Kuljetuspalvelu
Voinko tilata pikamatkan ilta- ja yöaikaan? Saako pikamatkan tilata vain Keusoten alueella?
Pikamatkoja voi käyttää mihin vuorokauden aikaan tahansa käytettävissä olevien matkojen rajoissa.
Pikamatkaa voi käyttää vain Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen kunnissa matkustettaessa (Hyvinkää, Järvenpää, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen ja Tuusula).
Muistathan ilmoittaa tilausta tehdessäsi, että kyseessä on pikamatka. Auton saapumisaika riippuu vapaana olevien autojen sijainnista.
Mitä jos en olekaan valmiina vielä kyydin saapumisajankohtana?
Jos profiilitiedoissa on puhelinnumerosi, tulee taksin arvioidusta saapumisajankohdasta automaattinen tekstiviesti. Sinun tulisi olla valmiina hakuosoitteessa 5 minuuttia ennen kuljetuksen saapumista. Mikäli joudut yllättäen poistumaan takaisin kotiin tai lähtösi viivästyy enemmän odottamattomasta syystä, olisi hyvä että ilmoittaisit tästä ohjauskeskukselle ja pyytäisit toimintaohjeita. Taksi saattaa pystyä odottelemaan sinua hetken aikaa arvioidusta saapumisajasta pidempään, mutta mikäli olet enemmän myöhässä aikataulusta, taksi voi siirtyä seuraavaan ajoon.
Minulle ei tule tekstiviestiä arvioidusta taksin saapumisajasta, mitä tulee tehdä?
Jos sinulle ei ole merkitty puhelinnumeroa järjestelmään, ei tekstiviestiä saapumisajasta voi lähettää. Puhelinnumero on hyvä olla asiakastiedoissa myös siinä tilanteessa, että Ohjauskeskus tai kuljettaja voi tarvittaessa olla sinuun yhteydessä, jos taksin saapumisessa ilmenee jokin ongelma. Puhelinnumeron voi ilmoittaa asiakastietoihin myös niin, että se ei näy kuljetuksen vastaanottavalle kuljettajalle.
Miten saan matkojen tilaamiseen tarkoitetun sovelluksen käyttööni ja miten se toimii?
Rekisteröitymistä varten Ohjauskeskus tarvitsee puhelinnumerosi. Saat rekisteröitymislinkin Rideit-sovelluksen käyttöönottoa varten soittamalla ohjauskeskukseen 1.3. alkaen. Ohjeet tullaan julkaisemaan Keusoten nettisivuilla. Rideit-sovellus täyttää WCAG-standardin AA-tason kriteerit. Saavutettavuusseloste ja tietosuojaseloste on nähtävissä sovelluksessa.
Miten voin varmistua, että ohjauskeskuksella on tieto palveluntarpeestani?
Asiakastiedot on siirretty ohjauskeskuksen järjestelmään nykyisistä korttijärjestelmistä. Jos tilanteesi on kortin myöntämisestä lähtien pysynyt ennallaan, etkä ole esimerkiksi muuttanut lähivuosina, tietosi siirtyvät oikein. Jos sinua mietityttää onko sinulla oikeus tarvitsemaasi lisäpalveluun, voit ensimmäisen tilauksen yhteydessä pyytää Ohjauskeskuksen tilausnumerosta tietoa, mitä lisäpalveluita sinulle on tällä hetkellä merkittynä. Ohjauskeskus on yhteydessä vammaispalveluihin, mikäli tiedoissa ilmenee päivityksen tarvetta.
Mihin liikkumista tukevat palvelut eli kuljetuspalvelut on tarkoitettu?
Voit käyttää kuljetuspalvelua vapaa-ajalla tapahtuvaan välttämättömään asiointiin ja virkistäytymiseen. Et voi käyttää sosiaalihuoltolain tai vammaispalvelulain mukaista kuljetuspalvelua sairaala-, terveyskeskus- tai kuntoutusmatkoihin, vaan niihin voit käyttää Kela -taksia.
Miten voin hakea liikkumista tukevaa palvelua?
Voit hakea liikkumista tukevaa palvelua hakemuksella. Hakemukset löytyvät nettisivuilta https://www.keusote.fi/palvelumme/kuljetuspalvelut-ikaantyneille-ja-vammaisille/.
Sosiaalihuoltolain mukaista kuljetuspalvelua hakiessasi sinun tulee toimittaa hakemuksen liitteenä ajantasainen tuloselvitys sinun ja puolisosi tuloista sekä varallisuudesta.
Jos haet vammaispalvelulain mukaista kuljetuspalvelua, liitä hakemukseen lääkärin tai muun terveydenhuollon tai sosiaalihuollon ammattihenkilön kirjoittama ajantasainen lausunto tai muu vastaava luotettava selvitys, josta selviää liikkumis- ja/tai toimintakykysi ja sen aleneminen.
Millä tavoin tuloni ja varallisuuteni vaikuttavat sosiaalihuoltolain mukaisen kuljetuspalvelun saamiseen 1.3.2024 alkaen?
Sosiaalihuoltolain mukaisissa liikkumista tukevissa palveluissa noudatetaan soveltamisohjeissa kuvattuja bruttotulorajoja ja varallisuusrajoja. Jos olet yksin asuva, niin tulojesi tulee jäädä alle 1400 euron kuukaudessa, jotta voit saada sosiaalihuoltolain mukaista kuljetuspalvelua. Pariskunnalla kahden henkilön yhteistulojen raja on 2500 euroa kuukaudessa. Varallisuutta (talletukset, osakkeet ja rahastot) saa yksin asuvalla henkilöllä olla enintään 5000 euroa ja pariskunnalla varallisuuden tulee jäädä 8000 euron alle kuljetuspalvelun saamiseksi.
Milloin matkustusalueeni muuttuu?
Tämänhetkinen matkustusalue on mainittuna nykyisessä kuljetuspalvelupäätöksessäsi. Vammaispalveluissa kuljetuspalvelupäätökset tarkistetaan uusien ohjeiden mukaisiksi. Siihen saakka voimassa oleva kuljetuspalvelupäätös matkustusalueineen pysyy ennallaan. Tiedotamme sinua asiasta tarkemmin alkuvuoden aikana. Tässä vaiheessa muutos ei edellytä sinulta toimenpiteitä, vaan saat toimintaohjeet myöhemmin. Mikäli olet uusi asiakas, uuden soveltamisohjeen mukaiset matkustusalueet tulevat voimaan heti vuoden alusta.
Miten omavastuut ja niiden maksaminen muuttuvat 1.3.2024 alkaen?
Omavastuuosuuksien muutos koskee kaikkia 1.3.2024 alkaen.
Aikuiset:
Enintään 20 km 2 €
Enintään 40 km 2,90 €
Enintään 60 km 4,50 €
Asiakkaan alle 7 -vuotiaat lapset kulkevat mukana maksutta
Yli 7 -vuotiaat lapset:
Enintään 20 km 1 €
Enintään 40 km 1,40 €
Enintään 60 km 2,20 €
Yli 60 km pituisten matkojen omavastuuosuuksissa noudatetaan Matkahuollon hinnastoja.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue laskuttaa omavastuuosuudet sinulta 1.3.2024 alkaen jälkikäteen kuukausittain. Tähän saakka maksat matkasi kuten aiemminkin. Alle 10 euron omavastuuosuudet laskutetaan seuraavan kuukauden laskutuksen yhteydessä.
Mitä teen kuljetuskortilla 1.3.2024 alkaen?
Keusoten myöntämät taksikortit lakkaavat toimimasta 1.3.2024 jälkeen, kun siirrytään kortittomaan järjestelmään. Vanhaa korttia ei tarvitse palauttaa kortin myöntäjälle. Voit 1.3.2024 jälkeen leikata kortin kahtia ja laittaa palaset roskiin. Korteissa olleet asiakastiedot ja matkustusoikeudet siirretään automaattisesti uuteen ohjelmaan. Taksin saapuessa voit tunnistautua kuljettajalle nimelläsi, kuljettaja näkee laitteeltaan matkaasi liittyvät tiedot.
Mikä on ohjauskeskus?
Keusoten hyvinvointialueen kuljetuksien ja matkojen tilaus- ja välityspalvelusta huolehtii 1.3.2024 alkaen 020202 Palvelut Oy:n tuottama ohjauskeskus. Ohjauskeskus vastaa kuljetusten tilauksiin ja neuvontaan liittyvistä palveluista sekä reitityksestä ja palautteiden vastaanottamisesta. Ohjauskeskus välittää sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain kuljetuksia.
Voinko saada lisäpalveluja kuljetuspalveluun?
Sinulle voidaan myöntää oikeus lisäpalveluun, jos tarvitset lisäpalvelun välttämättä voidaksesi käyttää kuljetuspalvelua. Mahdollisia lisäpalveluita ovat:
saattajapalvelu (omaisen tai läheisen toimiminen saattajana), taksin kuljettajan antama saattamisapu, avustamispalvelu (eli invaoikeus), yksinmatkustusoikeus (eli yhdistelykielto), vakiotaksioikeus (eli tuttu taksinkuljettaja) tai oikeus porrasvetoon, paaritaksiin tai muuhun erityiseen ajoneuvoon.
Mitkä ovat neljä merkittävintä muutosta, kun ohjauskeskus aloittaa 1.3.2024 toimintansa?
1. Matkan tilaaminen ennakkoon varmistaa taksien paremman saatavuuden eri alueilla. Sinun tulee tilata tavallinen henkilöautotaksi 60 minuuttia ennen matkan alkua. Esteettömän auton kohdalla sinun tulee tilata taksi arkisin 90 minuuttia ennen matkan alkua ja iltaisin (klo 17 alkaen), viikonloppuisin ja juhlapyhinä 180 minuuttia ennen matkan alkua. Yöaikaan (klo 21 – 07) ohjauskeskus ei vastaanota seuraavia päiviä koskevia ennakkotilauksia, mutta takseja välitetään ennakkoon tehtyjen ja ennakoimattomien paluukyytien tilauksien mukaan.
2. Yhdistely tarkoittaa kuljetuspalvelumatkojen toteuttamista samalla kulkuvälineellä useammalle matkustajalle. Yksilömatkoissa yhdistelyn seurauksena matkustusaikasi voi kasvaa yhdensuuntaisella matkalla enintään 30 minuuttia, kun taas ryhmäkuljetuksissa, kuten opiskelu- tai päivätoimintamatkoissa, matkustusaikasi voi kasvaa yhdistelyn vuoksi enintään 45 minuuttia.
3. Matkojen peruuttaminen. Mikäli tilaamallesi kuljetukselle ei olekaan tarvetta, tulee sinun perua matka olemalla yhteydessä ohjauskeskukseen. Mikäli et ole tehnyt peruutusta viimeistään 30 minuuttia ennen sovittua matkan alkua, sinulta kuluu yksi yhdensuuntainen kuljetuspalvelumatka ja sinulta laskutetaan kuljetuspalvelumatkan omavastuuosuus peruuttamatta jääneeltä matkalta. Mikäli matkasi peruuttamatta jättämisen tai myöhässä perumisen on aiheuttanut pakottava syy, kuten äkillinen sairastuminen, tällöin matkaa ei vähennetä ja omavastuuta ei peritä tältä matkalta.
4.Vakiotaksioikeus
Kuljetuspalvelupäätökseesi pitää olla kirjattu vakiotaksioikeus, jotta voit käyttää tiettyä taksinkuljettajaa 1.3.2024 jälkeen. Vakiotaksioikeus voidaan myöntää, mikäli tarvitset vaikean vammasi tai sairautesi vuoksi ehdottomasti ja ainoastaan tietyn tutun taksinkuljettajan, koska matkustamisesi ilman saattajaa edellyttää taksinkuljettajan erityisvalmiuksia ja sinun tuntemistasi.
Mikäli et pysty käyttämään vaikean vamman tai sairauden vuoksi kuljetuspalvelua kuin ehdottomasti ja ainoastaan tutun taksinkuljettajan kanssa, sinun tulee tehdä kirjallinen hakemus vakiotaksioikeudesta vammaispalveluihin. Hakemus voi olla vapaamuotoisesti täytetty ja voit toimittaa lääkärinlausunnon, toiminta- tai, fysioterapeutin lausunnon tai muun luotettavan selvityksen vakiotaksioikeuden välttämättömyydestä hakemuksen liitteenä. Hakemuksesi käsitellään normaalin käsittelyajan rajoissa, joka on 1-3 kuukautta hakemuksen saapumispäivästä lukien.
Vakiotaksioikeus ei kuitenkaan oikeuta yksinmatkustamiseen, vaan samassa kuljetuksessa voi olla myös muita asiakkaita. Yksinmatkustusoikeus tulee hakea kuten vakiotaksioikeus ja sille on oltava vammasta tai sairaudesta johtuva terveydenhuollon ammattihenkilön osoittama erityisen painava peruste, jonka mukaan et voi käyttää yhdistettyä kuljetusta. Vammaispalvelut tiedottavat vakiotaksioikeuden saaneita asiakkaita niistä liikennöitsijöistä, joita he voivat käyttää vakiotaksikuljettajina. Voit tilata taksin suoraan tutulta taksinkuljettajalta tai tiedustella ohjauskeskuksen kautta, koska tutulla taksinkuljettajalla olisi vapaata. Kun tilaat vakiotaksin, tilausta koskevat samat ennakkotilaamiseen liittyvät aikarajat ja säännöt.