Siirry sisältöön

Lääkärin ja hoitajan vastaanottojen puhelinruuhka kasvussa

Nuori hoitoalan työntekijä, jolla on head set-kuulokkeet.

Lääkärin ja hoitajan vastaanottojemme virka-aikainen puhelinpalvelu on ollut jo pidempään ruuhkautunut. Takaisinsoittojonoa saatiin lyhennettyä merkittävästi syyskuussa, mutta viime viikkoina jono on jälleen kasvanut.

Keskeisimmät syyt puhelumäärän kasvulle ovat influenssarokotusajanvaraukset ja hengitystieinfektioiden määrän kasvu, jotka lisäävät kysyntää terveysasemilla. Marraskuun puolivälissä jonossa on noin 3 000 puhelua. Näistä noin 1 500 puhelua on soitettu vastaanottopalvelujen keskitettyyn puhelinpalveluun, noin 900 omalle hoitovastaavalle ja noin 550 rokotuspalvelujen ajanvarausnumeroon.

Takaisinsoitoissamme on merkittävää viivettä. Oman hoitovastaavan ja rokotusajanvarauksen takaisinsoittoa joutuu odottamaan pisimmillään viikon verran. Lääkärin ja hoitajan vastaanottopalvelujen keskitetyssä puhelinpalvelussa tilanne on todella vaikea. Joissain tilanteissa takaisinsoittoa joutuu odottamaan jopa kaksi viikkoa.

Ota yhteyttä koronahoitopuhelimeen koronaepäilyssä ja hengitystieinfektioissa

Jotta takaisinsoittojonomme eivät kasva entisestään, on tärkeää, että asiakkaiden puhelut ohjautuvat juuri oikeaan palvelunumeroon. Koronaepäilyssä tai hengitystieinfektioissa tulee ottaa yhteyttä koronahoitopuhelimeen. Sen takaisinsoittoviive on tällä hetkellä enimmillään vuorokauden.

Takaisinsoittoviivettä on erityisesti lääkärin ja hoitajan vastaanottojen keskitetyssä puhelinpalvelussa. Jos sinulle on nimetty oma hoitovastaava, otathan virka-aikana ensisijaisesti yhteyttä häneen vastaanottojen puhelinpalvelun sijasta.

Jos et ole saanut takaisinsoittoa ja arvioit tarvitsevasi ratkaisun terveyteesi liittyvään ongelmaan vielä samana päivänä, asioi suoraan terveysaseman ajanvarauksettomalla vastaanotolla. Pyydämme rajaamaan asioinnin vain kiireellisiin tilanteisiin. Tarkistathan verkkosivuiltamme terveysasemasi aukiolotiedot sekä mahdolliset rajaukset lääkäripalveluissa ennen saapumistasi.

Iltaisin klo 16–20 ja viikonloppuisin klo 8–20 vastaamme vain kiireellisen hoidon puheluihin. Kiireelliseen hoitoon tulee hakeutua, kun tilanne edellyttää välitöntä arviota ja hoitoa eikä hoidoin aloitusta voi siirtää ilman sairauden pahenemista tai vamman vaikeutumista. Iltaisin ja viikonloppuisin pystymme vastaamaan valtaosaan kiireellisen hoidon puheluista välittömästi, mutta viimeistään saman päivän aikana.

Keskeisimmät toimenpiteet, joilla puramme puheluruuhkaa

  • Olemme lisänneet henkilöstöä puhelintyöhön erityisesti aamuisin klo 8–10, jolloin merkittävä osa puheluista tulee. Näin pyrimme lyhentämään yhteydenottojen vasteaikaa ja estämään puhelujonojen kasvua.
  • Puhelujonoa ovat lisänneet myös päällekkäiset yhteydenotot. Teknisen muutoksen myötä samasta puhelinnumerosta pystyy jättämään enää vain yhden soittopyynnön. Näin vältymme turhilta takaisinsoitoilta.
  • Jononpurkupäiviä on järjestetty useina viikonloppuina, joita jatkamme mahdollisuuksien mukaan. Huomioithan, että takaisinsoitto terveysasemalta voi tulla myös lauantaina tai sunnuntaina.

Lisätietoja:

Tiedote päivitetty 15.11.2022 klo 16:00
Tiedote päivitetty 7.10.2022 klo 9:58
Tiedote julkaistu 3.10.2022