Siirry sisältöön

Lääkeautomaateista apua kotihoidon asiakkaiden arkeen

Kotihoidon asiakkaiden arkea tuetaan lääkeautomaateilla, joiden avulla turvataan heidän oikea-aikainen lääkehoitonsa ja mahdollistetaan luonnollinen päivärytmi. Kesällä 2022 automaattien käyttöä alettiin laajentamaan osana Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille-hanketta. Automaateilla ei ole kuitenkaan tarkoitus korvata kokonaan ihmistä kotihoidon palveluissa.

Asiakkaiden kokemuksia

Iäkäs nainen ja lääkeautomaatti.
Raili ja lääkeautomaatti.

Yksi automaattien käyttäjistä on 83-vuotias Raili. Hän kertoo olleensa alkuun automaattia vastaan, mutta suostui lopulta kokeilemaan, eikä ole katunut. Railin mukaan on ihanaa, kun laite toivottaa aamuisin hyvää huomenta, ja muistuttaa lääkkeiden ottamisen lisäksi myös juomaan vettä. Raili kokee laitteen helppokäyttöiseksi, ja suositteli sitä myös ystävälleen – ja nyt hänkin haluaisi lääkeautomaatin!

“Lääkeautomaatti on helpottanut tätä yksinoloa. On tuttu ääni, joka aamuisin herättelee”,

Raili kertoo

Samoilla linjoilla ovat myös Aarne, Irja ja Ilpo. Alkuun uusi laite oli hieman epäilyttänyt, mutta sittemmin siitä on tullut normaali osa arkea. Laite tuo säännöllisyyttä elämään ja varmistaa, että lääkkeet otetaan ajallaan. Hekin suosittelisivat automaattia muille.

Automaatit tukevat sekä asiakkaita että henkilöstöä

Automaatit ovat helpottaneet kotihoidon työkuormaa, ja myös asiakkailta on tullut hyvää palautetta, vaikka uuden toimintatavan opettelu onkin ollut alkuun jännittävää. Teknologia onkin mahdollistanut ja tukenut monia elämään omannäköistä elämää. Ikäihmisellekin itsemääräämisoikeus on tärkeää.

“On ollut ilo huomata, kuinka hyvin työntekijät ovat ottaneet uutta teknologiaa käyttöön”,

toteaa hanketyöntekijä Sari Veijalainen

Toiminnan laajentaminen ja kehittäminen jatkuu

Kesän ja syksyn aikana lähes 80 uutta automaattia löysi uuden kodin ikääntyneen asiakkaan luota. Automaattien käytön laajentamista jatketaan edelleen sopivien asiakkaiden osalta. Soveltuvuus arvioidaan aina jokaisen asiakkaan kohdalla yksilöllisesti. 

Asiakkaiden ja henkilöstön palautteen pohjalta toimintamallia kehitetään vieläkin toimivammaksi. Teknologia tulee oleellisesti lisääntymään lähitulevaisuudessa osana kotiin annettavaa palvelua. Tärkeää on silti muistaa, että ikäihmisten hoidossa ja hoivassa tarvitaan myös ihmisiä.

Lisätietoja hankkeesta:
Marika Rantalainen
Hankepäällikkö, Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille-hanke


Hanke on sosiaali- ja terveysministeriön (STM) rahoittama