Keusote vahvistaa henkilöstön osallisuutta päätöksentekoon: henkilöstöpaneelissa työstetään uutta strategiaa ja palvelustrategiaa

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) kutsuu henkilöstöään puntaroivaan henkilöstöpaneeliin. Syyskuussa järjestettävässä henkilöstöpaneelissa valmistellaan hyvinvointialueen uutta strategiaa ja palvelustrategiaa.
Puntaroiva henkilöstöpaneeli järjestetään Keusotessa toisen kerran. Ensimmäisessä haettiin ratkaisuja hyvinvointialueen talouden tasapainottamiseen, ja nyt katsotaan tulevaan toisesta näkökulmasta: panelisteilta haetaan linjoja hyvinvointialueen uudelle strategialle.
Kutsu puntaroivaan henkilöstöpaneeliin lähetetään koko Keusoten henkilöstölle. Ilmoittautuneiden joukosta valitaan satunnaisotannalla noin 40 osallistujaa paneeliin niin, että osallistujat edustavat mahdollisimman monipuolisesti eri toimialoja ja yksiköitä Keusotessa.
Henkilöstöpaneeli luo uskallusta katsoa pitkälle tulevaisuuteen
Puntaroiva paneeli on alun perin kehitetty kansalaisosallistumisen muodoksi, ja Keusotessakin on järjestetty jo kolme puntaroivaa asukaspaneelia. Puntaroivassa asukaspaneelissa satunnaisotannalla valittu joukko kokoontuu perehtymään ja keskustelemaan etukäteen sovitusta aiheesta. Osallistujat kuulevat asiantuntijoita ja saavat taustatietoa, ja keskustelut käydään fasilitoiduissa pienryhmissä. Puntaroinnin lopputulos kootaan loppulausumaan, joka luovutetaan hyvinvointialueen päätöksentekijöille päätöksenteon tueksi.
Keusotessa puntaroiva asukaspaneeli -menetelmä kehitettiin myös henkilöstölle sopivaksi, ja tästä saatiin hyviä kokemuksia loppuvuonna 2024 pidetystä henkilöstöpaneelista. Hyvinvointialueen tavoite on, että puntaroiva henkilöstöpaneeli on pysyvä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuus henkilöstölle myös jatkossa. Henkilöstöpaneelin loppulausuma luovutetaan hyvinvointialueen johtoryhmälle päätöksenteon tueksi.
– Ensimmäisestä henkilöstöpaneelista saimme kiitosta avoimesta ja turvallisesta keskusteluilmapiiristä, jossa ajatuksia ja mielipiteitä oli helppo tuoda esiin. Kun laadimme hyvinvointialueemme uutta strategiaa, tarvitsemme juuri tätä: uskallusta herätellä tulevaisuusajattelua ja katsoa asioita uusista näkökulmista. Henkilöstöpaneeli tukee läpinäkyvää ja osallistavaa johtamista, mikä on erinomainen lähtökohta uuden strategian ja palvelustrategian luomiselle, kertoo johtava asiantuntija Tero Seitsonen Keusotelta.
Lisätiedot:
Tero Seitsonen, johtava asiantuntija, Hyvinvointi, terveys ja asiakkuudet
p. 050 497 2554, tero.seitsonen@keusote.fi