Siirry sisältöön

Lääkärin ja hoitajan vastaanottopalveluissa on edelleen ruuhkaa – Jatkamme toimenpiteitä tilanteen helpottamiseksi

Kuvassa lääkäri ja asiakas keskustelevat

Lääkärin ja hoitajan vastaanottojen puhelinpalvelujen ruuhka oli laskusuunnassa koko alkuvuoden. Viime viikkoina osassa kunnista jo kertaalleen puretut jonot ovat kuitenkin lähteneet uudelleen kasvuun. Lääkärin vastaanotolle pääsyssä kiireettömissä asioissa on myös edelleen viivettä toimipisteissämme. Pahoittelemme tilannetta ja jatkamme toimenpiteitä jonojen purkamiseksi.

Puhelinasioinnin vasteajat viikolla 23

Noin puoleen kaikista vastaanottopalveluihin tulleista puheluista vastataan saman päivän aikana. Takaisinsoittoviive vaihtelee kuitenkin merkittävästi kunta- ja puhelinasiointikohtaisesti.

Vastaanottopalvelujen puhelinasiointiin (p. 019 226 0505) saa yhteyden kaikissa kunnissa samana päivänä kiireellisissä asioissa, koronaan tai hengitystieinfektioon liittyvissä asioissa ja pääosin ajan peruutuksissa. Kiireettömissä asioissa yhteyden saa Mäntsälässä ja Pornaisissa samana päivänä ja Tuusulassa pisimmillään 1-2 arkipäivän viiveellä. Muiden kuntien kiireettömistä puheluista pystytään soittamaan takaisin samana päivänä noin kolmannes. Joissain tapauksissa takaisinsoittoa voi kuitenkin joutua odottamaan jopa yli 3 viikkoa.

Omaan hoitovastaavaan yhteyden saa Järvenpäässä samana päivänä, Tuusulassa enimmillään kahden arkipäivän ja Nurmijärvellä kolmen arkipäivän viiveellä. Muiden kuntien puheluista pystytään soittamaan takaisin samana päivänä noin kolmannes. Joissain tapauksissa takaisinsoittoa voi kuitenkin joutua odottamaan pisimmillään Pornaisissa, Mäntsälässä ja Hyvinkäällä yli kolme viikkoa.

Kiireettömiin lääkäripalveluihin edelleen jonoa – Kiireelliset palvelut turvataan

Kiireettömät lääkäripalvelut ovat ruuhkautuneet kaikissa kunnissa. Tilanteen helpottamiseksi jatkamme aktiivisesti eri toimenpiteitä, kuten lääkärirekrytointia ja palvelusetelitoiminnan valmistelua.

Kiireelliset lääkäripalvelut turvataan kaikissa avoinna olevissa toimipisteissä. Terveysasemilla on erikseen varattu lääkäripanosta kiireellisiä tilanteita varten. Kiireellinen hoito voidaan antaa etänä tai läsnävastaanotolla. Asiakkaan pääsy lääkärin kiireelliselle läsnävastaanotolle turvataan viimekädessä ohjaamalla hänet toiselle terveysasemalle.

Lisätietoja:

Päivitetty 5.6.2023 klo 10:50, Päivitetty puhelujonotiedot viikon 23 osalta.
Päivitetty 31.5.2023 klo 11:20, Päivitetty puhelujonotiedot viikon 22 osalta.
Päivitetty 22.5.2023 klo 11:50, Päivitetty puhelujonotiedot viikon 21 osalta.
Päivitetty 15.5.2023 klo 13:00, Päivitetty puhelujonotiedot viikon 20 osalta.
Päivitetty 8.5.2023 klo 20:09, Poistettu vanhentuneet tiedot ja päivitetty puhelujonotiedot viikon 19 osalta.
Päivitetty 4.5.2023 klo 14:15, Päivitetty puhelujonotiedot viikon 18 osalta.
Päivitetty 24.4.2023 klo 11:25, Päivitetty puhelujonotiedot viikon 17 osalta.
Päivitetty 17.4.2023 klo 10:15, Päivitetty puhelujonotiedot viikon 16 osalta.
Päivitetty 11.4.2023 klo 16:50, Päivitetty jonotiedot viikon 15 osalta.
Päivitetty 5.4.2023 klo 11:30, Selkiytetty alkuvuoden jonotilanteesta kertovaa kappaletta.
Päivitetty 4.4.2023 klo 15:20, Lisätty tieto tietojärjestelmävaihdoksen vaikutuksesta puhelinasiointiin.
Tiedote julkaistu 3.4.2023.

Aiheeseen liittyvät palvelut