Siirry sisältöön

Kohti hyvinvointialuetta: Uutta voi tulla, mutta ei viedä hyvää pois

Keski-Uudenmaan alueella erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden palveluita ovat järjestäneet Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä ja Eteva kuntayhtymä. Vuodenvaihteessa kummankin kuntayhtymän taival päättyy ja palvelut siirtyvät Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen järjestettäviksi. Muutosta odotetaan mielenkiinnolla, vaikka h-hetken lähestyessä hieman jännitystäkin on ilmassa.

Jenny Leivonen työskentelee kehitysvammaisten ohjaajana Etevan ”Koivistossa” ja Kati Lappalainen kehitysvammaisten työvalmentajana Keusote-kuntayhtymän ”Hyvinkään Askareessa”. Vuodenvaihteen jälkeen kumpikin ovat keusotelaisia eli Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen työntekijöitä.

Jenny työskentelee haastavasti käyttäytyvien kehitysvammaisten henkilöiden asumisyksikössä, Koivistossa. Mäntsälässä sijaitseva pilottiyksikkö on valtakunnallisestikin ainoa laatuaan. Jo alkuvuodesta on tiedetty, että 1.1.2023 siirrytään Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle, joten siihen on ehditty varautua hyvin.

– Tämä Mäntsälän ryhmäkoti avattiin lokakuussa 2021 ja suurin piirtein siitä asti olemme toki tienneet, että palvelut siirtyvät hyvinvointialueen järjestettäviksi ja samalla meistä tulee hyvinvointialueen työntekijöitä. Meillä asuu lähinnä kehitysvammaisia, jotka ovat esimerkiksi olleet kehitysvammapsykiatrian asiakkaita, mutta vahvan tuen tarpeen ja arjen haasteiden vuoksi eivät pysty palaamaan ns. perusasumiseen. Tällä hetkellä tämä on 11 asiakkaan koti. Toistaiseksi vastaavaa yksikköä ei ole missään muualla Suomessa,

Jenny kertoo.

Kati työskentelee Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän työvalmentajana tuetussa työssä olevien asiakkaiden kanssa Hyvinkäällä Askareessa:

– Työskentelen vammaispalveluiden päiväaikaisen työtoiminnan työvalmentajana. Asiakkaat meille tulevat sosiaalityön kautta. Pääsääntöisesti heillä on kehitysvammadiagnoosi, kuten Jennyn asiakkailla, mutta nykyään asiakkuuteen on mahdollista päästä myös vammaispalveluiden asiakkuudella. Tällä hetkellä minulla on 35 asiakasta ja suurin osa heistä on palkkatyössä.

Kuvassa päivätoiminnassa tehtyä kierrätystaidetta.

Askareen Symppis-niminen maskotti on asiakastyönä toteutettu.

Työ ja asiakkaat säilyvät

Vuodenvaihteen jälkeen Jenny ja Kati työskentelevät kumpikin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen ikäihmisten ja vammaisten palveluiden palvelualueella. Palvelualue on tietysti iso ja he tulevat jatkossakin työskentelemään eri toimipisteissä, mutta sen verran mukava keskustelu meillä on, että haluan väittää meistä kaikista tulevan työkavereita. Nykyiseen työyhteisöön ollaan erityisen tyytyväisiä, mutta uuteenkin ollaan valmiita: uutta voi tulla, mutta ei viedä hyvää pois.

– Meillä on täällä huipputiimi, valtavasti osaamista ja kehitysmyönteisyyttä. Nykyinen esihenkilömme on ihan huippu, ja jos jotain huolta hyvinvointialueelle siirtymisestä on, niin ehkä juuri se, että hyvä esihenkilö vaihtuu. Olemme mieli avoinna ja valmiita uuteen, mutta tietysti haluamme pitää kiinni myös olemassa olevasta hyvästä,

Kati painottaa.

Jenny samaistuu Katin puheisiin. Nykyinen työyhteisö ja esihenkilö saavat kiitosta ja niistä halutaan pitää kiinni. Toisaalta uusi ja isompi organisaatio tuo myös uusia mahdollisuuksia.

– Tiedän, että oma työpaikka tulee pysymään täällä. Minulla on nämä seinät ja asiakkaat ympärillä, se säilyy. Hyvinvointialue toivottavasti mahdollistaa entistä laajemmat asiantuntijapalvelut meidän asiakkaillemme ja toisaalta meille työntekijöille laajat koulutusmahdollisuudet. Näihin olen kyllä tyytyväinen nykyiselläkin työnantajalla, mutta ehkä isompi organisaatio tuo vielä laajemmat mahdollisuudet kehittyä ja kehittää toimintaa,

Jenny pohtii.

Asiakkaiden arjessa muutos on pieni

Käytännön valmistelut siirtymän sujuvoittamiseksi on tietysti jo tässä vaiheessa aloitettu. Valmistelu on esimerkiksi perehtymistä uusiin tietojärjestelmiin ja toisaalta oman työn ja omien asiakkaiden tarpeiden esiin tuomista, jotta ne huomioidaan myös laajemmassa valmistelussa. Asiakkaat pyritään pitämään hyvin mukana, vaikka tavoite onkin, että muutos näkyy heille mahdollisimman vähän. Kenenkään asiakassuhde ei hyvinvointialueelle siirtymisen takia katkea.

– Asiakkaidemme arjessa muutos ei tule juurikaan näkymään. Täytyy kuitenkin avoimesti kertoa muutoksesta, jotta turvallisuudentunne säilyy. Meidän asiakkaamme ovat melko vähän kysyneet hyvinvointialueesta. Yhtä asiakasta tilanne vähän jännittää, ja hänen kanssaan olemme tietysti asiasta keskustelleet,

Jenny kertoo.

Sekä Jenny että Kati toivoo ja uskookin, että asiakkaiden arki pysyy ennallaan ja tutut työntekijät jatkavat heidän kanssaan.

– Tämä on huikea paikka työskennellä, yhteishenki on tosi hyvä ja asiakkaat ihania. Meillä arvostetaan itse- ja yhteisöohjautuvuutta ja kehitetään yhdessä laadukkaita palveluita. Pidän työstäni ihan suunnattomasti,

kehuu Kati.

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa 1.1.2023 alkaen alueemme sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen palveluista. Seuraa hyvinvointialueen valmistelua: