Socialombudsmannen
Socialombudsmannen
- ger råd i frågor som gäller lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården
- hjälper kunden att göra en anmärkning
- informerar om kundens rättigheter
- främjar och tillgodoser patienternas rättigheter också på andra sätt
- följer utvecklingen av kundens rättigheter och ställning i kommunen och lämnar årligen en rapport till kommunstyrelsen.
Socialombudsmannen är en opartisk person vars uppgift är rådgivande. Socialombudsmannen fattar inte beslut eller beviljar förmåner. Socialombudsmannen kan också ha en medlande roll i problematiska situationer mellan en patient och en medarbetare. Tjänsten är avgiftsfri för kunderna.
Gör så här
Om du upplever att du har blivit fel behandlad inom socialvården, kan du utreda din situation med socialombudsmannen. Keusotes socialombudsmannatjänster (Hyvinge, Träskända, Mäntsälä, Nurmijärvi, Borgnäs och Tusby) tillhandahålls av Sosiaalitaito.
Kontakta socialombudsmannen per telefon, brev, e-post eller e-tjänsten. Observera att e-post inte är en säker kanal och därför kan dess användning inte rekommenderas för att skicka känslig information. Du kan be socialombudsmannen om allmänna anvisningar och råd per e-post. Du kan kommunicera säkert med socialombudsmannen per telefon, brev och e-tjänster.
Kundmottagning sker endast med tidsbokning i lokaler som ordnas av kundens hemkommun.
Tjänsten tillhandahålls av
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue