Mediatiedote: Professori Alan Lyles saapuu arvioimaan Keusoten toimintaa

Arvostettu Baltimoren yliopiston professori Alan Lyles saapuu arvioimaan ja kehittämään Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän toimintaa. Lyles on Keusoten vieraana kuuden viikon ajan touko-kesäkuussa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut siirtyvät hyvinvointialueille 1.1.2023. Keski-Uudellamaalla hyvinvointialueen valmistelua on haluttu alusta asti tehdä avoimesti ja läpinäkyvästi. Baltimoren yliopiston professori Alan Lyles on kutsuttu Keusoten vieraaksi auditoimaan Keusoten nykytilaa ja suunnitelmia hyvinvointialueelle siirryttäessä. Vierailu toteutetaan Fulbright Suomi -säätiön tuella. Säätiö edistää kansainvälistä tiedon, osaamisen ja tutkimuksen vaihtoa. Vierailun tavoite on auttaa kartoittamaan, mitkä toimintamallit ja käytännöt ovat sellaisia, joita on hyvä ylläpitää myös hyvinvointialueelle siirryttäessä, ja mitkä taas kaipaavat kehittämistä ja muutosta.

– Alan Lyles on kansainvälisesti arvostettu professori, ja olemme erittäin otettuja, että saamme hänet vieraaksemme Keusoteen. Olemme tehneet hyvinvointialueen valmistelua avoimin ovin: mukana ovat olleet niin kuntalaiset, asiakkaat kuin sidosryhmätkin. Professori Lylesin vierailu tukee todella hienosti Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen valmistelua ja avaa meille myös kansainvälistä näkymää sote-palvelujen kehittämisestä,

kertoo Keusoten johtaja ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen väliaikainen johtaja Pirjo Laitinen-Parkkonen.

Vierailunsa aikana Lyles arvioi toiminnan ohjausmalleja ja TKIO-toimintaa sekä sote-palveluiden integroitumista ja rakenteita. Lisäksi hän vierailee Keusoten ja HUSin toimipisteissä. Vierailu toteutetaan tiiviissä yhteistyössä muun muassa HUSin, Helsingin yliopiston ja Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen kanssa.

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän johtaja Pirjo Laitinen-Parkkonen, pirjo.laitinen-parkkonen@keusote.fi, puh. 040 182 5797