Mediatiedote: Keusote ja Helsingin yliopisto vievät tutkimustiedon sote-palveluiden käyttöön

Torstaina 10.11.22 nähtiin runsaslukuinen soteammattilaisten joukko kuulemassa viimeisintä tutkimustietoa ikääntyneiden kuntoutuksesta Keusoten ja Helsingin yliopiston UHealth-hankkeen järjestämässä Tutkimustieto käyttöön -miniseminaarissa.

– Keusotessa on jo vuosia tehty yhteistyötä Helsingin yliopiston kanssa. Tutkimus-, kehittämis-, innovaatio- sekä osaamisyhteistyön (TKIO) tuloksena syntyi ajatus tutkimustiedon tarjoamisesta ammattilaisillemme, kertoo johtava asiantuntija Hanna Pellikka Keusoten TKIO-palveluista.

Keusote on kehittänyt systemaattisesti uudella tavalla tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa (TKI) yhteistyössä mm. yliopistojen ja korkeakoulujen kanssa lisäämällä yrityksiin liittyvää tutkimus- ja kehittämisyhteistyötä. Tavoitteena on Keusoten tuottavuuden ja vaikuttavuuden lisääminen tutkimustietoon sekä strategiamme mukaiseen kehittämiseen pohjautuen.

– Me Helsingin yliopistossa haluamme tukea tulevien hyvinvointialueiden toimijoita tutkimustiedon hyödyntämisessä. Tällainen matalan kynnyksen seminaari on hyvä tapa edistää tutkijoiden ja hyvinvointialan ammattilaistenvälistä keskustelua, sanoo Helsingin yliopiston UHealth-hankkeen tutkimusjohtaja Ville-Pekka Sorsa

Seminaarissa kuultiin laaja kattaus tiedettä

Torstaina järjestetyn tilaisuuden avasi Uhealthin tutkimusjohtaja Ville-Pekka Sorsa Helsingin yliopistosta. Torstaina järjestetyn tilaisuuden alussa perehdyttiin ikääntyneiden arkikuntoutuksen ominaispiirteisiin erikoistutkija Leena Forman johdannolla. Forman esitys sai keusotelaiset pohtimaan arki- ja kotikuntoutuksen käsitteiden eroja. Jatkossa Keusoten organisaatiossa tuleekin pohtia, millä tavalla kuntoutuksen palvelukokonaisuuksia nimetään ja eritellään.

Sen jälkeen tarkasteltiin muistisairaiden liikunnallista kuntoutusta dosentti Marja-Liisa Laakkosen vetämänä. Tutkimusten mukaan muistisairaiden liikunnallinen kuntoutus on vaikuttavaa. Se parantaa muistisairaiden toimintakykyä, muttei nosta sote-menoja. Kuntoutusta kannattaa siis tarjota myös muistisairaille.

Viimeisen tutkijaesityksen piti yliopistonlehtori Beata Segercrantz, jonka esityksessä analysoitiin teknologiaa osana ikääntyneiden palvelujen kehittämistä. Uuden teknologian käyttöönotto hoivatyössä muuttaa sekä hoivatyön luonnetta että asiakkaan roolia palveluissa. Teknologian omaksumiseen suhtaudutaan suurella optimismilla, vaikka se voi myös vaikeuttaa hoivatyötä.

Yhteistyön keskiössä on kuunnella Keusoten tarpeita ja sen pohjalta valita aiheita miniseminaareihin, joissa Helsingin yliopiston tutkijat esittelevät ajankohtaisia tutkimuksiaan soteammattilaisille. Seminaarisarja jatkuu keväällä 2023.