Siirry sisältöön

Aluevaltuusto hyväksyi palvelujen verkostosuunnitelman – hyvinvointialueelle sote-keskuksia ja sote-yksiköitä

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelujen verkostosuunnitelma on hyväksytty aluevaltuuston kokouksessa torstaina 25.1. Virkamiesesitystä edelsi laaja käsittely vuoden 2023 aikana kuntien, aluehallituksen ja -valtuuston edustajien, lautakuntien, neuvostojen, yhdistysten ja asukkaiden näkemykset huomioiden. Päätös hyväksynnästä syntyi lukuisten muutosesitysten jälkeen.

Virkamiesesityksestä poiketen aluevaltuusto päätti, että palvelujen verkostosuunnitelmassa esitettyjä palvelupisteitä tulevaisuudessa hyvinvointialueella on kahden tasoisia: sote-keskuksia ja sote-yksiköitä. Sote-keskuksissa voi olla myös yksityisiä ja yleishyödyllisiä toimijoita.

Lisäksi aluevaltuusto edellyttää, että Jokelan, Pornaisten, Kellokosken ja Rajamäen terveysasemista palveluineen toteutetaan sote-yksikköselvitykset ja Hyvinkään terveysasemasta sote-keskusselvitys vuosien 2024–2025 aikana. Päätökset terveysasemien käytön jatkosta tai muuttamisesta sote-yksiköiksi tai sote-keskuksiksi tuodaan valtuuston tehtäväksi selvitysten valmistuttua.

Kiljavan sairaalan osalta aluevaltuusto päätti, ettei nykyisistä tiloista irtauduta ennen kattavan selvityksen valmistelemista vaihtoehtoisesta tilaratkaisusta kuntoutukselle. Selvitys valmistellaan vuosien 2024–2025 aikana ja päätökset Kiljavan sairaalan tilojen jatkokäytöstä tai uudesta tilaratkaisusta tuodaan valtuustolle tehtäväksi selvityksen valmistuttua.

– Valtuusto käytti sille kuuluvaa valtaa. Tämän jälkeen virkamiesten tehtävä on ryhtyä toteuttamaan päättäjien tahto,

toteaa aluevaltuuston puheenjohtaja Irma Pahlman.

Palvelujen verkostosuunnitelma turvaa tulevaisuuden palvelut

Palvelujen verkostosuunnitelman avulla vastaamme valtion edellyttämiin sotereformin vaateisiin, hillitsemme kustannusten kasvua ja vastaamme henkilöstön saatavuuden haasteisiin. Hyvinvointialueen palvelujen verkostosuunnitelman tavoitteena on rahoitushaasteista huolimatta parantaa palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta sekä varmistaa, että asiakas saa oikeaa palvelua oikea-aikaisesti.