Lääkärin ja hoitajan vastaanottojen jononpurku etenee

Lääkärin ja hoitajan vastaanottojemme puhelinpalvelu on ollut jo pidempään ruuhkautunut. Lisäksi osassa kunnista kiireettömät lääkäripalvelut ovat ruuhkautuneet lääkäripulan vuoksi. Ruuhkia puretaan urakalla kevään aikana lisähenkilöstön ja yhteistyökumppanin voimin. Tilanteen odotetaan tasaantuvan maaliskuun aikana. Pahoittelemme pitkään jatkunutta ruuhkatilannetta.
Kiireellisissä asioissa vastaanottojen puhelinpalveluun saa yhteyden samana päivänä – Muissa takaisinsoitoissa paikoitellen ruuhkaa
Vastaanottojen keskitettyyn puhelinpalveluun (p. 019 226 0505, virka-aikana) saa kiireellisissä asioissa yhteyden pääosin samana päivänä, keskimäärin 3–4 tunnissa. Palvelua on sujuvoittanut merkittävästi alkuvuonna käyttöön otettu kiireellisyysvalinta, jonka tarkoituksenmukaisesta käytöstä haluamme kiittää asiakkaitamme. Kiireellisen hoidon valintaa on käytetty harkiten: se on tehty noin 40 %:ssa tulleista puheluista.
Kiireettömissä asioissa puhelinpalvelu on sen sijaan edelleen paikoitellen pahasti ruuhkautunut. Tilanne viikolla 12: Mäntsälässä ja Pornaisissa on jonot saatu purettua ja takaisinsoiton saa pääosin vielä samana päivänä. Tuusulassa takaisinsoiton saa noin yhden arkipäivän viiveellä. Hyvinkäällä ja Nurmijärvellä takaisinsoittoa joutuu odottamaan noin viikon ja Järvenpäässä ja ilman kuntavalintaa pisimmillään noin 2 viikkoa.
Hoitovastaavien puhelinpalvelussa ei ole vielä käytössä kiireellisyysluokitusta. Tilanne viikolla 12: Järvenpäässä takaisinsoiton saa noin yhden arkipäivän viiveellä ja Nurmijärvellä ja Mäntsälässä noin kahden arkipäivän viiveellä. Tuusulassa ja Pornaisissa takaisinsoittoa joutuu odottamaan pisimmillään noin viikon ja Hyvinkäällä hieman yli viikon.
Ruuhkia puretaan lisähenkilöstöllä ja yhteistyössä yksityisen palveluntuottajan kanssa
Vastaanottopalvelujen puhelinpalveluihin on saatu lisähenkilöstöä, joista yli puolet on jo aloittanut työnsä ja loput aloittavat työt maaliskuun loppuun mennessä. He keskittyvät ensivaiheessa purkamaan syntyneitä jonoja. Jonojen purku on edennyt hyvin, ja takaisinsoittojen keskimääräiset viiveajat ovat olleet laskusuunnassa koko maaliskuun.
Mäntsälän ja Pornaisten kiireettömien lääkäripalvelujen ruuhkaa pääsimme purkamaan maaliskuun alusta, kun aloitimme laajennetun yhteistyön Terveystalon kanssa. Yhteistyöllä saamme lisättyä Mäntsälän terveysasemalle läsnä- ja etälääkäripalveluja. Saamme myös Terveystalolta lisähenkilöstöä Mäntsälän ja Pornaisten vastaanottojen puhelinpalveluun.
Lisäksi valmistelemme palvelusetelitoimintaa lääkäripalveluihin, ja tavoitteenamme on ottaa palvelusetelit käyttöön kevään aikana. Tiedotamme asiasta tarkemmin myöhemmässä vaiheessa. Jatkamme myös muita toimenpiteitä palveluissa esiintyvien ruuhkien helpottamiseksi.
Kiireettömissä asioissa suosi sähköisiä palvelujamme
Kiireettömissä asioissa pyydämme käyttämään ensisijaisesti sähköisiä palvelujamme. Sähköiset palvelut lisäohjeineen löydät sivultamme:
- Omaolo-palvelun avulla voit arvioida yksittäistä oiretta tai terveysongelmaa, saat toimintaohjeet ja tarvittaessa voit olla yhteydessä terveydenhuollon henkilöstöön.
- Ota yhteyttä omaan hoitovastaavaasi ensisijaisesti lähettämällä viesti sähköisessä asiointipalvelussa.
- Peru vastaanottoaika ensisijaisesti sähköisellä lomakkeella.
- Uusi reseptit ensisijaisesti sähköisesti Omakannassa tai apteekkikäynnin yhteydessä.
Lisätietoja:
Päivitetty 20.3. klo 11:10: Päivitetty tieto jononpurun tilanteesta viikolla 12.
Päivitetty 13.3. klo 9:15: Päivitetty tieto jononpurun tilanteesta viikolla 11.
Päivitetty 6.3. klo 9.50 ja 15:30: Päivitetty tieto jononpurun tilanteesta viikolla 10.
Päivitetty 27.2. klo 12.55: Päivitetty tieto jononpurun tilanteesta viikolla 9.