Vanhempien ja läheisten aikuisten etäryhmät

Tulevat ryhmät:

Ke 29.3. klo 17.30-19.00; Meille on muuttanut masennus – masentuneen nuoren vanhemmuus -etäilta Liity kokoukseen napsauttamalla tästä

Masennuksesta kärsivän nuoren kanssa eläminen ei ole aina niin helppoa. Eri tilanteet voivat helposti nostattaa omia tunteita ja tuottaa neuvottomuuden hetkiä. Näiden haasteiden kanssa ei kuitenkaan tarvitse olla yksin. Tervetuloa vertaisten kanssa linjoille saamaan tietoa ja työkaluja masentuneen nuoren tukemiseen.

Menneet ryhmät:

Meille on muuttanut ahdistus – mikä avuksi? -etäilta

Puhelinasiointi

Nuorisoaseman puhelinyhteydenotto

Palveluajat

  • Maanantai 8:00 - 20:00
  • Tiistai 8:00 - 20:00
  • Keskiviikko 8:00 - 20:00
  • Torstai 8:00 - 20:00
  • Perjantai 8:00 - 20:00

Palvelupaikat

Palvelusta vastaa

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue