Siirry sisältöön

Keusote vahvistaa vaikuttavaa ja vastuullista tekoälyn käyttöä 

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella (Keusote) lähdetään rohkeasti vahvistamaan tekoälyn ja automaation vaikuttavaa ja vastuullista käyttöä. Tavoitteena on lisätä ammattilaisten aikaa asiakkaiden kohtaamiseen, tehostaa tietotyötä ja hallinnollisia prosesseja sekä hyödyntää nykyistä paremmin arvokasta sote-dataa.

Tekoälyn ja automaation käyttöönottoa viitoittaa Keusoten tekoälyn tiekartta, joka sisältää konkreettisia tekoälyn hyödyntämisen tavoitteita ja toteutustapoja.

– Olemme laatineet henkilöstöllemme ohjeistuksen tekoälyn vastuullisesta käytöstä. Tämä ohjeistus noudattaa suomalaista lainsäädäntöä ja EU:n tekoälyasetuksen vaatimuksia,

kertoo Keusoten digi- ja tietohallintojohtaja Antti Ylä-Jarkko.

Kaikkein keskeisintä tekoälyn ja automaation käyttöönotossa onkin vastuullisuus ja turvallisuus, erityisesti asiakas- ja potilastietojen tietoturvallinen käsittely.

– Henkilöstön ohjeistuksessa painotetaan erityisesti asiakas- ja potilastietojen luottamuksellista käsittelyä. Hyödynnämme Keusotessa ensisijaisesti järjestelmiin integroituja tekoälyratkaisuja, joissa asiakas- ja potilastietoja voi käsitellä tietoturvallisesti. Kun taas käytetään generatiivisen eli luovan tekoälyn työkaluja, kuten Microsoft Copilotia tai ChatGPT:tä, henkilötiedot aina poistetaan,

painottaa tietosuojavastaava Satu Jokinen Keusotelta.

Tekoäly ammattilaisen tukena, ei korvaajana

Tekoälyä tullaan hyödyntämään Keusotessa potilas- ja asiakastyön kehittämisessä, hallinnollisten tehtävien tehostamisessa, tietotyön tukena sekä tietojohtamisen apuna. Esimerkiksi kotihoitoon Keusote suunnittelee yhteistyössä järjestelmätoimittajien kanssa ratkaisuja, jotka auttavat tunnistamaan muutoksia asiakkaan voinnissa sekä sosiaalihuollon kirjaamisen helpottamista.

Kaikki tekoälyratkaisut tulevat Keusotessa toimimaan ammattilaisten tukena, eivät heidän korvaajinaan. Keusoten periaate on, että ihminen valvoo aina tekoälyn toimintaa. Tämä tarkoittaa, että tekoälyn tuottamat tulokset tarkistetaan ammattilaisen toimesta ennen niiden käyttöä. Vastuu päätöksistä säilyy aina ammattilaisilla.

– Tavoitteemme on hyödyntää tekoälyn mahdollisuuksia vastuullisesti ja eettisesti siten, että se vapauttaa ammattilaistemme aikaa siihen tärkeimpään – asiakkaidemme ja potilaidemme kohtaamiseen,

Ylä-Jarkko summaa.

Lisätietoja:

Jarmo Pulkkinen, AI-projektipäällikkö
jarmo.pulkkinen@keusote.fi, puh. 040 8075 109

Antti Ylä-Jarkko, Digi- ja tietohallintojohtaja
antti.yla-jarkko@keusote.fi, puh. 050 4972 514