Siirry sisältöön

Keusoten talous tasapainoon: Asukkaat uskovat ennaltaehkäiseviin palveluihin ja digiin

30 keskiuusimaalaista osallistui Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) asukaspaneeliin ja laati hyvinvointialueen päättäjille ehdotuksia talouden tasapainottamiseksi. Keskiuusimaalaiset luottavat ennaltaehkäisevien palveluiden, hyvien digipalveluiden, riittävän tiedottamisen sekä sujuvien ja tehokkaiden prosessien voimaan. 

Puntaroiva asukaspaneeli on kansalaisosallistumisen muoto, jossa kutsutaan satunnaisotoksen perusteella kansalaisia puntaroimaan yhteistä asiaa. Keusoten kolmannessa asukaspaneelissa puntaroitiin Keusoten haastavaa taloustilannetta. Panelistit saivat aluksi asiantuntijoilta taustatietoa Keusoten taloudesta, minkä jälkeen he pohtivat yhdessä, miten sitä tulisi tasapainottaa. 

Puntaroivan asukaspaneelin loppulausuma luovutettiin Keusoten aluevaltuustolle torstaina 22.5.2025. Loppulausumaan on koottu panelistien yhdessä sopimat toimenpide-ehdotukset päättäjille. 

–  Oli todella kiinnostavaa olla seuraamassa asukaspaneelin työskentelyä ja heidän tutustumistaan  Keusoten talouteen. Ymmärrys hyvinvointialueiden tiukkaan talouteen avasi pohdinnan oikealle tasolle. Asukkaiden ideat ja näkemykset ovat yllättävän samanlaisia kuin päättäjien, ja moni kommentoikin, ettei onneksi tarvitse olla päättäjän roolissa tekemässä näin vaikeita päätöksiä. Kiitän asukaspaneelista saatua hyvää materiaalia ja arvokkaita pohdintoja talouden kanssa työskentelyyn,

aluehallituksen puheenjohtaja Helinä Perttu kiittelee. 

Tehokkaasti oikeaan palveluun – myös diginä!   

Loppulausumassaan panelistit ehdottavat Keusoten päättäjien keskittyvän ennaltaehkäiseviin palveluihin, sujuviin, asiakaslähtöisiin toimintatapoihin ja tiedottamiseen. Tausta-ajatus on, että asiakkaat osaavat hakeutua tehokkaasti oikeaan palveluun ja toisaalta niin sanottujen raskaampien palvelujen tarve vähenee, kun apua saa ennaltaehkäisevästi.  

Panelistit kehottavat Keusoten päättäjiä kiinnittämään huomiota myös toimiviin digipalveluihin sekä toiminnan ja tilojen tehostamiseen. Digipalveluita tulisi hyödyntää nykyistä laajemmin eri palveluissa muun muassa sen vuoksi, että se vähentää vastaanottotilojen tarvetta ja toisaalta vapauttaa resursseja lähipalveluista niille, jotka eivät voi käyttää digipalveluita. Asukaspaneeli painotti myös vaikutusten ennakkoarvioinnin merkitystä säästötoimenpiteistä päätettäessä.  

– Loppulausuman luovutuksen jälkeen valmistelemme toimenpidesuosituksista toimenpidetaulukot, joiden avulla voidaan seurata niiden etenemistä. Suositusten seuranta oli yksi konkreettinen asia, jonka asukaspaneeli nosti loppukeskusteluissaan esille. Asukaspaneelin terveiset on saatava mukaan myös uusien päättäjien perehdytykseen, ja sitä kautta siirrämme arvokkaat tiedot heille, jotka jatkossa tekevät päätökset mm. säästöihin liittyen,

kertoo johtava asiantuntija Tero Seitsonen Keusotelta.