Keusote kommentoi: Hoitotarvikejakelun asiakkailla mahdollisuus henkilökohtaiseen ohjaukseen ja neuvontaan
Keski-Uusimaassa julkaistiin 5.6.2025 mielipidekirjoitus “Keusoten oudot leikkaukset vammaisten hoitotarvikkeista”. Kiitämme palautteesta. Haluamme selventää joitakin kirjoituksessa esiin nostettuja kohtia.
Mielipidekirjoituksessa kerrotaan, että asiakkaille on toimitettu kokonaan sopimattomia tai tarpeeseen nähden riittämättömiä tuotteita ilman tiedotusta tai perusteluja. Tuotemuutoksista ei ole informoitu asiakkaita esimerkiksi kirjeitse, eikä vaihtoehtoisia tuotteita ole käsitelty asiakkaan kanssa. Mielipidekirjoituksessa katsotaan, että Keusote ei ole toiminnassaan noudattanut hyvän hallinnon periaatteita, kuten avoimuutta, palveluperiaatetta ja neuvontavelvollisuutta.
Asiakkaalle maksuttomien omahoitotarvikkeiden myöntäminen perustuu lainsäädäntöön. Lisäksi hoitotarvikkeiden myöntämistä ohjaavat valtakunnalliset suositukset ja asiantuntijaryhmien ohjeet. Hyvinvointialueen oma palveluvalikoima ja hoitotarvikejakelun ohjeistus määrittävät tarkemmin, mitkä tarvikkeet kuuluvat maksuttomaan jakeluun ja millä edellytyksillä. Tarvikkeet valitaan kilpailutuksen perusteella, ja hyvinvointialue on velvollinen jakamaan ainoastaan sopimuksen piirissä olevia tuotteita.
Nyt tehdyt muutokset Keusoten hoitotarvikevalikoimassa liittyvät palveluvalikoiman tarkasteluun. Sen tavoitteena on yhtenäistää hoitotarvikejakelun kriteerit vastaamaan Uudenmaan hyvinvointialueiden peruspalvelujen ja erikoissairaanhoidon yhtenäisiä käytäntöjä ja varmistaa yhdenvertaisuus Uudenmaan asukkaiden välillä. Uudenmaan tasoisesti hoitotarvikkeiden yhtenäistämisellä haetaan myös kustannussäästöjä.
Mielipidekirjoituksessa kerrotaan myös, että asiakkailla ei ole mahdollisuutta saada henkilökohtaista palvelua, koska yhteydenotto on rajoitettu sähköiseen lomakkeeseen. Näin ei ole. Keusoten hoitotarvikejakelun lomakkeita käytetään vain hoitotarvikkeiden tilaamista varten. Neuvontaa ja ohjausta varten Keusoten hoitotarvikejakelussa työskentelee erikoiskoulutettuja terveydenhuollon ammattilaisia (esimerkiksi uroterapeutti ja avannehoitaja). Asiakkaat voivat olla suoraan puhelinyhteydessä hoitajiin, jotka arvioivat tarvikkeiden tarpeellisuutta ja asianmukaisuutta sekä ohjaavat asiakkaita tuotteiden oikeassa käytössä. Tarvittaessa tuotteita vaihdetaan asiakkaalle sopivampaan tuotteeseen. Henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa saa jättämällä takaisinsoittopyynnön hoitotarvikejakelun puhelinasiointiin p. 019 2260 201.
Hoitotarvikejakelun kiireellisen asioinnin puhelinlinja on tarkoitettu tilanteisiin, joissa asiakkaan kriittinen hoitotarvike on loppu tai loppumassa eikä asiakas voi odottaa normaalia 6 arkipäivän tilausten käsittelyaikaa. Kaikki yhteydenotto-ohjeet on koottu hoitotarvikejakelu verkkosivulle:
Miia Seistilä-Kyle
Asiakkuuspäällikkö, Kliiniset tukipalvelut ja suun terveydenhuolto
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue