Hyödynnä sähköistä asiointia

Sähköisen asioinnin palveluja käyttäessä käyttäjä törmää usein erilaisiin käyttöehtoihin ja suostumuksiin. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella tapahtuu vuoden 2023 aikana huomattava määrä järjestelmäkehitystä, jonka vuoksi myös käyttöehtojen ja suostumusten hyväksymisiä tulee usein asiakkaillemme.
Voit asioida sähköisesti Keusotessa esimerkiksi tekemällä Omaolo.fi-oirearvion, viestimällä oman hoitovastaavasi kanssa tai perumalla vastaanottoajan sähköisessä asioinnissamme. Voit myös uusia reseptin OmaKannassa.
Osassa palveluista on mahdollista asioida myös läheisen puolesta. Tämä edellyttää, että olette laatineet sopimuksen puolesta-asioinnista. Lue lisää sivultamme Puolesta-asiointi.
Sähköisen asiointimme löydät Keusote.fi-sivustomme etusivulta valitsemalla Asioi sähköisesti -pudotusvalikosta jonkin sähköisen asiointimme palveluista.
Kirjaudu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella
Sähköinen asiointi mahdollistaa tietoturvallisen yhteyden hoidostasi vastaavan sosiaali- ja terveydenhuollon yksikön kanssa kellonajasta ja paikasta riippumatta.
Koska palveluissamme käsitellään salassa pidettäviä ja arkaluontoisia potilas- ja asiakastietoja, sähköinen asiointi edellyttää vahvaa tunnistautumista. Kirjautuessasi tarvitset siis joko pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.
Ensimmäisellä asiointikerralla sinun tulee hyväksyä sähköisen asioinnin palvelujen käyttöehdot sekä mahdollisesti antaa omat yhteystietosi.
Hyväksymällä Keusoten sähköisen asioinnin suostumuksen palvelun käyttäjä hyväksyy palveluntuottajan tarjoamien sähköisten asiointipalvelujen käytön, sitoutuu noudattamaan annettuja ohjeita ja toimimaan niiden mukaisesti. Sopimus on voimassa joko toistaiseksi tai määräajan, ja sen voi myös perua milloin tahansa.
Palvelun käyttöehtojen hyväksyntää ja sähköisen asioinnin suostumusta voidaan kysyä käyttäjältä tarvittaessa myös uudelleen, kun asiointipalveluun tulee uusia toiminnallisuuksia.
Tärkeä osa suostumuksia on se, että haluamme kertoa käyttäjille tarkempia tietoja siitä, kuinka järjestelmä toimii, minkälaisia tietoja järjestelmässä käsitellään sekä kuinka tiedot suojataan. Lisäksi käyttöehdoissa kerrotaan myös käyttäjän velvollisuudet järjestelmän käytön osalta.
Yleistä suostumuksesta
Suostumus on yksi oikeusperuste henkilötietojesi käsittelylle. Se antaa sinulle mahdollisuuden valvoa henkilötietojesi käsittelyä ja vaikuttaa henkilötietojesi käsittelyyn peruuttamalla suostumuksen.
Suostumuksen tulee olla yksilöity, tietoinen, vapaaehtoinen ja yksiselitteinen tahdonilmaisu. Yksilöity suostumus tarkoittaa, että sinulle on selkeästi kerrottu käyttötarkoitus, johon tietojasi käytetään.
Suostumuksen vapaaehtoisuus tarkoittaa, että sinulla on oltava mahdollisuus kieltäytyä suostumuksen antamisesta ja sinulla on oltava mahdollisuus peruuttaa suostumuksesi ilman haitallisia seurauksia. Suostumuksen perumisen tulee olla yhtä helppoa kuin suostumuksen antaminen ja se pitää pystyä peruuttamaan milloin tahansa.
Ennen kuin olet antanut suostumuksen, sinulle on kerrottava oikeudesta peruuttaa suostumus ja kertoa kuinka peruuttaminen käytännössä tehdään.
Kun sinulta pyydetään suostumusta henkilötietojen käsittelylle, sinun tulee saada vähintään seuraavat tiedot:
- Rekisterinpitäjä (Keski-Uudenmaan hyvinvointialue – Keusote) ja muut tahot, joille tietoja luovutetaan
- Käyttötarkoitus, jota varten suostumus on pyydetty
- Mitä tietoja sinulta kerätään
- Sinun oikeutesi peruuttaa suostumus
- Tietojen käyttäminen automatisoitujen yksittäispäätösten tekemiseen ja profilointiin
Nimenomainen suostumus on mahdollinen oikeusperuste, kun käsitellään erityisiin henkilötietoryhmiin kuuluvia tietoja (esimerkiksi terveystietoja). Nimenomaisuuden vaatimuksella tarkoitetaan tapaa, jolla henkilö ilmaisee suostumuksensa. Nimenomaisen suostumuksen voi antaa esimerkiksi allekirjoittamalla kirjallisen lausuman, sähköisellä allekirjoituksella tai kaksivaiheisella todennuksella.
Jos laista löytyy peruste tietojesi käsitellylle, ei suostumusta tarvita, paitsi jos tarvitaan laajempaa oikeutta tietojen käsittelylle.
Lisätietoja: