Siirry sisältöön

Lastensuojelun avohuolto

Lastensuojelussa ensisijaista on avohuolto. Lastensuojelun avohuollon asiakkaana olevaa lasta ja perhettä tuetaan lapsen omassa kasvuympäristössä eri keinoin. Niitä ovat esimerkiksi sosiaalityöntekijän tapaamiset, tehostettu perhetyö, perhekuntoutus, lapsen tai nuoren avohuollon sijoitus, tukiperhe- ja tukihenkilötoiminta. Jokaiselle lapselle nimetään oma vastuusosiaalityöntekijä, joka laatii yhdessä lapsen, hänen verkostonsa ja läheistensä kanssa asiakassuunnitelman. Suunnitelmaan kirjataan lapsen ja perheen tuen tarpeet ja keinot, joilla niihin pyritään vastaamaan.

Toimi näin

Tarve arvioidaan palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä. Arviointi tehdään, kun lapsesta tai perheestä on tullut yhteydenotto tai lastensuojeluilmoitus. Jos lastensuojelun kriteerit täyttyvät, palvelun asiakkuus alkaa.
Kiireellisissä tapauksissa asiakkuus alkaa heti. Näissä tapauksissa tulee soittaa numeroon 112.

Kenelle ja millä ehdoin

Lastensuojelun palveluihin on oikeus niillä lapsilla, joilla sosiaalityöntekijä on todennut olevan lastensuojelun tarve.

Päivystys

Voit olla yhteydessä sosiaalipäivystykseen virka-aikana ma−to 8–15 sekä perjantaina ja arkipyhien aattoina 8–13. Aukioloaikojen ulkopuolella auttaa Keski-Uudenmaan sosiaali- ja kriisipäivystys.

Puhelinasiointi

Puhelinasiointi nykyisille asiakkaille

Palvelupaikat

Palvelusta vastaa

Keusote