Sosiaali- ja potilasasiavastaava
Sosiaali- ja potilasasiavastaava neuvoo asiakkaita, omaisia ja henkilökuntaa asiakkaan kohteluun, osallistumiseen ja oikeusturvaan liittyvissä asioissa. Sosiaali- ja potilasasiavastaava on puolueeton henkilö, jonka tehtävä on neuvoa-antava ja hän voi toimia myös sovittelevassa roolissa.
Palvelu on tarkoitettu julkisen ja yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon, työterveyshuollon ja varhaiskasvatuksen asiakkaille sekä HUSin terveyssosiaalityön asiakkaille.
Lisätietoa palvelusta
Sosiaali- ja potilasasiavastaava
- neuvoo asiakkaita sosiaalihuollon asiakkaan sekä terveydenhuollon potilaan asemaan ja oikeuksiin liittyvissä asioissa
- neuvoo varhaiskasvatuslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
- neuvoo ja avustaa asiakasta ja potilasta sekä heidän laillista edustajaansa, omaista tai muuta läheistä muistutuksen tekemisessä
- neuvoo, miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus, potilas- tai lääkevahinkoa koskeva korvausvaatimus tai jokin muu asiakkaan ja potilaan oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa
- kokoaa tietoa asiakkaiden ja potilaiden yhteydenotoista sekä seuraa asiakkaiden ja potilaiden oikeuksien ja aseman kehitystä hyvinvointialueella ja antaa selvitykset vuosittain aluehallitukselle ja kunnille
- toimii asiakkaan ja potilaan oikeuksien edistäjänä ja toteuttajana
- ei tee päätöksiä tai myönnä etuuksia
- ei ota kantaa potilaan hoitoratkaisuihin tai siihen, onko hoidossa tapahtunut vahinko