Mediatiedote: Aluehallituksen ensimmäisessä kokouksessa toimielinvalintoja ja hyvinvointialueen valmistelua

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus käynnisti kevätkauden puheenjohtajansa Helinä Pertun johdolla torstaina 10.3. Aluehallituksen kokouksessa valittiin tulevalle kaudelle henkilöstö- sekä rahoitus- ja talousjaostojen puheenjohtajat sekä varmistettiin vaikuttamistoimielinten, vanhus- ja vammaisneuvoston ja nuorisovaltuuston, toimintaedellytykset Keski-Uudenmaan hyvinvointialueella.

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen henkilöstöjaoston puheenjohtajaksi valittiin hyvinkääläinen Tuija Linna Pirinen (SDP). Rahoitus- ja talousjaoston puheenjohtajaksi valittiin hyvinkääläinen Annika Kokko (KOK). Henkilöstö sekä rahoitus- ja talousjaostoihin valittiin seitsemän jäsentä ja kullekin jäsenelle henkilökohtainen varajäsen.

Henkilöstöjaoston varapuheenjohtajaksi valittiin Pinja Perholehto (SPD) Hyvinkäältä ja rahoitus- ja talousjaoston varapuheenjohtajaksi Virpi Räty (KOK) Nurmijärveltä.

Aluehallitus johtaa aluevaltuuston alaisena hyvinvointialueen toimintaa, hallintoa ja taloutta

Aluehallituksen ensimmäisen kokouksen agendalla nähtiin myös tilannekatsaus hyvinvointialueen valmisteluun. Tammikuussa 2023 vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisestä siirtyy kunnilta ja kuntayhtymiltä hyvinvointialueelle. Tällöin myös Keski-Uudenmaan kuntayhtymä muuttuu Keski-Uudenmaan hyvinvointialueeksi. Nyt aluehallitus tarkasteli erityisesti tulevan hyvinvointialueen organisaatiorakennetta ja suunnitelmaa vuodelle 2022.

Hyvinvointialueiden tulee varmistaa nuorten, ikääntyneiden sekä vammaisten henkilöiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista alueellaan. Jatkossa hyvinvointialueellamme toimii alueelliset vaikuttamistoimielimet: alueellinen vanhusneuvosto, alueellinen vammaisneuvosto ja alueellinen nuorisovaltuusto, joiden jäsenistö koostuu jo kunnissa toimivien neuvostojen ja nuorisovaltuustojen edustajista.

Lisätiedot

–  Aluehallituksen puheenjohtaja Helinä Perttu, p, 040 315 2490, helina.perttu@jarvenpaa.fi